Å vokse opp (avsluttet)

Barndom og ungdom i skjæringspunktet mellom erfaringsrom og forventningshorisont.

Om prosjektet

Det tverrfaglige forskningsprosjektet problematiserte det moderne samfunnet og velferdsstaten som ramme for barndom, ungdom og oppvekst. En målsetting var å studere de prosessuelle sidene ved oppveksten i skjæringspunktet mellom erfaring og forventning, og utvikle teoretiske begreper til forståelse av kulturelle endringer. Enkeltprosjektene hadde fellestrekk både når det gjelder teoretisk vinkling, materiale og metode. Prosjektet utviklet nye begreper, teorier og metoder for analyse av oppvekstprosessen i det norske velferdssamfunnet gjennom seminarer og publikasjoner.

Prosjektet brakte frem ny empirisk og kvalitativ kunnskap om barn og unges oppvekstvilkår, og samlet etablerte forskere, stipendiater og hovedfagsstudenter i et tverrfaglig nettverk som belyste problemstillingene fra ulike innfallsvinkler.

Delprosjekter

  • Ingrid Markussen: Idehistoriske perspektiver på familien som institusjon. Fra patriarkalsk til demokratisk oppvekst.
  • Arne Bugge Amundsen: "Den gode ungdom" Ungdomsretorikk i to organisasjoner 1945-2000.
  • Anne Eriksen: "… o, barnlige lyst". Om julen dengang.
  • Ørnulf Hodne: "Den gode barndommen"
  • Erika Ravne Scott: Som foreldre så barn? Fødselsdagsselskapet som sosial og kulturell indikator.
  • Camilla Maartmann: Forme sin fritid - skape sin oppvekst. Barn og unges utforming og forvaltning av egen fritid og oppvekst i Ullern sogn 1920-1960.
  • Kari Telste: Den opprørske ungdommen. En studie av ungdomsgjenger, kjønn og vold i et historisk perspektiv.
  • Birgit Hertzberg Kaare: Internettgenerasjonen
  • Lillian Halvorsen: Ungdom og fremtidsorientering. En studie av unge deltagere i nye sosiale og politiske bevegelser
  • Leif Ahnstrøm: "Å vokse opp i Oslo rundt år 2000: Perspektiver på oppvekst formidlet i samtaler og personlige fortellinger"
  • Eivind Engebretsen: Barnevernsbarnet som tekst. En narratologisk undersøkelse av barnets stemme i barnevernets saksdokumenter i tre ulike tidsperioder.

Finansiering

Prosjektet ble finansiert gjennom Norges forskningsråd

Publikasjoner

  • Seminarrapport nr. 1 2001 Fra: Barndom og ungdom under utvikling. Seminar på Lysebu 1. - 3. september 2000. Ingrid Markussen og Kyrre Kverndokk (red.)
  • Seminarrapport nr. 2 "Å BLI DET DU ER" OPPVEKST - IDENTITET - KONTEKST. Rapport fra IKS-seminar i Berlin 10. - 14. november 2001. Ingrid Markussen (red.)
Publisert 9. okt. 2020 10:39 - Sist endret 4. nov. 2020 08:35

Kontakt

Prosjektleder

Ingrid Markusssen

Deltakere

  • Arne Bugge Amundsen Universitetet i Oslo
  • Anne Eriksen Universitetet i Oslo
  • Ingrid Markussen
  • Kari Telste
  • Lillian Halvorsen
  • Camilla Maartmann
  • Erika Ravne Scott
  • Eivind Engebretsen
Detaljert oversikt over deltakere