Workshop: New perspectives on late antique recycling.

Postdoktor og forsker ved Det Norske instituttet, Simon Barker, arrangerte 5. september en workshop med tittelen New perspectives on late antique recycling på Instituttet. Fokus var på bl.a. definisjoner av spolia, forskjellige eksempler på gjenbruk av ulikt materiale i antikken og spørsmål om intensjoner bak gjenbruk av materiale.

Bildet kan inneholde: begivenhet, seminar, møte, rom, bygning.

Simon Barker introduserer workshopen.

Simon Barker skriver følgende om sin egen workshop og om viktigheten av å forstå gjenbruk og spolia: "The role of spolia is important for our understanding of the transformation of the urban fabric of ancient cities towards the end of Antiquity and the associated gradual ruin and dismantling of no-longer used monuments.This workshop brings together researchers and scholars to address questions about the role of recycling and spolia in Late Antiquity, with the aim of providing a more coherent understanding of the cultural changes that characterized late-antique recycling"

Simon Barker introduserte og satte dagsorden, med sine første spørsmål om hvordan man kunne gjenkjenne og identifisere ulik praksis av gjenbruk i antikken og antikkens byer, kunst og murer. Workshopen bestod av ytterligere sju andre presentasjoner, fra blant andre Siri Sande (Det norske Instituttet i Roma), Eric Varner (Emory University), Julia Lenaghan (University of Oxford) og Paolo Liverani (Università degli Studi di Firenze). Se komplett program.

For mer informasjon om workshopen eller forskning på gjenbruk av materiale i antikken, kontakt Simon Barker på simon.barker@roma.uio.no.

Emneord: Antikken, Arkeologi, Spolia, Klassisk arkeologi, kunst, skulptur.
Publisert 6. sep. 2019 11:40 - Sist endret 18. aug. 2022 15:17