Adornment as expression of everyday identity in ancient and medieval life

Arkeolog ved det norske instituttet i Roma, Courtney Ward, arrangerte en konferanse på instituttet den 12. og 13. september med tittelen Adornment as expression of everyday identity in ancient and medieval life. Mer enn 20 forskere og kuratorer fra 17 land bidro med forelesninger om smykker som uttrykk for identitet og følelser i antikken og middelalderen.

Bildet kan inneholde: turisme, moro, samfunnet, vennskap, begivenhet.

Mottakelse på takterrassen til Det Norske Instituttet i Roma. Bildet er av fire av talerne fra konferansen, fra venstre: Grace Stafford (University of Oxford), Meredith Nelson (Belgian American Educational Foundation), Hólmfríður Sveinsdóttir (Institute of Archaeology, Iceland) og Tineke Rooijakkers (University of Amsterdam).

Courtney Ward har skrevet følgende om konferansen: "A central concept of the conference will be to encourage collaborative dialogue within the study of the archaeology of adornment, identity and the body in both the ancient and medieval worlds. This approach will allow for a greater understanding of how adornment and identity have been successfully approached by other scholars in these different periods."

Christopher Prescott, direktør ved Det Norske Instituttet i Roma, ønsket velkommen til konferansen, etterfulgt av Courtney Ward som introduserte temaet. Hovedtaler den 12. september var Eleanor Standley fra Ashmolean Museum i England, og hun ble etterfulgt av 10 andre talere på torsdagen. På fredag den 13. september var hovedtaleren Kelly Olson fra University of Western Ontario. Etter hennes foredrag fulgte 12 andre innlegg før Courtney Ward sa noen konkluderende ord og avsluttet konferansen. Lenke til arrangement.

Publisert 16. sep. 2019 16:50 - Sist endret 7. juni 2022 12:45