Ole O. Moen hedret av Kongen

Mannen som har gjort Amerika kjent for det norske folk fikk H.M. Kongens fortjenstmedalje i gull.

Professor Ole O. Moen ble hedret av Kongen på vegne av fylkesmann Kristin Hille Valla. Foto: Kirsti Sellevold, ILOS.

Professor Ole. O. Moen ble torsdag 10. juni tildelt Kongens fortjenstmedalje i gull for hans samfunnsengasjement og spesielt for det arbeid han har nedlagt for å gi nordmenn en bedre forståelse av det amerikanske samfunnet.

Overrekkelsen ble foretatt av fylkesmann Kristin Hille Valla under et arrangement på Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk ved Universitetet i Oslo.

Amerikanist i en mannsalder

Moen har gjennom sin mer enn 30 år lange forskning på USA, bidratt til å gi nordmenn en bedre forståelse av det amerikanske samfunnet. Innsatsen har vært, og er av landsomfattende betydning.

– Ole O. Moen er mannen som har gjort Amerika kjent for det norske folk. Han er mye brukt som kommentator i TV, radio og aviser i spørsmål knyttet til USA. Vi så og hørte han mye i forbindelse med presidentvalget og utdelingen av Nobels fredspris til president Barack Obama, sa Kristin Hille Valla i sin tale.

Et bredt publikum

Moen har også skrevet mange bøker og artikler. Fylkesmannen trakk frem den kritikerroste boka USA. Annerledeslandet i vest som kom ut i 2005 og USAs Presidenter - Fra George Washington til George W. Bush som kom ut i 2008, med oppfølgeren USAs Presidenter - Fra George Washington til Barack Obama som kom ut i 2009.

– Bøkene Moen skriver er lærerike, gjennomarbeidede og retter seg mot det brede publikum. Ole O. Moen får i sine fremstillinger, enten de er skriftlige eller muntlige, tydelig frem hva som er typisk amerikansk. Han tar utgangspunkt i nordmenns generelle innsikt i amerikansk kultur og politikk og han skriver på en måte som gjør det enkelt å forstå, sa hun.

Moen har gitt nordmenn økt kunnskap om USA.

I fagmiljøet har han hatt ledende posisjoner som både generalsekretær i The European Association for American Studies og som president i The Nordic Association for American Studies.

Folkeopplyser

Moen er også mye brukt som rådgiver for departementer og andre statsetater, oljeselskaper og andre selskap som har forretninger i USA eller samarbeider med amerikanske selskaper andre steder i verden.

Selv kaller Moen seg en folkeopplyser og er stolt av det. Han liker å forelese for både elever, studenter og pensjonister som vil lære mer om det amerikanske samfunnet.

Av Alf Tore Øksdal
Publisert 16. juni 2010 15:13 - Sist endret 27. okt. 2017 13:17