Senter for islam- og midtøstenstudier åpnet!

Tirsdag 14. juni ble senteret offisielt åpnet av universitetets rektor, Ole Petter Ottersen.

Senteret samler instituttets brede kompetanse innen dette viktige fagfeltet og skaper en ny arena for formidling av viktig kunnskap. Senteret ønsker også å være et knutepunkt for forskningssamarbeid både innad i Norge og internasjonalt.

Åpningen fant sted i 12. etasje i Niels Treschows hus med rundt 60 gjester - deriblant dekan Trine Syvertsen og avdelingsdirektør Tomas Stangeland fra UD.

Program:

10:15: Instituttleder Arne Bugge Amundsen fra IKOS ønsket velkommen.

Offisiell åpning av senteret og senterets nettside ved rektor Ole Petter Ottersen fra Universitetet i Oslo.

Musikalsk innslag

10:30: Tale av dekan Trine Syvertsen fra det Humanistiske fakultet

10:40: Tale av avdelingsdirektør Tomas Stangeland fra Seksjon for fred og forsoning i Utenriksdepartementet

10:50: Tale av insituttleder Arne Bugge Amundsen på vegne av Bjørn Olav Utvik, som dessverre ikke kunne være til stede.

11:00: Faglig innlegg av stipendiat Nora Eggen fra IKOS:

"Koranen er vel Koranen ... eller? Glimt fra Koranen, koranvitenskapene og Koranens virkningshistorie."

11:15: Faglig innlegg av professor Bernt Brendemoen fra IKOS:

"Orhan Pamuks Istanbul"

Musikalsk innslag