Hvordan er det å være student?

– På musikkvitenskap har jeg oppdaget hvor mange måter det går an å jobbe med musikk på. Om det er å gaule foran et publikum, kveile kabler etter gig, eller putte elektroder på hodet til folk som hører på Mayhem, sier student ved UiO, Åse Ava Lange Fredheim.

Clio (21) studerer arkeologi ved Universitetet i Oslo. Hun har alltid vært interessert i historie og menneskers utvikling. Nå som hun har funnet sitt drømmestudie, har faget blitt levende.

Helene (21) tar en bachelor i filosofi på Universitetet i Oslo. Bachelorprogrammet tar kritisk tenking og selvrefleksjon på største alvor. Dette fikk Helene kjenne på allerede før studiestart. Hun måtte gå flere runder med seg selv før hun landet på at filosofi var riktig for henne.

Ida (22) studerer historie på Universitetet i Oslo. Der har hun merket at historiekunnskap er et nyttig redskap på mange arenaer. Den har blant annet evnen til å hjelpe oss med å forstå vår egen tid.

Ida (27) har valgt studieretningen latin i sin bachelorgrad i Klassiske språk på Universitetet i Oslo. Gjennom de klassiske språkene finner hun ikke bare enda en grammatikk, men også selve malen for mange av dagens store språk. Latin og gammelgresk påvirker oss til den dag i dag!

Oda (24) tar en bachelorgrad i kulturhistorie på Universitetet i Oslo. Hun hadde allerede smakt litt på arbeidslivet, men ønsket en bredere kompetanse. Nå har hun fått en inngangsbillett til hele kultursektoren!

Andrea (27) studerer på bachelorprogrammet Medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo. Hun har et bredt interessefelt og har studert litteratur, film og teater, og driver attpåtil med kickboksing på si. På bachelorprogrammet har hun også funnet den faglige bredden hun lette etter.