Studer Roma i Roma

Vil du studere Romas historie og betydning for Europas kultur og historie fra antikken til idag? Vil du gjøre det til høsten in situ, på stedet selv? Det flerfaglige emnet ROMA 2020 Roma sted og symbol tar opp studenter til høstsemesteret i perioden 1. mai - 1. juni!

Studenter på ROMA2020 på ekskursjon med postdoktor Christopher S. Siwicki

Det flerfaglige emnet ROMA2020 er et studium av Roma som sted og symbol fra antikken til moderne tid, med fokus på kulturelle, politiske og religiøse endringer. Byen selv, med sine lag på lag av historie, er både auditorium og seminarrom. Vi studerer byens struktur, arkitektur og kunstverk og leser tekster om byen fra to årtusener. Emnet gir ikke bare innsikt i en viktig rød tråd i Europas historie og kultur, men også en dypere forståelse av hva humaniora er. Undervisningen gis på norsk og engelsk.

Høstens emne finner sted 18. september – 10. november 2023

Emnet er undervisningsintensivt og krever mye av studentene, men det oppleves som svært givende. En student på ROMA2020 i 2022 sa det slik:

«Jeg er EKSTREMT FORNØYD! Og det er spesielt våre dyktige forelesere som har gjort dette til det beste (dog tøffeste) semesteret jeg noensinne har hatt. Dette er et opplegg som helt klart flere studenter bør få muligheten til å ta del i. Jeg er mer motivert til å gjøre det godt på HF nå enn før.»

For å få et innblikk i emnets innhold, kan du ta en titt på det foreløpige programmet for høsten 2023 (det tas forbehold om endringer), og se videosnutten på websidene våre.

Informasjon om opptak og adgangsregulering finner du her. For spørsmål om emnets innhold, kontakt instituttleder Kristin B. Aavitsland (k.b.aavitsland@roma.uio.no)

Publisert 17. apr. 2023 17:40 - Sist endret 16. juni 2023 11:52