Ta toget til Roma!

En av miljøstrategiene til Det norske institutt er å oppfordre til grønnere reiser og lengre opphold i Roma. Eva reiste nylig fra Trondheim til Roma på 48 timer og anbefaler tog som fremkomstmiddel i Europa.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, smil, tre, reise.

Eva Rem Hansen - vel ankommet Instituttet i Roma

Yngre forskere får tilbud om reisestøtte for å benytte tog til eller fra Roma. Vi samler informasjon for å dele erfaringer og tips til reisen, og har begynt å sette sammen forslag til reiseruter som kan gjøre det enklere å ta det grønnere valget.

Eva Rem Hansen har fått fagstipend til forskningsopphold i Roma. Hun har skrevet PhD om «Arte Povera», som kan oversettes med «fattigslig eller utarmet kunst». Hun er Roma for å se samlinger med italiensk etterkrigskunst, styrke forskningsnettverk og skrive artikler.

«Jeg er glad jeg bestilte plass på togene, for det var som regel fulle tog»

Eva valgte å bruke kort tid på reisen med overnatting på toget, fremfor lengere opphold på veien mot Roma. Hun brukte reiseplanleggerne på websidene til Entur, svenske SJ og tyske DB, og fant gode tips på Facebook gruppen «togferie». Hun tok med sitt forslag til rute til togstasjonen i Trondheim og fikk hjelp av Entur til å bestille interrailpass (ca kr. 3000) og plassbilletter til hvert tog (rundt 600 kr). En fordel ved det var å få alle billettene på papir i stedet for å måtte holde orden på ulike epost bekreftelser og apper.

For Eva gikk det fint å dele lugar andre, men hun var glad hun hadde valgt underkøye. Videre synes hun at SJ’s tilbud om å kunne sove ut til kl. 7 på toget i Stockholm var bra. Hun anbefaler 1-2 timers overgang mellom tog på lengere strekninger, fordi det kan være noe forsinkelser. Selv rakk hun toget videre fra München med nød og neppe.

«Internett og lademuligheter ga gode arbeidsforhold, det var bare utsikten som var i veien»

Internett fungerte godt på de fleste tog, unntatt mellom München og Bologna. Det var også begrenset tilbud på mat og snacks på denne strekningen da Eva tok toget. Ellers var det lett tilgang til mat, drikke og toalett på stasjonene.

Vi håper Eva’s reiserute (se nederst) kan være til inspirasjon for andre som ønsker å reise med tog til Roma, og lar henne avslutte:

«Dette gikk knirkefritt! Jeg gjør det gjerne igjen, og anbefaler det gjerne til andre. Det er ikke dumt å kjenne litt på avstandene mellom hjemme og borte, det er ikke dumt å spise frokost i Stockholm, lunsj i København og kveldsmat i Hamburg på én og samme dag, og det er slett ikke dumt å reise med god klimasamvittighet»

REISERUTE

Avgang