Introduksjon
Leksjon 1. Grammatisk grunnmur I
- 1.1 Setninger med én partisipant i nåtid
- 1.2 Setninger med én partisipant i fortid
- 1.3 Setninger med én partisipant i flertal
Leksjon 2. Grammatisk grunnmur II
- 2.1 Setninger med to partisipanter: akkusativ
- 2.2 Flere setninger med to partisipanter: akkusativ flertal
- 2.3 Mer om nåtid
- 2.4 Mer om fortid
Leksjon 3. Grammatisk grunnmur III
- 3.1 Setninger som uttrykker eierforhold, følelser og sanseinntrykk
- 3.2 Setninger i fremtid
- 3.3 Perfektive og imperfektive verb i fortid
- 3.4 Mer om perfektive og imperfektive verb
Leksjon 4. Å angi sted
- 4.1 Setninger som angir plasseringer I
- 4.2 Setninger som angir plasseringer II
- 4.3 Setninger som angir plasseringer III
Leksjon 5. Å identifisere
- 5.1 Å utpeke og navngi ting
- 5.2 Å utpeke og navngi personer
- 5.3 Mer om å utpeke
- 5.4 Demonstrative pronomener i andre setningstyper
Leksjon 6. Mer om å angi sted
- 6.1 Sentrale og nedtonede predikater
- 6.2 Bevegelsesverb
- 6.3 Nedtonet stedsangivelse i nominalfrasene
Leksjon 7. Å beskrive
Leksjon 8. Mer om å beskrive
- 8.1 Å beskrive plasseringer med adjektiver og demonstrative pronomener
- 8.2 Å beskrive med substantiver
- 8.3 Å beskrive med adverbier
- 8.4 Å sammenligne
- 8.5 Noen faste forbindelser mellom verb og beskrivende elementer
Leksjon 9. Bevegelse og posisjon
- 9.1 Setninger som angir retningen på bevegelser
- 9.2 Retning, avstand og posisjon
- 9.3 Verb som uttrykker retning og ikke-retning
- 9.4 Retning og nominalfraser i pluralis
Leksjon 10. Mer om å angi retninger
- 10.1 Setninger med objekt og retning
- 10.2 Mer om retning og avstand
- 10.3 Verber med flere betydninger. Setninger med samme betydning men ulik form
- 10.4 Mer om bevegelsesverb. Verbalprefikser som uttrykker retning
Leksjon 11. Å uttrykke eierforhold
- 11.1 Setninger om eierforhold med to partisipanter
- 11.2 Setninger om eierforhold med tre partisipanter
- 11.3 “Mentale setninger” med tre partisipanter
- 11.4 Dativ som middel til “personalisering”
- 11.5 Mer om ”mentale setninger” og om personlige pronomener
Leksjon 12. Mer om å uttrykke eierforhold
- 12.1 Setninger med possessive pronomener
- 12.2 Mer om possessive pronomener
- 12.3 Setninger med possessive adjektiver
- 12.4 Mer om possessive adjektiver
- 12.5 Refleksive possessive pronomener
Leksjon 13. Enda mer om å uttrykke eierforhold
- 13.1 Setninger om eierforhold med genitiv
- 13.2 Ulike typer genitivfraser
- 13.3 Refleksive personlige pronomener
- 13.4 Personlige pronomener etter preposisjon
- 13.5 Å kombinere stedsangivelse og eierforhold
Leksjon 14. Å angi tid
- 14.1 Setninger om tid
- 14.2 Flere setninger om tid
- 14.3 Tidsforhold mellom to begivenheter
- 14.4 Tid uttrykt med adverb
Leksjon 15. Å uttrykke rekkefølge, fase, hyppighet og varighet
- 15.1 Setninger om begivenheter og rekkefølge
- 15.2 Setninger om fase
- 15.3 Setninger om hyppighet
- 15.4 Setninger om varighet
Leksjon 16. Antall og mengde
- 16.1 Setninger om antall og mengde
- 16.2 Flere setninger om antall og mengde
- 16.3 Ekvivalens og andre kvantitative aspekter
- 16.4 Setninger om intensitet
Leksjon 17. Å variere det grammatiske subjekt. Leddsetninger
- 17.1 Refleksivisering
- 17.2 Varianter av det grammatiske subjekt
- 17.3 Leddsetninger med který
- 17.4 Flere “mentale setninger”
Leksjon 18. Mer om leddsetninger. Sideordning
- 18.1 Leddsetninger i ”mentale setninger”
- 18.2 Relative leddsetninger i ”mentale setninger”
- 18.3 Andre leddsetninger
- 18.4 Sideordning
Leksjon 19. Å uttrykke årsak, hensikt og betingelse
- 19.1 To setninger i årsaksforhold
- 19.2 Årsaksforhold innenfor setningen I
- 19.3 Årsaksforhold innenfor setningen II
- 19.4 Hensikt
- 19.5 To setninger i betingelsesforhold
Leksjon 20. Kondisjonalis og modalitet
- 20.1 Kondisjonalis versus indikativ i leddsetninger
- 20.2 Vilje
- 20.3 Mer om modalitet I
- 20.4 Mer om modalitet II
Leksjon 21. Å oppfordre, tiltale og vurdere
- 21.1 Oppfordringer og tiltale
- 21.2 Vurderende setninger
- 21.3 Flere vurderende setninger
- 21.4 Vurderende setninger med “omvendt” mønster
Leksjon 22. Å snakke om kommunikasjon. Passiv
- 22.1 Setninger om kommunikasjon
- 22.2 Mer om setninger om kommunikasjon
- 22.3 Noen varianter av setninger om kommunikasjon
- 22.4 Å kommunisere vilje
- 22.5 Setninger med passive verb
Forfattere av tsjekkisk nettkurs
Originalmanuskript: František Čermák, Jan Holub, Jiří Hronek og Milan Šára, Czech. A Multi-Level Course for Advanced Learners 1-2, Praha/Brno/London 1993
Dansk utgave: František Čermák, Karen Gammelgaard, Jan Holub, Jiří Hronek og Milan Šára, Tjekkisk for forkurs, Oslo 1998, Tjekkisk for fortsættere, Oslo 2001
Konvertering til nettversjon ved Kjetil Rå Hauge, Aleksandra Sawicka 2005
Konverteringsassistanse og assistanse med norske øvinger: Roar Lishaugen, Camilla Horne Heidum, Andreas Øiestad, Erlend Audunson Falch.
Tsjekkisk-norsk ordliste: Bohunka Stříteská
Oppdatering og norsk versjon 2012: Karen Gammelgaard og Roar Lishaugen. Skript til cloze-øvinger: Kjetil Rå Hauge
©1993-2012 forfatterne