– Kunstforståelse er en verdifull kunnskap å ha

Kunsthistorie gir Tiril Sofie Erdal (25) en unik mulighet til å fortelle historier om verden vi lever i.

Bildet kan inneholde: skulder, smil, kunst, briller, lykkelig.

– God kunstformidling gjør kunsten mer tilgjengelig. Det er også viktig å vise frem bredden av kunst- og kulturuttrykk – og at kritiske, nysgjerrige kunstnere som utfordrer blir løftet frem, Tiril Sofie Erdal, masterstudent i kunsthistorie og visuelle studier ved Universitetet i Oslo.

– Å jobbe med kunst har egentlig vært planen hele tiden, og kunsthistorie er også relevant hvis jeg finner ut at jeg har lyst til å gjøre noe annet innenfor kulturfeltet – kunstforståelse er en verdifull kunnskap å ha, sier hun.

Erdal har hatt et sammensatt studieløp, men nå går hun siste semester av en spesialisering rettet mot kuratering, og er altså snart ved veis ende av kunsthistorieutdanningen.

Du kan lese mer om hva du lærer og hvordan studieløpet er, på studieprogrammetsnettsider

Ønsket seg til Skottland

Det tok noen år før Erdal endte opp tilbake i hjembyen Oslo. Kunsthistorieutdanningen starter ved Universitetet i Bergen i 2016, og fortsatte ved University of Edinburgh der hun også tok arkitekturhistorie.

– Jeg ville til Storbritannia og syns at Edinburgh er en veldig fin by. Og så hadde jeg hørt at undervisningsopplegget der var veldig bra, sier hun.

– Selv om engelsk ikke er så vanskelig, tror jeg det er verdifullt å lære seg å bli komfortabel med å kommunisere på et annet språk. Jeg hadde også veldig godt utbytte av å komme meg utenfor boblen og utvide horisonten med faglig input fra andre læringsmiljøer og vinklinger til faget.

Erdal bestemte seg altså for å ta det siste året av bachelorgraden ved UiO og måtte dermed gjennom noen obligatoriske emner for å fullføre graden.

– Det var blant annet et emne i teori og metode som introduserer ulike teorier som anvendes i kunst, blant annet feministisk og postkolonial teori. Jeg syns det var veldig fint å lære ulike metoder jeg kan bruke i billedanalyse, sier hun.

Du kan lese mer om utvekslingsavtalene på UiOs nettsider om studieopphold i utlandet.

Entusiastiske professorer

Erdal forteller at bachelorprogrammet ved UiO har en stor bredde. Ved siden av fag myntet spesifikt på kunstepoker og analytisk metode, har hun også hatt anledning til å se kunst i et mer utvidet perspektiv – fra designhistorie til fototeknikker og -uttrykk.

– Vi har hatt mange dyktige forelesere og lært veldig mye forskjellig. Entusiasmen til professorer som underviser i egne nisjer smitter veldig over på studentene. Det er gøy å lære om nye felt innenfor kunsthistorie, forteller Erdal.

En viktig del av samfunnet

– Undervisningen tar også for seg aktuelle samfunnstemaer. Jeg tok for eksempel et fag om kunst i klimaendringenes tidsalder som utforsket hvordan samtidens klima- og miljøproblematikk skinner gjennom i kunsten. Det var veldig inspirerende å lære om kunst som handler om et så stort, viktig og aktuelt tema.

Når hun snakker, skinner det gjennom at Erdal ser kunst som en viktig del av hvordan samfunnet fortolkes og bearbeides.

– Kunst sier mye om tiden den er laget i. Vi kan lære mye om både fortiden og nåtiden ved å studere materiell kulturarv, men også lære av historien på en annen måte enn å lese i en historiebok. Det treffer oss liksom på en mer fysisk måte.

Du kan lese mer om hva tidligere studenter jobber med i UiOs karriereintervjuer.

Praktiske og sosiale studier

Erdal er midt i siste semester av masterstudiet, og jobber nå med et vitenskapelig essay knyttet til praksisen hun hadde ved Henie Onstad Kunstsenter i fjor. Hun forteller at det er svært verdifullt å få anledning til å bygge nettverk og bli kjent med museene gjennom utdanningsløpet.

– Mange som tar praksis i kunstformidling får jobb ved institusjonene de har vært hos i etterkant. Også er det jo en klar fordel å bli kjent med arkivene, selve bygget og ikke minst historikken til kunstverkene, forklarer Erdal.

Hun snakker også svært varmt om studentmiljøet ved UiO som byr på mange anledninger til å bli godt kjent med andre som brenner for kunst.

– Da jeg startet var det noen engasjerte sjeler som startet opp igjen studentmagasinet for kunsthistorie, Paragone. Jeg var med i fagutvalget og vi arrangerte quizer, studietur, foredrag og panelsamtaler, forteller hun.

– Og Paragone er fortsatt oppe og går. Det er veldig gøy å se.

Publisert 22. mars 2023 15:21 - Sist endret 23. mars 2023 10:25