Protokoll fra møte 07-2023

Til stede: Frode Helland, Mathilde Skoie, Gunn Enli, Helge Jordheim, Kjerstin Aukrust, Pia Søndergaard, Marcus André Holst-Pedersen, Sofie Stubberud Aaslund, Petter Aaslestad, Sonja Irene Åman, Wilma Grønlund Arnesen, Piotr Garbacz (tale- og stemmerett V-Sak 1 forskningssatsinger)

Fravær: Monica Bakken, Mala Wang-Naveen

Fra administrasjonen: Rasmus Andresen, Julianne Krohn-Hansen,  Karoline Opsahl, Katelijne Kijlstra (ref.)

Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker

V-SAK1: Utpeking av to medlemmer til å godkjenne og undertegne protokollen

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret vedtar at følgende personer pekes ut til å godkjenne og undertegne protokollen for 15.12.2023:

Petter Aaslestad og Pia Søndergaard


Orienteringssaker

O-SAK1 Protokoll fra fakultetsstyrets møte 24.11.2023

Ingen kommentar.

O-SAK2 Revisjon og forenkling av retningslinjene for arbeidspliktbestemmelsene

Dekanen har satt ned en arbeidsgruppe som skal se på fakultetets retningslinjer for arbeidpliktregnskap med sikte på revisjon og forenkling. Et mål er å gjøre systemet enklere, mer oversiktlig og mer egnet som redskap til undervisningsplanlegging.

Arbeidsgruppen har jobbet fram en skisse til radikal forenkling, som er blitt presentert for instituttledere, undervisningsledere, administrative ledere og studieledere. Leder for arbeidsgruppen, instituttleder Tor Egil Førland (IFIKK), presenterte skissen for diskusjon i fakultetsstyret.

Rapporten av arbeidsgruppen kommer tilbake som diskusjonssak første møte i 2024 og skal til vedtak om sommeren 2024.

Saksdokumenter: 

O-SAK3 Valg av nye representanter til fakultetsstyret for 2024

Valg av representanter for midlertidige og studenter til fakultetsstyret, om mobilisering og resultater. Magnus Garder Evensen fra valgkomitéen presenterte i møtet.


Vedtakssaker

V-SAK2 Strategiske satsinger 2024 – 28

Forslag til fordeling av strategiske midler til utdannings- og forskningssatsinger legges fram for vedtak i fakultetsstyret. Saken ble lagt fram til beslutning i to deler (for å sikre habilitet i beslutningene).

Prosjektsøknadene til forskningssatsinger har blitt sendt direkte til styrets medlemmer da de er å anse som unntatt offentlighet på linje med behandling av forskningssøknader ellers. Karoline Opsahl og Rasmus G. Andresen deltok

1. Forskningssatsinger

Inhabilitet i rommet: Helge Jordheim og Kjerstin Aukrust forlot rommet for behandling av forskningssatsinger. Piotr Garbacz deltok som representant for de fast vitenskapelige ansatte. 

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Innvilgede prosjektsøknader:

2. Undervisningssatsinger

Frist 20. januar for reviderte planer og budsjett, som skal diskuteres videre med instituttene. 

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Saksdokumenter:

 


 

Saker til behandling i lukket møte

Diskusjonssaker

D-SAK1 Evaluering av styrets arbeid

Styret evaluerte eget arbeid i 2023. 

Saksdokumenter:


Eventuelt

Saker innmeldt: 

Sonja Åman: UiOdoc: de har gjort spørreundersøkelse om arbeidsglede ved UiO. Sonja har bedt om HF sine resultater og de skal ettersendes. Noe viktige kulepunkter:

  • 1 av 6 møtte substanielle problemer (trakassering, mobbing ogv.)
  • nesten 50% har søkt psykologisk hjelp dette året
  • 72% arbeidstilfredshet

Petter Aaslestad: spørsmål om åpen publisering tas i neste møtet. 

Slutt møte: kl.15:10

______________________________________

_____________    _________________________

_____________    _________________________

_____________    _________________________ 

_____________    _________________________

Publisert 15. des. 2023 15:55 - Sist endret 11. jan. 2024 11:23