Douwtje Lieuwkje van der Meulen

Faglige interesser
-
Kulturarv
-
Museum
-
Samlingsforvaltning
-
Forebyggende konservering
-
Gjenstands konservering
-
Undervisning og læring
Bakgrunn
1997-2003 Konservator, Konservering, IAKH, Universitetet i Oslo
1992-1997 Arkeologisk konservator, Ashmolean Museum, Oxford
1989-1992 BSC i Arkeologisk konservering, University College London
1983-1989 Master i Mediterrane Arkeologi, Universitet i Groningen
Undervisning og veiledning
Priser
Prosjekter
Flipping Conservation with iNovative and sustainable ICT Tools (FliNT)
Prosjektet har som mål å utvikle tre introduksjonsemner på bachelornivå etter modellen av omvendt klasserom. Undervisningsstrategier som brukes er blandet læring og constructive alignment. Læring utenfor klasserommet vil bli tilrettelagt ved bruk av IKT verktøy og fokuserer hovedsakelig på teori, mens frigjort tid i klassen vil brukes for undervisning i praktiske og generiske ferdigheter. Ved bruk av denne undervisningsmodellen forventes det at nye studenter får bedre veiledning i sin læringsprosess mht både teori og praksis og økt motivasjon til læring.
Emner under utvikling er KONS1000 Introduction to conservation and collection care, KONS1001 Science for conservators and archaeologists I og KONS1005 Science for conservators and archaeologists II.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Francesco Caruso og har fått midler fra Norges Universitetet for 2018-2019.
Publikasjoner
-
Meulen, Douwtje L van der (2017). Teaching undergraduates Research skills by doing and reflecting. Conservation, exposition et Restauration d'Objets d'Art. ISSN 1784-5092. HS/2017. doi: 10.4000/ceroart.5055.
-
Meulen, Douwtje L van der (2015). Monumental Theatre Sceneries: Big Groups Big Problems? I Rajainmaa, Anna; Vihakara, Marleena; Haapakoski, Satu; Björklund, Stina; Tiainen, Erika & Holmqvist, Kaarina (Red.), Monumental Treasures. Preservation and Conservation.. The Nordic Association of Conservators Finnish section. ISSN 978-952-93-6194-6. s. 228–235.
-
Meulen van der, Douwtje L & Haugerud, Trond (2009). Nettstøtte som motiverer til læring: Slik lagde vi et vellykket læringsprogram. I Koch, Susanne Anette Kjekshus (Red.), Ringer i vann. Lenge leve fleksibel læring ved Universitetet i Oslo. Fleksibel læring, UiO. ISSN 978-82-997407-3-9. s. 59–71.
-
Watne, Åshild & Meulen, Douwtje L van der (2017). Kompetanseutvikling i lektorgruppa ved HF.
-
Meulen, Douwtje L van der (2016). Teaching undergraduates research skills by doing and reflecting.
-
Meulen, Douwtje L van der (2015). Bevaring i samlingsforvaltning.
-
Meulen, Douwtje L van der (2015). Monumental Theatre Sceneries: big Groups big problems?
-
Meulen, Douwtje L van der (2015). Hva er konservering og hva gjør en konservator.
-
Meulen, Douwtje L van der (2013). Veien til et vellykket emne.
-
Meulen, Douwtje L van der (2012). University of Oslo International Summer School Conservation of Theatre Sceneries of Halden 2012.
-
Meulen, Douwtje L van der (2012). Hvordan ta vare på lærgjenstander.
-
Meulen, Douwtje L van der (2009). Internasjonalisering. Å få undervisning på engelsk- Hva betyr det for studenter med norsk som morsmål?
-
Meulen van der, Douwtje L (2006). Disaster preparedness and emergency response.
-
Meulen van der, Douwtje L (2006). Evakueringsplaner, føre var!