Studentpraktikanter høsten 2023

Marthilde Cordt-Hansen og Marcus Werner Eriksen er begge MA-studenter i historie ved UiO. De har praksisopphold ved Det norske institutt i Roma som en del av MITRA-programmet.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, smil, hud.

Marthilde og Marcus vil være våre kolleger nesten hele høstsemesteret. Her skal de lære om hvordan Instituttet og forskningsbiblioteket fungerer i en internasjonal kontekst, og vil bistå med planlegging og gjennomføring av  gjesteforelesninger og konferanser. De vil også bidra på formidlingssiden og bli kjent med organisering av undervisning. Samtidig arbeider de  med egne MA-prosjekt, og vil benytte sjansen til å bli kjent med italienske og andre internasjonale institusjoner og arkiver i Roma.

MITRA-programmet (Modern International and Transnational History) ser på internasjonale og transnasjonale prosesser, institusjoner og bevegelser fra ulike synspunkter. Marthilde valgte MITRA på grunn av tverrfagligheten og likte at utplassering og arbeidspraksis i utlandet gis som en del av programmet. Hun savnet også eldre historie, og synes det er spennende å lære mer om Middelhavsregionen. Marcus er interessert i moderne politisk historie og så på praksisopphold i Roma som en mulighet til å se på oppgavet til dagens politiske systemer.

Begge studentene gleder seg til å lære om hvordan de ulike utenlandske instituttene arbeider sammen i Roma. Og vi er glade for å ha to dynamiske unge studenter som kolleger denne høsten!

Publisert 14. sep. 2023 13:15 - Sist endret 14. sep. 2023 14:23