Trine Syvertsen

Bilde av Trine Syvertsen
English version of this page
Mobiltelefon 97505843 +47-9750 5843
Faks +47-22850401
Rom Forskningsparken 490
Treffetider Torsdag 13-14 (til 23.11.17)
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsparken Gaustadalléen 21
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Trine Syvertsen er professor ved IMK med forskningsfeltene mediehistorie, mediepolitikk, TV-utvikling og digitale medier. 

Syvertsen har utgitt Media Resistance: Dislike, Protest, Abstention (open access, Palgrave, 2017) og er medforfatter til The Media Welfare State: Nordic Media in the Digital Era (Univ Michigan Press, 2014).

Mange publikasjoner er åpent tilgjengelige (open access) og flere er på vei, se lenker

Nytt prosjekt er påbegynt 2016 Media Companies and the Public InterestHun har tidligere skrevet mye om allmennkringkasting.

Syvertsen har hatt mange leder- og styreverv. Fra 2015 er hun styreleder ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Fra 2007-14 var hun dekan ved Det humanistiske fakultet (UiO) og forskningsdekan 2003-06. Hun har vært undervisningsleder og nestleder ved IMK, styreleder ved Kulturhistorisk museum og styremedlem i Gyldendal Norsk Forlag.

Hun har PhD og MA fra University of Leicester og hovedfag medievitenskap fra Universitetet i Bergen.

Akademiske nettsider og sosiale medier

    Emneord: Mediebransjene, Mediehistorie, Populærkultur, Medie- og kulturpolitikk, Film TV og radio

    Publikasjoner

    • Enli, Gunn & Syvertsen, Trine (2016). The End of Television? Again!. Media and Communication.  ISSN 2183-2439. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
    • Karlsen, Faltin & Syvertsen, Trine (2016). You Can’t Smell Roses Online: Intruding Media and Reverse Domestication. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  37, s 25- 39 . doi: 10.1515/nor-2016-0021 Vis sammendrag
    • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2016). The Media Welfare State: Nordic Media in Times of Change, In Ulla Carlsson (ed.),  Freedom of Expression and Media in Transition. Studies and Reflections in the Digital Age.  Nordicom.  ISBN 978-91-87957-22-2.  chapter 2.  s 19 - 26
    • Ihlebæk, Karoline Andrea; Syvertsen, Trine & Ytreberg, Espen (2014). Keeping Them and Moving Them: TV Scheduling in the Phase of Channel and Platform Proliferation. Television and New Media.  ISSN 1527-4764.  15(5), s 470- 486 . doi: 10.1177/1527476413479676
    • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2013). From fear of television to fear for television: five political debates about new technologies. Media History.  ISSN 1368-8804.  19(2), s 213- 227 . doi: 10.1080/13688804.2013.791420
    • Syvertsen, Trine; Ihlebæk, Karoline Andrea & Ytreberg, Espen (2011). Farvel til mangfoldet? Endringer i norske tv-kanalers programlegging og sendeskjemaer etter digitaliseringen. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  18(3), s 217- 240
    • Fagerjord, Anders; Maasø, Arnt; Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2010). High risk, strong belief : images of the future in the media industry. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  31(2), s 3- 16 Fulltekst i vitenarkiv.
    • Syvertsen, Trine (2010). Helter og tullinger, I: Per Edgar Kokkvold (red.),  Anti-festskrift til Norsk Presseforbunds 100-års jubileum.  IJ-forlaget.  ISBN 978-82-7147-337-2.  Kapittel 17.  s 131 - 138
    • Faltin, Karlsen; Sundet, Vilde Schanke; Syvertsen, Trine & Ytreberg, Espen (2009). Non-professional Activity on Television in a Time of Digitalisation. More Fun for the Elite or New Opportunities for Ordinary People?. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  30(1), s 19- 36 Vis sammendrag
    • Karlsen, Faltin; Syvertsen, Trine; Ytreberg, Espen & Sundet, Vilde Schanke (2009). Non-professional activity on television in a time of digitalisation. More fun for the elite or new opportunities for ordinary people?. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  30(1), s 19- 36 Vis sammendrag
    • Moe, Hallvard & Syvertsen, Trine (2009). Researching Public Service Broadcasting, In Karin Wahl-Jorgensen & Thomas Hanitzsch (ed.),  Handbook of Journalism Studies.  Routledge.  ISBN 0-203-87768-3.  28.  s 398 - 413
    • Eide, Martin; Skogerbø, Eli & Syvertsen, Trine (2008). Medier og samfunn - en introduksjon, I: Martin Eide (red.),  Medievitenskap. Medier - institusjoner og historie. 2. utgave.  Fagbokforlaget.  ISBN 9788245005912.  1.  s 13 - 22
    • Eide, Martin; Syvertsen, Trine & Skogerbø, Eli (2008). Medier og samfunn - en introduksjon, I: Martin Eide (red.),  Medievitenskap 1 Medier - institusjoner og historie.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-0591-2.  kapittel 1.  s 13 - 22
    • Skogerbø, Eli & Syvertsen, Trine (2008). Medieøkonomi og informasjonssamfunnet, I: Martin Eide (red.),  Medievitenskap. Medier - institusjoner og historie. 2. utgave.  Fagbokforlaget.  ISBN 9788245005912.  7.  s 113 - 134
    • Syvertsen, Trine (2008). Allmennkringkasting i krise - not!. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  15(3), s 211- 235
    • Syvertsen, Trine (2008). Kringkasting - institusjoner og historie, I: Martin Eide (red.),  Medievitenskap. Medier - institusjoner og historie. 2. utgave.  Fagbokforlaget.  ISBN 9788245005912.  8.  s 137 - 157
    • Moe, Hallvard & Syvertsen, Trine (2008). Researching Public Service Broadcasting, In Karin Wahl-Jorgensen & Thomas Hanitzsch (ed.),  Handbook of Journalism Studies.  Routledge.  ISBN 978-0-8058-6342-0.  28.
    • Enli, Gunn & Syvertsen, Trine (2007). Participation, Play and Socialising in New Media Environments, In Virginia Nightingale & Tim Dwyer (ed.),  New Media Worlds. challenges for convergence.  Oxford University Press.  ISBN 9780195558364.  9.  s 147 - 163
    • Maasø, Arnt; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2007). "Fordi de fortjener det". Publikumsdeltakelse som strategisk utviklingsområde i mediebransjen. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  14(2), s 125- 153
    • Moe, Hallvard & Syvertsen, Trine (2007). Media Institutions as a Research Field: Three Phases of Norwegian Broadcasting Research. Nordicom Information.  ISSN 0349-5949.  29(2), s 149- 167
    • Moe, Hallvard & Syvertsen, Trine (2007). Media institutions as a research field three phases of Norwegian broadcasting research. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  28(jubilee issue), s 149- 167
    • Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2007). The Impact of Convergence on European Television Policy. Pressure for Change - Forces of Stability. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies.  ISSN 1354-8565.  13(3), s 275- 291 Fulltekst i vitenarkiv.
    • Syvertsen, Trine & Ytreberg, Espen (2006). Participation and Play in Converging Media. Institutional Perspectives and Text-user Relations. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  27(1), s 107- 110
    • Syvertsen, Trine (2006). TV an Multi-Platform Media Hybrids. Corporate Strategies and Regulatory Dilemmas, In Frank Marcinkowski; Werner Meier & Josef Trappel (ed.),  Medien und Demokratie. Europaische Erfahrungen.  Haupt Verlag.  ISBN 978-3-258-07028-5.  10.  s 253 - 273
    • Syvertsen, Trine & Aslama, Minna (2006). Policies of Reduction or Renewal? European Public Service Broadcasting in the New Media Era, In Ulla Carlsson (ed.),  Radio, TV & Internet in the Nordic Countries. Meeting the Challenges of New Media Technology.  Nordicom.  ISBN 9189471415.  3.  s 29 - 43
    • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn & Sæther, Susanne Østby (2006). Frustrerte fruer, fotballmilliarder og framtidsvisjoner: TV 2 etter tiårsjubileet, I: Trine Syvertsen; Gunn Enli & Susanne Østby Sæther (red.),  Et hjem for oss - et hjem for deg? Analyser av TV 2. 2 utgave.  IJ-forlaget.  ISBN 9788271473013.  Innledningskapittel.  s 14 - 34
    • Syvertsen, Trine (2005). Citoyens, consommateurs ou joueurs?, I: D´Emmanuel Hoog (red.),  Une télévision sans service public?.  MédiaMorphoses, Institut national de l´audiovisuel.  ISBN 2130549381.  Kapittel.  s 185 - 194
    • Syvertsen, Trine (2005). Mediepolitikk - mellom kultur- og næringspolitikk. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift.  ISSN 1403-3216.  (1), s 16- 47
    • Fagerjord, Anders; Karlsen, Faltin; Maasø, Arnt; Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2005). Vennlige visjoner for digital-tv: NTVs framtidsbeskrivelse som retorikk. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  12(2), s 94- 115 Fulltekst i vitenarkiv.
    • Skogerbø, Eli & Syvertsen, Trine (2004). Towards an information society? The value of media production and consumption. Javnost - The Public.  ISSN 1318-3222.  11(1), s 45- 60
    • Syvertsen, Trine (2004). Citizens, audiences, customers and players. A conceptual discussion of the relationship between broadcasters and their publics. European Journal of Cultural Studies.  ISSN 1367-5494.  7(3), s 363- 380
    • Syvertsen, Trine (2004). Eierskapstilsynet - en studie av medieregulering i praksis, I: Hanne Bruun; Kirsten Frandsen & Per Jauert (red.),  Forskning i mediepolitik - mediepolitisk forskning.  Modtryk.  ISBN 87-7394-901-9.  Kapittel 6.  s 119 - 144
    • Syvertsen, Trine (2004). Målsettinger og virkemidler i mediepolitikken, I: Berit von der Lippe (red.),  Medier, politikk og samfunn.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 8202226538.  Kapittel 5.  s 84 - 109
    • Syvertsen, Trine (2003). Challenges to Public Television in the Era of Convergence and Commercialization. Television and New Media.  ISSN 1527-4764.  4(2), s 155- 175 Vis sammendrag
    • Syvertsen, Trine (2003). Mediepolitikk og medieregulering. Begrunnelser, virkemidler og reguleringstradisjon, I:  Medier, påvirkning og samfunn. Justert utgave, tilpasset kurset "mrk. 9710 - medier og kommunikasjon" ved Handelshøyskolen BI 2003-04.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-02-23037-3.  Kapittel 4.  s 76 - 116
    • Syvertsen, Trine (2002). "- Vi har sett frem til denne dagen med forventning." TV 2 som allmennkringkaster og mediebedrift, I: Gunn Enli; Trine Syvertsen & Susanne Østby Sæther (red.),  Et hjem for oss - et hjem for deg? Analyser av TV2 1992-2002.  IJ-Forlaget AS.  ISBN 82-7147-220-8.  s 21 - 45
    • Syvertsen, Trine (2002). Fra resonnerende offentlighet til opplevelsesmarked: Noen utviklingstendenser i medier og mediepolitikk, I: Svein Bjørkås (red.),  Kulturpolitikk og forskningsformidling bind 1. Kulturelle kontekster.  Høyskoleforlaget, Kristiansand.  ISBN 82-7634-388-0.
    • Syvertsen, Trine (2001). Ny utlysning av konsesjon til riksdekkende nasjonalt fjernsyn i Norge - TV2, I:  Store norske leksikon - Årbok 2000.  Kunnskapsforlaget.
    • Syvertsen, Trine (2001). 'Ordinary people in extraordinary circumstances: a study of participants in television dating games'. Media Culture and Society.  ISSN 0163-4437.  23(3), s 319- 337

    Se alle arbeider i Cristin

    • Syvertsen, Trine (2017). Media Resistance: Protest, Dislike, Abstention. Palgrave Pivot.  ISBN 9783319464985.  153 s.
    • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2014). The Media Welfare State. Nordic Media in the Digital Era. University of Michigan Press.  ISBN 978-0-472-05215-8.  156 s.
    • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). TV - en innføring. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01629-0.  286 s.
    • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn & Sæther, Susanne Østby (red.) (2006). Et hjem for oss - et hjem for deg? Analyser av TV 2. 2 utgave. IJ-forlaget.  ISBN 9788271473013.  342 s.
    • Syvertsen, Trine (2004). Mediemangfold. Styring av mediene i et globalisert marked. IJ-forlaget.  ISBN 8271472348.  242 s. Vis sammendrag
    • Enli, Gunn; Syvertsen, Trine & Sæther, Susanne Østby (red.) (2002). Et hjem for oss - et hjem for deg?. IJ- forlaget, Kristiansand.  ISBN 82-7147-220-8.
    • Enli, Gunn; Syvertsen, Trine & Sæther, Susanne Østby (red.) (2002). Et hjem for oss - et hjem for deg? Analyser av TV2 1992-2002. IJ-Forlaget AS.  ISBN 82-7147-220-8.
    • Enli, Gunn; Sæther, Stig & Syvertsen, Trine (red.) (2002). TV2 1992-2002: "Et hjem for oss, Et hjem for deg?". Høgskoleforlaget, Kristiansand.  ISBN 82-7147-220-8.
    • Bakøy, Eva; Syvertsen, Trine; Hagen, Ingunn; Langestrand, Ingrid & Skogerbø, Eli (2001). Sjekking på TV . Offentlig ydmykelse eller bare en lek? En studie av Reisesjekken - programformat, deltakere, produsenter, sponsorer og publikum. UniPub Forlag.  ISBN 82-7477-056-0.  273 s. Vis sammendrag

    Se alle arbeider i Cristin

    • Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2016). Broadcasting, the Welfare State and Media Ecosystems: Changes and Challenges for Public Service Broadcasting. Vis sammendrag
    • Enli, Gunn & Syvertsen, Trine (2015). Allmennkringkasting, I: Anne Marit Godal (red.),  Store norske leksikon (snl.no 2015).  Store norske leksikon AS.  artikkel.
    • Rice, Curt; Syvertsen, Trine; Jor, Eira Lie & Lie, Tove (2015, 25. juni). Her er HiOAs nye styreleder. [Internett].  Khrono.
    • Syvertsen, Trine (2015). Bra med kritisk gjennomgang av rektorvalg. Svar til rektorene Olsen og Ottersen. Forskerforum.  ISSN 0800-1715. . doi: http://www.forskerforum.no/wip4/bra-med-kritisk-gjennomgang-av-rektorvalg/d.epl?id=2480451
    • Syvertsen, Trine (2015). Folkets kringkasting. Postet til "Allmennkringkasting i en ny tid". Ytring : NRK. . doi: https://nrkbeta.no/2015/04/17/folkets-kringkasting/
    • Syvertsen, Trine & Enli, Gunn (2015). NRK, I: Anne Marit Godal (red.),  Store norske leksikon (snl.no 2015).  Store norske leksikon AS.  artikkel.
    • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2013). The Media Welfare State: Nordic Media in the Era of Globalization.
    • Syvertsen, Trine; Enli, Gunn; Mjøs, Ole Johan & Moe, Hallvard (2013). The Media Welfare State: The Informational, Cultural and Democratic Safety Net of the Nordic Model?.
    • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). NRK gjør TV stuerent. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
    • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). NRK gjør TV stuerent. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  s 4- 4
    • Syvertsen, Trine (2010). Medieforskerne hater gamle mennesker. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  17(4), s 381- 391
    • Syvertsen, Trine (2010). Medieforskerne samarbeider godt. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  17(3), s 282- 292
    • Syvertsen, Trine (2010). Medieviternes suksess. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  17(1), s 67- 77
    • Syvertsen, Trine (2010). Mennesker på boks. Dagbladet.  ISSN 0805-3766.  s 53
    • Syvertsen, Trine (2010). Norske universiteter kutter i språk- og filologifag. Finnes det en framtid for humaniora?. Dagbladet.  ISSN 0805-3766.  s 36- 36
    • Syvertsen, Trine (2010). Prinsesse på prøve. Dagbladet.  ISSN 0805-3766.  s 52- 52
    • Syvertsen, Trine (2010). Tv-motstanderne holder ut. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  17(2), s 180- 188
    • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2009). Fears and Fascinations: Five debates about television.
    • Syvertsen, Trine (2009). Generasjonsskifte. Forskningspolitikk.  ISSN 0333-0273.  (1), s 5- 5
    • Syvertsen, Trine (2009). Stakkars små fag?. Forskningspolitikk.  ISSN 0333-0273.  (3), s 5- 5
    • Fagerjord, Anders; Maasø, Arnt; Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2008). High Risk, Strong Belief: Images of the Future in the Media Industry.
    • Syvertsen, Trine (2007). Bidrag til en diskusjon om allmennkringkasteren NRK.
    • Syvertsen, Trine & Moe, Hallvard (2007). Researching Public Service Broadcasting: Policy, Institutions, Democracy and Post-modern Approaches.
    • Fagerjord, Anders; Maasø, Arnt; Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2006). Personalised and Participatory Media: Studying Fortune-telling in the Media Industry.
    • Maasø, Arnt & Syvertsen, Trine (2006). Ti grunner til å satse på publikumsdeltakelse – blikk på mediebransjen.
    • Maasø, Arnt; Syvertsen, Trine & Sundet, Vilde Schanke (2006). 'Noe for alle. Alltid' - Ti grunner til at mediebransjen satser på publikumdeltakelse.
    • Syvertsen, Trine (2006). "Folk elsker å delta" Ti grunner til å satse på mediedeltakelse.
    • Syvertsen, Trine (2006). "Folk elsker å delta": Individualisering og publikumsdeltakelse i flerplattform-TV.
    • Syvertsen, Trine (2006). TV og flermediehybrider: forretningsstrategier og reguleringsdilemmaer.
    • Rogan, Bjarne & Syvertsen, Trine (2005). God "Vilje til forskning" - men hva med humaniora?. HF-aktuelt.
    • Storsul, Tanja & Syvertsen, Trine (2005). Digital Television and Regulatory Change.
    • Syvertsen, Trine (2005). TV og publikumsdetakelse - nye trender.
    • Syvertsen, Trine (2005). Television og multiplatform hybrids.
    • Karlsen, Faltin & Syvertsen, Trine (2004). Media Regulation and Parents: Attitudes to content regulation of audiovisual media.
    • Karlsen, Faltin & Syvertsen, Trine (2004). Medieregulering og foreldre: Holdninger til innholdsregulering av audiovisuelle medier. Vis sammendrag
    • Syvertsen, Trine (2004). Hvordan heve medieforskningens kvalitet?. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  11(1), s 73- 75
    • Syvertsen, Trine (2004). Norway, In Horace Newcomb (ed.),  Museum of Broadcast Communications. Encyclopedia of Television. Second Edition. Volume 3. M-R.  Fitzroy Dearborn.  ISBN 1-57958-413-6.  Kapittel.  s 1669 - 1671
    • Kringstad, Åse & Syvertsen, Trine (2003). Sammenslåing av tilsyn på mediesektoren. En uavhengig mediefaglig vurdering av argumentasjonen rundt sammenslåingsforslaget.
    • Lundby, Knut; Syvertsen, Trine & Braa, Kristin (2003). Kommunikasjon, IKT, medier (KIM). Innstilling om et forskningsprogram fra et utvalg nedsatt av Området for Kultur og samfunn, Norges forskningsråd. Nordicom Information.  ISSN 0349-5949.  25(1-2), s 101- 117
    • Syvertsen, Trine (2003). Eierskapstilsynet - en studie av medieregulering i praksis.
    • Syvertsen, Trine (2003). Et bedre medietilsyn?. Dagens Medier.  ISSN 1503-2841.  (5)
    • Syvertsen, Trine (2003). Mediemangfold. Styring av mediene i et globalisert marked, Utdrag, kapittel 1, 2 og 4.
    • Syvertsen, Trine (2003). Medievitere vet best!. Dagens Medier.  ISSN 1503-2841.  (10)
    • Syvertsen, Trine (2002). Eierskapstilsynets rett til liv. Dagspressen.  ISSN 0011-5304.  (5)
    • Syvertsen, Trine (2002). Og vinneren er - TV2. Dagens Medier.  ISSN 1503-2841.  (10)
    • Syvertsen, Trine (2002). Citizens, consumers, customers and players: a conceptual discussion of the realtionship between broadcasters and their publics.
    • Syvertsen, Trine (2002). Fjernsyn, I: Nina Bjørnstad & Jens E. Kjeldsen (red.),  medienorge 2002. Fakta om norske massemedier.  IJ-Forlaget AS, Kristiansand.  ISBN 82-7147-239-9.  s 41 - 47
    • Syvertsen, Trine (2002). From Citizens to Audiences to Customers.
    • Lindén, Johan & Syvertsen, Trine (2001). The use of the concept of public service broadcasting.
    • Syvertsen, Trine (2001). Challenges to public television in the era of convergence and commercialization.
    • Syvertsen, Trine (2001). KOMMERSIALISERING, GLOBALISERING OG KONVERGENS: Utfordringer for mediepolitikk og medieregulering. Vis sammendrag
    • Syvertsen, Trine (2000). Allmennkringkasting - mediepolitisk mantra?.

    Se alle arbeider i Cristin

    Publisert 12. sep. 2008 15:11 - Sist endret 16. nov. 2017 12:01