Nå er HFs strategi for de neste ti årene vedtatt

− Vi har fått en framtidsrettet, offensiv strategi for fakultetet, sier dekan Frode Helland.

Bilde av plassen foran Niels Treschows hus ovenfra med studenter, Det humanistiske fakultet, UiO

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Strategien ble vedtatt i fakultetsstyret 29. oktober. Det er dekanen som har ledet arbeidet med den.

– Fakultetsstyret ønsket en kort og endringsorientert strategi, og det er det blitt, sier Helland.

Han forteller at fakultetsstyret vedtok strategien med akklamasjon!

Strategien vektlegger områder der HF skal flytte seg de kommende årene, og skal følges opp i instituttenes og fakultetets årsplaner, styringsdokumenter og i daglig drift.

– Dette siste er det viktigste, og vanskeligste, med strategiarbeid. Altså hvordan får vi strategidokumenter til å spille en rolle i driften av virksomheten fra dag til dag, sier Helland.

Strategiens innhold

Strategien følger ikke den tradisjonelle inndelingen i utdanning, forskning og organisasjon, men er strukturert etter de områdene der fakultetet skal jobbe for endring. Kapitlene er:

• Mangfold, likestilling og organisasjonskultur
  • Store samfunnsutfordringer
  • Bærekraft
  • Samfunnsrelevans og –engasjement
  • Digitalisering og teknologi
  • Mer fleksibel organisasjon

I tillegg til den retningen som kan ses gjennom disse overskriftene, er det verdt å bemerke at strategien legger stor vekt på forbedringer innenfor studiefeltet – det er en klar ambisjon å styrke utdanningene ved fakultetet.

– HF er det største og beste humanistiske fakultetet i Norge, og er også blant de beste i Norden. Vi gjør allerede mye veldig bra, og det vi har gjort nå er å gjøre noen prioriteringer for hele fakultetet de neste ti årene.

Godt forankret i organisasjonen

Arbeidet med strategien startet i desember i fjor da fem arbeidsgrupper jobbet med scenarioer og interessentintervjuer. Fra juni til september var utkastet på høring i organisasjonen, og den har i flere omganger vært diskutert i ledergrupper på fakultetet og i fakultetsstyret.

− Jeg mener at vi har fått et godt dokument som er solid forankret i organisasjonen. Strategien svarer på sentrale utfordringer og forventninger, den angir retning og prioriteringer, samtidig som den uttrykker hva slags institusjon fakultetet ønsker å være, sier dekanen og legger til:

− Det kan ikke være tvil om at vi ønsker å være et bredt orientert humanistisk fakultet, med sterke disipliner, preget av den nysgjerrighetsdrevne, grunnleggende forskningen.

Les HF strategi 2030

Les strategien på norsk