– Annerledessemesteret har vist verdien av humanistiske fag

For årets bachelorkandidater ble ikke innspurten som planlagt. – Bestått eksamen i omstillingsevne, sier studiedekan Gunn Enli.

Hvert år når sommeren inntar Blindern, kan nye kull med stolte studenter endelig glemme eksamensnerver og møte opp en siste gang før sommeren for å motta beviset på gjennomført bachelorgrad. Men ikke våren 2020.

– Jeg savner studentene. Å se studentene samle seg på campus for å spise is, drikke kaffe og sole seg er et av de beste vårtegnene, sier Gunn Enli, studiedekan ved Det humanistiske fakultet.

Annerledessemesteret

11. juni skulle Enli ikledd seg kappe og delt ut bachelorbevis til nyslåtte bachelorkandidater. Siden alle arrangementer ved Universitetet i Oslo er avlyst, ble årets tale en videohilsen (se øverst i saken). Studiedekanen ser tilbake på et annerledes semester, både for studenter og undervisere.

– Vi hadde lagt strategier for mye, men ikke for en koronapandemi der undervisningen ble tvangsdigitalisert i løpet av få dager, sier hun.

Tekniske løsninger for fjernundervisning kom raskt på plass, men Enli ser at noe forsvinner i den digitale kommunikasjonen.

– Mye kan overføres til nett, men det faglig-sosiale har langt dårligere vilkår. Både studenter og ansatte har savnet å møte hverandre på campus, og verdien av universitetet som et fysisk felleskap har blitt tydeligere for mange.

Utfordrende å studere

– Det har vært en kjempeutfordring å ikke være på Blindern, sier Marius Frans Linus Hillestad, som studerer medievitenskap og er leder for HFSU – Studentutvalget ved Det humanistiske fakultet.

– Mange studenter bor trangt, og noen har vært nødt til å flytte hjem til foreldrene sine, sier han.

Når både det faglige og det sosiale har blitt digitalt, forsvinner de viktige pausene.

– Det er en grunn til at zoom fatigue har blitt et ord. Man blir sliten av å sitte på zoom hele dagen. Jeg pleide for eksempel å bruke de sosiale pausene for å snakke om hva jeg driver med, da kommer det ofte nye innspill til det man skriver på. Det blir noe helt annet når man sitter for seg selv.

Marius Hillestad
– Det har vært en kjempeutfordring å ikke være på Blindern, sier HFSU-leder Marius Frans Linus Hillestad. Foto: Rebekka Opsahl.

Positiv digital utvikling

Koronasituasjonen har gitt vind i seilene til en utvikling studenttillitsvalgte har jobbet for i mange år: Mer digital undervisning.

– Det er positivt at underviserne har tilegnet seg digital kunnskap, og at man nå kan «podkaste» forelesninger så man kan få det med seg selv om man er syk eller ikke fulgte så godt med. Det håper jeg virkelig at fortsetter fremover, sier Hillestad.

Studiedekan Enli er imponert over studentenes innsats, og påpeker at semesteret har blitt en eksamen i omstillingsevne.

– Dette er en nyttig erfaring å ha med seg i arbeidslivet. Likevel må vi ikke glemme at det har kostet, og at det har vært ensomt og demotiverende for mange. Jeg har lest endel studentevalueringer som har gjort sterkt inntrykk på meg. Men studentene er tapre og viser raushet både overfor lærere og medstudenter, sier hun.

Ut i arbeidslivet – eller videre studier

Når studentene nå tar sommerferie, er det med en bachelorgrad i lomma. At en grad i humanistiske fag er verdifull, mener Enli har blitt ekstra tydelig i møte med koronakrisen.

– Se for eksempel videoserien Humaniora hjemmefra, hvor fag som historie, filosofi, kulturstudier, religionsvitenskap og medievitenskap viser seg svært relevante for å forstå betydningen og konsekvensene av denne «annerledestiden».

Samfunnets behov for humanistisk kompetanse er prekært, mener Enli.

– En bachelorgrad i et humanistisk fag er imidlertid en utdannelse som ikke går ut på dato, men som gir et solid og langsiktig utgangspunkt for både arbeidslivet og videre studier.

Vil du følge med på ny forskning fra Det humanistiske fakultet? Abonner på vårt nyhetsbrev!

Publisert 11. juni 2020 08:52 - Sist endret 11. juni 2020 12:26