Periodisk emneevaluering NOAS4103 vår 2019

Materialet som denne rapporten bygger på er hentet fra en rapport om gjennomføringsfakta tatt ut fra Felles studieadministrativt system (FS), samt en elektronisk spørreundersøkelse sendt ut til studentene på emnet.

Bildet kan inneholde: tekst, linje, font, nummer.

Statistikk hentet fra spørreundersøkelsen. Svarprosent 57%.

  • Antall studenter påmeldt våren 2019: 7

Periodisk emneevaluering NOAS4103, vår 2019

 

Om emnet, undervisning, vurdering, resultater

NOAS4103 er et emne som gir kunnskaper om sentrale trekk i norsk grammatikk i et typologisk og kontrastivt perspektiv. I tillegg blir utvalgte særegne trekk ved forholdet mellom vokabular og betydning (semantisk differensiering) presentert og diskutert i et typologisk og kontrastivt perspektiv. Undervisningen veksler mellom forelesning og seminar.

 

Våren 2019 ble det oppmeldt 7 studenter og det var vanligvis 3-4 som møtte opp til hvert seminar utover i semesteret.  Det ble gitt 14 dobbelttimer med seminarer, inkludert framlegg av kvalifiseringsoppgave. Seminaret gikk på onsdag og øktene var jevnt fordelt over hele semestret.

 

Seminarene ble fordelt av Pawel Urbanik (9 seminarer på 2 dobbelttimer, inkl. framlegg av kvalifiseringsoppgaven),  Oliwia Szymanska (5 seminarer på 2 dobbelttimer, inkl. framlegg av kvalifiseringsoppgaven). I tillegg gav Åshild Næss 1 forelesning på 2 dobbelttimer.

 

Når det gjelder oppmøte, oppgir 75% av studentene at de møtte opp til 75-100% av alle forelesninger, mens 25% oppgir at de møtte opp til 50-75% av alle forelesninger. Den vanligste årsaken til fravær var jobb, sykdom og lang reisevei.

 

Eksamen var en avsluttende skriftlig hjemmeeksamen som bestod av en langsvarsoppgave (en drøfteoppgave) med utgangspunkt i en innlærertekst. 

 

Studentevalueringer

Evalueringen ble gjennomført i nettskjema. Av de 4 besvarelsene vi fikk, svarte 100% at forelesningene/seminarene hadde bidratt i stor grad til deres læringsutbytte. Dette må kunne anses som en svært positiv evaluering av emnet som helhet. Alle studentene hevder at emnet både har lært dem fakta, ideer og metoder, samt praktiske ferdigheter.

 

Studentene hadde mulighet til å komme med noen åpne kommentarer, og der kan vi lese kommentarer som langt på vei støtter opp under en positiv helhetsoppfatning av emnet. En student etterspør en oppsummering på slutten og gjennomgang av tidligere eksamensoppgaver, noe som foreleserne har lovet å ta høyde for til neste vårsemester. 

75% av studentene melder at de brukte mellom 5–10 timer i uka på arbeid med emnet.

 

Skjemaet ble fylt ut før eksamen var gjennomført, og studentenes ønsker om eksamensform fordeler seg slik:  3-dagers hjemmeeksamen (75%), semesteroppgave (25%)

 

Samtlige studenter evaluerer informasjonen på nett som bra eller dekkende.

Publisert 10. juli 2019 11:38 - Sist endret 10. juli 2019 11:38