English version of this page

Oslos middelalderby gjenoppstår i Minecraft

Kunne du tenke deg å se noe mer enn ruinene av Oslos middelalderby? Studenter ved HF-fakultetet har nå rekonstruert byen i Minecraft.

Middelalderbyen er bygget opp i forholdet 1:1, der en byggekloss tilsvarer 1 meter.

Historiestudentene som tar særemnet «Oslo i middelalderen», får lære om gamle dager på nye måter. Universitetslektor John McNicol har gitt studentene i oppgave å bygge Middelalderbyen opp igjen.

– Minecraft har vært verdens mest populære spill de siste fem årene, og det er ganske enkelt å lære seg. Etter at jeg hadde funnet ut at det finnes en egen versjon for utdanning, leide jeg serverplass hos Minecraft Education og kjøpte 60 lisenser til studentene, forteller McNicol.

– Studentene samarbeidet både i det virkelige Oslo og som avatarer i Minecraft, og de benyttet en rekke historiske kilder for å klare å gjenskape byen, forteller universitetslektor John McNicol. (Foto: Alf Øksdal)

Resultatet er at ruinene av Oslos middelalderby har gjenoppstått som en digital, lego-lignende by. Her er Mariakirken, Kongsgården, Nikolaikirken, Clemenskirken, Hallvardskatedralen, Bispeborgen, Olavsklosteret og Korskirken side om side, bygd opp av titusenvis av virtuelle byggeklosser.

Oslo anno 1300

I særemnet skal studentene lære om Oslos historie fra rundt år 1000 til byen ble flyttet i 1624. Studentene fikk i oppgave å rekonstruere byen slik den var på sitt største rundt år 1300.

Utstyrt med målebånd tok studentene mål av ruinene før de rekonstruerte byen med digitale klosser. (Foto: John McNicol)

– 600 år er lenge, og byen endret seg mye på denne tiden. Mariakirken ble for eksempel først bygget som en stolepekirke av tre på 1000-tallet, så kom det en ny romansk steinkirke rundt 1100 og en ny versjon igjen i teglstein på 1300-tallet, forteller McNicol.

Studentene har besøkt Middelalderbyen for å ta nøyaktige mål av ruinene og studere materialer. Etterpå har de måttet gå til kildene for å kunne tenke seg fram til hvordan bygningene så ut ovenfor de ruinene som står igjen i dag.

Fakler på veggene og lys fra vinduene

John McNicol har skjermen foran seg og starter en guidet tur inn i den ene av to versjoner av Mariakirken. Denne versjonen ble laget av fire studenter, to av dem satt oppe hele natten. Her brenner fakler på veggene, det henger et kors ved alteret og inn fra vinduene kommer et svakt lys. Kirken er bygget opp av rød teglstein, kongen bygde nemlig en stor teglsteinsfabrikk på andre siden av Alnaelva for å skaffe materialene til sin nye kirke.

Selv om studentene har søkt seg fram til mye informasjon, er det ikke alt de kan være sikre på. Noen steder har de åpnet for egen tolkning. Andre steder har de valgt de løsningene som er mest sannsynlige, for eksempel fordi de finnes i lignende bygninger som fortsatt står.

Skipet i Hallvardskatedralen slik det kan ha sett ut i middelalderen.

– Studentene fikk i oppdrag å lete frem bygninger fra middelalderen som kunne ha lignet på de i Oslo. Det er for eksempel sannsynlig at den norske kongen tenkte seg at Mariakirken skulle bli en kongelig begravelseskirke. I Danmark hadde Roskilde domkirke den funksjonen, og dette er en kongelig teglsteinskirke bygget i samme periode. Det er derfor ikke usannsynlig at de hadde mange fellestrekk, sier McNicol.

Uante muligheter

Universitetslektoren har tro på å bruke Minecraft i undervisning. Så vidt han vet er han den første ved et norsk universitet som gjør dette. Men tanken om å rekonstruere steder i Minecraft er ikke ny, Danmark la i 2014 ut hele landets topografi i 1:1-størrelse på Minecraft, og Statens kartverk gjorde sommeren 2015 det samme med Norge. Også studentene har bygget Middelalderbyen i 1:1, noe som har tvunget dem til å ta nøyaktige mål av ruinene.

– Verdens lærere står ikke lenger på dørterskelen til bruk av digitale verktøy. Vi har skrittet over terskelen og står i et kaotisk rom med uante muligheter. Ved å bruke Minecraft tror jeg studentene får en mer direkte følelse av Oslos tid og rom på 1300-tallet. I stedet for å lese at det var mange kirker i Oslo, får de en fysisk opplevelse av det. Jeg tror de kommer til å huske iallfall sine egne bygg mye bedre enn de ville ha gjort om de bare hadde lest om dem, sier McNicol.

Ved en anledning oppdaget en gruppe studenter at det ikke var plass til bygget deres fordi Olavsklosteret stod i veien. Noen hadde slurvet, og studentene klaget sin nød til John McNicol.

– Jeg sa til den ene studenten at han måtte ta på seg rollen som kongens høvedsmann og gå bort til abbeden og drøfte saken. Studentene lo godt, men de fulgte rådet og fant en løsning.

Prosjektet er avsluttet og flere filmer fra prosjektet er under produksjon, disse legges ut på YouTube-kanale Minecraft Education: Oslo in the Middle Ages

Middelalderbyen på YouTube

Av Silje Pileberg, frilansjournalist