UiOs Forskningspris 2023 til professor Øystein Linnebo

– Det er selvfølgelig stor stas å få denne prisen. Det er en anerkjennelse for hardt og fokusert arbeid over mange år, sier Øystein Linnebo.

Nærbilde av mann med kort hår og briller

Øystein Linnebo er professor i filosofi og forskningsleder ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk. Han er også Professorial Fellow ved Northern Institute of Philosophy, University of Aberdeen, og har doktorgrad i filosofi fra Harvard University.

Foto: CAS.

Det er første gang på 12 år at forskningsprisen går til en HF-forsker.

– Det at folk setter pris på arbeidet mitt er en av de viktigste inspirasjonskildene til å stå på videre. Ellers oppfatter jeg også prisen som en verdsettelse av filosofi og av nysgjerrighetsdrevet forskning. Og det er jo flott! sier Linnebo.

– Det er en stor glede å kunne gratulere Øystein Linnebo med denne ærefulle prisen. Den er svært fortjent, og er dessuten en viktig anerkjennelse av et sterkt humanistisk forskningsmiljø, sier dekan Frode Helland.

Ut på foredragsturné

Linnebo holder for tiden på med å forberede en rekke foredrag han skal gi denne våren og forsommeren, i London, Princeton, Paris og Oxford.

– Det blir en travel tid! Foredragene handler om tematikken fra mitt nystartede ERC-prosjekt. Litt enkelt fortalt, er grunntanken å blåse nytt liv i Aristoteles' gamle idé om potensiell uendelighet, det vil si at en prosess kan videreføres uten grense, samtidig som det til enhver tid bare er foretatt et endelig antall operasjoner.

– Jeg utvikler oppdaterte versjoner av denne idéen som har anvendelser i filosofi og matematikkens grunnlag, og etterhvert også, håper jeg, i formell semantikk og formell ontologi.

En unik filosof

Komiteen bemerker at Linnebo ofte arbeider på tvers av fag, og kombinerer teknisk avanserte innsikter på tvers av naturvitenskapene og humaniora.

De skriver i sin begrunnelse: «Denne sjeldne kombinasjonen gjør ham til en unik filosof, ikke bare i Norge, men også i internasjonal sammenheng. Som eneste norske humanist har han mottatt både Starting Grant og Advanced Grant fra Det europeiske forskningsrådet (ERC). Linnebo viser i praksis at god humaniora blir enda bedre i omfattende interaksjon med andre fag og fakulteter.»

Prisene deles ut 1. september på UiOs årsfest, og består av et kunstverk og 250 000 kroner.

Les om alle UiO-prisene:

Les om Linnebos ERC-prosjekt:

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 8. mai 2023 13:23 - Sist endret 8. mai 2023 13:23