Elisabeth Brun vinner internasjonal kunstpris for kortfilm

Filmen er del av Bruns doktorgradsprosjekt ved Institutt for medier og kommunikasjon. Prosjektet utforsker samspillet mellom sted, persepsjon og kamera, og består av en kortfilm og en avhandling.

Portrett av Elisabeth Brun

Elisabeth Brun vant prisen for filmen 3xShapes of Home som er en del av hennes PhD-prosjekt. Foto: Truels Zeiner-Henriksen.

Elisabeth Brun er årets vinner av The Ivan Juritz Prize for Creative Experiments 2020 Visual Arts. Hun mottar prisen for filmen hun har laget til doktorgradsprosjektet The Essay Film as Topography: explorations of place through moving image thinking.

– Jeg er utrolig beæret, og veldig glad. Ivan Juritz Prize henger høyt blant universiteter i Europa, særlig blant dem med kunstfag, sier Brun.

Prisen deles ut i kategoriene tekst, bilde og lyd, og er et samarbeid mellom Centre for Modern Culture ved King’s College London og kunstsenteret Cove Park i Skottland. Den består av £ 1 000 og et to ukers kunstneropphold ved Cove Park.

Kortfilmen som «motor» i tankeprosessen

– Prisen feirer modernismens kreative gullalder, og lek med form. Den vil belønne det tankevekkende kreative eksperimentet, som utfordrer måten vi tenker på, forteller Brun.

Det er akkurat det hun har ønsket å gjøre med sitt prosjekt.

Utsikt fra et kjøkkenvindu mot hav og snødekte fjell.
Stillbilde fra filmen 3xShapes of Home. Foto: Elisabeth Brun

– Dette viser at filmen min kan stå for seg selv, uavhengig av den skriftlige delen i avhandlingen. Det turte jeg nesten ikke å håpe på da jeg skrev og produserte den. Kortfilmen har vært selve motoren i en tankeprosess, og det er gjennom å lage den at jeg har utviklet det teoretiske argumentet mitt.

– Hva vil du bruke oppholdet i Cove Park til?

– Det vet jeg ikke helt enda. Cove Park ligger ved vestkysten av Skottland, omgitt av en topografi som kan minne om den norske kyst, og kanskje også den nord-norske kyst hvor jeg kommer fra. Kanskje kan det være en idé å sammenligne stedene; å utforske topografier, former og meningssystemer med kamera, også der? sier Brun.

Clip "3xShapes of Home" (2020) from Elisabeth Brun on Vimeo.

Om Elisabeth Brun

Elisabeth Brun er doktorgradsstipendiat og filmskaper med bakgrunn som journalist og TV-regissør.

I 2012 vant hun Fritt Ords studentstipend i forbindelse med praktisk-teoretisk mastergradsprosjekt: regi og analyse av NRKs TV-serie om Groruddalen i Oslo i, og i 2009 vant hun 1. pris for TV-dokumentaren "Skinnet bedrar", Northern Character TV festival, Murmansk, Russland.

Hun har en mastergrad fra Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo (2013), og en mastergrad i Internasjonal journalistikk og broadcasting fra City University, London (2001). I 2014 studerte Elisabeth Brun stillfotografi ved Bilder Nordic School of Photography.

Brun har jobbet som kulturjournalist i P2, produsert radiodokumentarer, jobbet med idéutviklingsprosesser og hatt regi på åtte TV-dokumentarer og en dokumentarserie.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 26. juni 2020 11:49 - Sist endret 6. mars 2023 08:52