Vi undersøker problemstillinger i skjæringspunktet mellom lingvistikk, psykologi og filosofi. Spørsmålene er knyttet til lingvistikk og kognitiv utvikling, kommunikasjon, og hva studiet av språk kan lære oss om menneskelig bevissthet.
Nytteområder og metodikk
Vi forsker på barns utvikling av kommunikasjonsferdigheter og hvordan dette henger sammen med kognitiv utvikling.
Språkutvikling
Gjennom denne forskningen vil vi skape en bedre forståelse av semantisk og pragmatisk utvikling hos barn, men også av potensielt problematiske konsekvenser av språkbruk og kognitive prosesser, som forutinntatte holdninger.
Språkprosessering
Vi studerer også de mentale prosessene som ligger til grunn for lingvistisk prosessering, med fokus på mentale representasjoners struktur og rolle, og hvordan disse beregnes.
Relevant forskning
- Barn og figurativt språk
- Syn former språk: Referensiell kommunikasjon blant blinde, seende og personer som får synet tilbake
- Senter for flerspråklighet
- Cognitive control in bilingual language processing and second language learning