English version of this page

Forsknings­arrangementer

Bildet kan inneholde: font, tilpasning, plakat, reklame, landskap.

Kommende 5 dager

i dag mars
Tid og sted: , GM 452

James Williams visits GoodAttention and SalientSolutions

Tid og sted: , Deichman Lambertseter

Over hele verden står statuer av despoter, krigsforbrytere og slavehandlere. Noen mener at monumentene har en viktig historisk funksjon, andre at de utgjør de en trussel mot våre moderne verdier.

Tid og sted: , GM 452

Rafael de Almeida Semêdo (University of São Paulo & University of Amsterdam)

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvorfor det er viktig selv å erfare nedstøvede arkiver og ruiner i vår digitale samtid. Hør idéhistoriker Line Cecilie Engh i årets P. A. Munch-forelesning.

Tid og sted: , Deichman Bjørvika Deichmansalen (underetasje)

Milei, Erdogan, Marcos jr., Putin og Trump. Hvorfor stemmer folk frivillig på diktatoriske ledere? Hva slags samfunn sørger for deres grobunn og fremvekst?

Tid og sted: , Blindern, Georg Sverdrups Hus, Undervisningsrom 2

Kristin Gjesdal is professor of philosophy at Temple University. Her scholarship covers philosophy of interpretation (hermeneutics), philosophy of art, and modern European philosophy. She is the co-editor of the recently published Women Philosophers in the Long Nineteenth Century: The German Tradition and the forthcoming Oxford Handbook of Women Philosophers in the Nineteenth Century: The German Tradition (both with Oxford UP). She is the author of three monographs (with Cambridge and Oxford University Presses) and the editor and co-editor of eight volumes in her areas of research. Her present work includes an introduction to the philosophy of Germaine de Staël (under contract with Cambridge UP) and the monograph “How to be a Self? Four Lessons from Germaine de Staël” (under contract with Oxford UP). For more information, see her faculty website or this 3:16 interview.

Tid og sted: , Deichman Nydalen

En mer mangfoldig verden: Skeive i dataspill, spillutvikling og spillkultur.

Tid og sted: , Deichman Grünerløkka

Er sjalusi, lengsel og det første møtets sødme det samme i 2024 som det var da Camilla Collett og Amalie Skram skrev sine romanverk? Hva kan litteraturen fortelle oss om følelser før og nå?

Tid og sted: , Deichman Bjørvika Deichmansalen (Kino, underetasje)

Hvilken versjon av sannheten skal få plass i historiebøkene – israelernes eller palestinernes?

Tid og sted: , Oslo Nye Teater, i publikumsfoajeen i 2. etasje, ved baren

Latinamerikanske velgere synes å ha en forkjærlighet for autoritære og karismatiske politikere. Men finnes det kvinnelige ledere – såkalte «caudillas» – og var i så fall Evita Perón det?

Tid og sted: , Deichman Stovner

Viktige hendelser i norsk hiphop-historie og alt annet du lurer på om rap.

Tid og sted: , Demo Linderud

I 1958 sa regjeringen at det ikke fantes noen urbefolkning i Norge. 40 år senere sa Kong Harald at Norge er grunnlagt på territoriet til to folk – nordmenn og samer. Hva endret seg?

Tid og sted: , Deichman Bjørvika Deichmansalen (Underetasje)

Velkommen til lytteklubben Classic Album Sundays og Deichman Bjørvika der vi dykker ned i musikkhistorien med Prince.

Tid og sted: , Bikuben, Det Norske Teatret

Korleis, og korfor, bruker ein moderne forfattar antikkens historie? Velkommen til innsikt på Det Norske Teatret om keisar Caligula og Albert Camus.

Flere kommende arrangementer

Tid og sted: , GM room 452

"Friendship and well-being"

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus seminarrom 652.

Hva kan vi lære om barn i Norden i høy- og sen-middelalderen fra tekster skrevet for å prise, promotere og helliggjøre lokale og regionale helgener fra Skandinavia og Island?

Tid og sted: , GMH 652

Christian Airikka (IFIKK) will give a talk entitled "On Role Spacetime Functionalism".

Tid:
Tid og sted: , Blindern, Georg Sverdrups Hus, Undervisningsrom 2

Sune Dueholm Müller and Johan Ivar Sæbø are associate professors at the Information Systems research group, Department of Informatics, University of Oslo.