Digital suksess for HFs første nett-disputas

– Det gikk veldig fint, og jeg synes dette ble en god løsning, sier den nyslåtte doktoren Ingeborg Sophie Ribu.

Skjermdump av disputas i zoom-møte med fem personer og UiO-logoen.

Øverst fra venstre: PhD-kandidat Ingeborg Sophie Ribu, komitéens leder professor Åshild Næss. Nederst fra venstre: Associate professor Jamie Reilly, Temple University, Philadelphia, professor Loraine K. Obler, City University of New York, disputasleder, instituttleder og professor Piotr Garbacz. Montasje: Peter Kristoffersen

Onsdag 6. mai ble Ingeborg Sophie Ribu ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) første doktorand på HF som disputerte via direktestrømming i Zoom.

– Det var på et tidspunkt snakk om å utsette helt til oktober. Da digital disputas gjorde det mulig å gjennomføre til planlagt tid, var jeg veldig fornøyd med å få sjansen, sier hun.

Mindre nervøs med skjerm

– For meg fungerte webinar-modellen veldig bra. Jeg ble mye mindre nervøs når jeg bare kunne se meg selv, disputasleder og komitéen på skjermen. Jeg ante ikke at det var så mange som 70 personer som så på, sier Ribu.

Piotr Garbacz, instituttleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier og leder av disputasen, synes avviklingen gikk veldig fint, og at det er nyttige erfaringer å ta med seg videre.

– Under normale forhold ville vi fløyet to opponenter fra henholdsvis New York og Philadelphia og tilbake, med hotellopphold. Det koster mange penger for oss, og reising og jetlag er en belastning for dem. Er det virkelig nødvendig? Begge opponentene var fornøyde med opplegget.

Grundig gjennomkjøring

En kjøreplan og et detaljert manus ble sendt ut på forhånd til alle involverte, så alle visste hva som skulle skje og hva de skulle gjøre.

– Vanligvis har man ingen generalprøve før disputas, men denne gangen hadde vi en gjennomgang med kandidat, disputasleder og komitéen 48 timer før. Dette gjorde vi for å sikre at alt det tekniske ville fungere, men det ga også alle anledning til å stille spørsmål og avklare der det måtte være usikkerhet, og bli litt kjent forteller teknisk ansvarlig for disputasen Peter Kristoffersen.

– På selve dagen møttes vi igjen en time før disputas for ny gjennomgang, og fem minutter på tre satt alle klare og ventet på publikum.

– Prøveforelesningen ble levert i opptak, og det var jo annerledes enn jeg hadde tenkt. Men ut over det, holdt jeg meg til den planen jeg hadde lagt, sier Ribu.

Fest på nett

Markeringen etter disputasen ble også gjennomført digitalt.

– To timer etter disputasen hold vi en lukket markering i Zoom for inviterte gjester, med taler og skåling, så vi fikk en veldig fin avslutning på det hele, forteller Garbacz.

– Dette var stor stas! Jeg trivdes veldig godt, rett og slett, selv om det var spesielt å være først ut. Det gikk veldig fint, og jeg synes dette ble en god løsning for å få gjennomført. Det er selvsagt synd å ikke få treffe komitéen i virkeligheten, for de er fagfolk som jeg har stor respekt for. Jeg tenkte at jeg ville savne det, men det ble fint likevel, avslutter Ribu.

Tre tips for den digitale disputasen

– Sørg for at noen venter på deg med flagg og champagne når du er ferdig! Det er viktig å feire, sier doktoranden.

– Ta det med ro! Som disputasleder er jo min rolle begrenset, men dette føltes som en helt vanlig disputas, sier disputasleder.

– Bruk tid på grundige forberedelser, det er gull verdt, sier teknisk ansvarlig.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 8. mai 2020 11:01 - Sist endret 18. juli 2022 10:01