Okkultisme og heksebrenning – slik skapte historien farlige kvinner

Var de europeiske hekseprosessene egentlig en kvinneforfølgelse?

Kvinne står på et bål og brennes levende med en stor folkemengde rundt. En mann holder folkemengden unna bålet, mens en annen mann fyller ved på bålet. Illustrasjon i svart-hvitt.

Kvinner i Norge og resten av Europa ble dømt for trolldom og brent på bål. Illustrasjon: John Cassell, Public domain, via Wikimedia Commons.

Gå til Facebook-arrangementet

I hekseprosessene, som fant sted fra 1400-tallet og til midten av 1700-tallet, var tre fjerdedeler av alle som ble dømt for trolldom i Norge og resten av Europa kvinner. Men betyr dette at hekseprosessene kan sies å ha vært en kvinneforfølgelse?

Bildet kan inneholde: klær, hår, panne, nese, smil.
Ane Ohrvik. Foto: Jarli & Jordan/UiO

Ane Ohrvik diskuterer sammenhengen mellom magi, trolldom og kjønn, og hvordan historien skapte vise menn og farlige kvinner.

Du møter

• Ane Ohrvik er professor i kulturhistorie ved Universitetet i Oslo, og forsker blant annet på heksetro og trolldom, magi og folkelig religiøsitet.

Praktisk informasjon

Deichman Oppsal ligger på Oppsal samfunnshus. Finn veien med Google maps.

• Avstand fra Jernbanetorget til Oppsal: 16 minutter (linje 3 Mortensrud)
  • Gåavstand fra Oppsal T-banestasjon: 4 minutter

Et øye. Illustrasjon.Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Vil du studere ved UiO?

Sjekk hva du lærer, hvilke jobber du kan få og hvordan det er å være student.

Se vårt studietilbud
Publisert 29. jan. 2024 11:46 - Sist endret 11. mars 2024 10:47