Live Hov

Faglige interesser
- Kvinner som roller og aktører i teaterhistorien
- Barokkopera på scenen: opprinnelige konvensjoner vs. moderne fortolkning
- Henrik Ibsen som teatermann, historiske og nåtidige iscenesettelser av
Ibsens skuespill
Undervisning
Europeisk teaterhistorie, særlig antikken, barokken og 1800-tallet/Ibsen. Fra høsten 2010 er all undervisning i teatervitenskap lagt til Program for
estetiske studier og allmenn litteraturvitenskap (bachelor) og Program for estetiske studier (master)
Bakgrunn
Utdannet som skuespiller ved Statens Teaterskole i Oslo 1969 (inkludertet år i skolens Operaklasse). Skuespiller ved teatre i Oslo og Bergen, sangstudier i Århus og København, mag.art. i teatervitenskap (med bifag i italiensk) fra Københavns Universitet 1984. Ansatt ved Institutt - senere Avdeling - for Teatervitenskap UiO 1984-2001. Dr. philos. ved UiO1998. I perioden 2002-2007 professor i teatervidenskab ved Københavns Universitet, fra 2007 igjen ved UiO.
Pågående forskning
Skuespillerinnene på 1800-tallets norske scener (pdf)
Prosjektet handler om de første generasjoner av profesjonelle skuespillerinner i Norge. Hovedmålet er å undersøke deres kunstneriske virke og sosiale status, i samtidens (teater)historiske kontekst.
Publikasjoner
Thalias første døtre. Skuespillerinderne i 1500- og 1600-tallets europæiske teater, Oslo 1990.
Høyre og venstre i teatret. Verdier - konvensjoner - teorier, Oslo 1990.
“Goldoni in the Scandinavian Countries”, i Goldoni Européen, Revue de Littérature Comparée, No. 3, Paris 1993.
"Om 'kunstgjenstanden teater' - et teaterhistorisk gjenstandsproblem"? i Teatervitenskapelige grunnlagsproblemer
(red. Live Hov), Oslo 1993.
“Scene og sal i barokkteatret. Magien og møtestedet”, og “Spill og skikkelser. Sangerne på scenen”, begge i Nils Grinde (red.): Veneziansk opera fra Monteverdi til Händel, Oslo 1994.
”Teatret som byfenomen – kunst, kultur, kommers”, i Karin Gundersen, Bjarne Hodne og Magne Malmanger (red.)
Veier til byen, Oslo 1994 (ny utgave 1996)
Kvinnerollene i antikkens teater - skrevet, spilt og sett av menn, (doktoravhandling), Oslo 1999.
”Sagatid på scenen”, i Kunst og Kultur, nr. 2 2000, årgang 83.
”Orfeus og Euridice som nyskapere i musikkteatret”, i Klassisk Forum, 1999:1.
"The 'women' of the Roman stage - as Goethe saw them", i Theatre History Studies, vol. XXI, 2001.
”The Strong and the Savage, the Worried and the Weak – Predecessors of Ibsen´s Women in Greek Tragedy”,
i Astrid Sæther (red.): Ibsen, Tragedy and the Tragic, Oslo 2003.
”’and the soul and body of Stockmann-Stanislavsky became one organically’. Ibsen´s role in the development of method acting”,
i Knut Brynhildsvoll (red.): Ibsen and Russian Culture, Oslo 2005.
”Det nye og farlige teater”, i Hans Hertel (red.): Det stadig moderne gennembrud, København 2004.
Med fuld natursandhed. Henrik Ibsen som teatermann, København 2007
- Hov, Live (2015). "At stille sig frem på Scenen for Mængdens Øine": Teater som profesjon og levebrød for kvinner, I: Randi Margrete Selvik; Ellen Karoline Gjervan & Svein Gladsø (red.), Lidenskap eller levebrød. Utøvende kunst i endring rundt 1800. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-321-0458-1. Kapittel. s 235 - 256
- Hov, Live (2015). The First Female Performers: Tumblers, Flute-Girls, and Mime Actresses.. New Theatre Quarterly. ISSN 0266-464X. XXXI(Part 2), s 129- 143 . doi: 10.1017/s0266464x1500024x
- Hov, Live (2012). Opera/teater i nye formaterTeaterkunstverkets liveness i HD-teknologiens tidsalder. Peripeti. ISSN 1604-0325. 18, s 78- 89
- Hov, Live (2012). "The new woman" - en ny stereotypi på tvers av de tradisjonelle kvinnerollene, I: Lene T. Teigen (red.), Dette skrev kvinner. Vidarforlaget AS. ISBN 978-82-7990-120-4. artikkel. s 35 - 48
- Hov, Live (2011). Enter Nora : the first three productions of A Doll’s House, in Denmark, Sweden and Norway. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. 22, s 30- 45
- Hov, Live (2011). Staging papal power : the all-male roman theatre. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. 23, s 46- 62
- Hov, Live (2010). Enter Nora. The first three productions of A Doll's House, in Denmark, Sweden and Norway. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. s 28- 43
- Hov, Live (2010). Herheims Julius Cæsar: Operaverket som performance :. Studia Musicologica Norvegica. ISSN 0332-5024. (36), s 7- 31
- Hov, Live (2010). Opposition ved Janne Risums disputatsforsvar. Peripeti. ISSN 1604-0325. (14), s 75- 81
- Hov, Live (2006). Henrik Ibsen som teatermann. Peripeti. ISSN 1604-0325. 5, s 7- 18
- Hov, Live (2005). 'and the soul and body of Stockmann-Stanislavsky became one organically'. Ibsen's role in the development of method acting, In Knut Brynhildsvoll (ed.), Ibsen and Russian Culture. Unipub forlag. ISBN 82-91540-08-X. Kapittel.
- Hov, Live (2004). Hvem eier Ibsen?. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. ISSN 1503-2310. (2)
- Hov, Live (2002). The Strong and the Savage, the Worried and the Weak - Predecessors of Ibsen's Women in Greek Tragedy, In Astrid Sæther (ed.), Acta Ibseniana I. Unipub, Oslo. ISBN 82-91540-06-3. 9. s 61 - 72
- Hov, Live (2001). The "women" of the Roman stage - as Goethe saw them. Theatre history studies. ISSN 0733-2033. XXI
- Hov, Live (2000). Med Harlekin på scenen. Masker og typer i Commedia dell'Arte, I: Jan Erik Rekdal & Andreas Sveen (red.), Masker. Sypress forlag, Oslo. ISBN 82-91224-28-5. s 100 - 117
- Hov, Live (2000). Thalias sønner og døtre. Skuespillerkunsten gjennom 2500 år, I: P2-Akademiet R. NRK Kultur. ISBN 82-7118-273-0. s 175 - 186
- Hov, Live (1999). "Kvinnene" i det romerske teatret - slik Goethe så dem. Studia Musicologica Norvegica. ISSN 0332-5024. 25, s 527- 544 Vis sammendrag
- Hov, Live (1997). Kvinnorollerna i antikens teater - skrivna, spelade och sedda av män. Kvinnovetenskaplig tidskrift. ISSN 0348-8365. (2), s 5- 13
- Hov, Live (1996). Teatret som byfenomen - kunst, kultur, kommers, I: Veier til byen. En antologi. UiO, HF-fak.. ISBN 82-91398-06-2. 4. s 37 - 57
- Hov, Live (1988). Norsk teater - Norge for nordmennene?. Spillerom. ISSN 0333-2624. (3)
- Hov, Live (1986). Kvinner på scenen - kjønn og illusjon. Ergo : Tidsskrift for kultur- og samfunnsspørsmål. ISSN 0332-5806. (4)
- Hov, Live (1986). Opera - gammeldags og moderne. Ergo : Tidsskrift for kultur- og samfunnsspørsmål. ISSN 0332-5806. (1)
- Hov, Live (1985). Tiggeroperaen - musikkdramatisk og politisk satire i 1728. Ergo : Tidsskrift for kultur- og samfunnsspørsmål. ISSN 0332-5806. (3)
- Hov, Live (2020). Kunstnere og yrkeskvinner. Norges første skuespillerinner. Vidarforlaget AS. ISBN 9788279904960. 416 s.
- Hov, Live (2007). Med fuld natursandhed. Henrik Ibsen som teatermann. Multivers. ISBN 978-87-7917-171-8. 282 s.
- Hov, Live (1999). Kvinnerollene i antikkens teater - skrevet, spilt og sett av menn. Universitetforlaget. ISBN 82-00-12988-8. 482 s. Vis sammendrag
- Hov, Live (1990). Thalias første døtre. Skuespillerinderne i 1500- og 1600-tallets europæiske teater. Solum. ISBN 8256007001. 197 s.
- Hov, Live (2012). DEN BEDSTE BLANDT KVINDER - Alceste som græsk tragedie og italiensk-fransk opera.
- Hov, Live (2012). Forbudte følelser og misforstået identitet.
- Hov, Live (2009, 10. oktober). Da Nora entret scenen. Apollon, Universitetet i Oslo.
- Hov, Live (2009). Monteverdi som "splatter". Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. ISSN 1503-2310. (4), s 46- 50
- Hov, Live (2009). Opera as public entertainment in eighteenth century Rome: A special case of sovereignty.
- Hov, Live (2009). Poppeas kroning.
- Hov, Live (2008). “In between music and theatre, baroque and modern, convention and invention: Händel’s Giulio Cesare at the Oslo Opera, 2005/07”.
- Hov, Live (2008). Konvensjon, invensjon, resepsjon: barokkopera på moderne scener.
- Hov, Live (2008, 08. juni). Musikkantikk. [Radio]. NRK P2.
- Hov, Live (2007). Da Nora kom på scenen, i København, Stockholm og Christiania. Siden Saxo. ISSN 0109-6028. 24(2)
- Hov, Live (2006). Enter Nora The first three productions of A Doll’s House, in Denmark, Sweden and Norway.
- Hov, Live (2005). Jytte Wiingaard: Henrik Ibsen. En essaysamling. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. 17
- Hov, Live (2002). Kastratens sidste sang. Politiken, København.
- Hov, Live (2000). Commedia dell'arte: Harlekins og Zerbinettas teater. Den norske opera - program.
- Hov, Live (2000). Ibsens parenteser - tause, men talende.
- Hov, Live (2000). Kela Kvam: Betty Nansen. Mennesket og maskene, København 1997. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. 12, s 122- 125
- Hov, Live (2000). Kviner spilt av menn - menn spilt av kvinner.
- Hov, Live (2000). Med Harlekin på scenen. Masker og typer i Commedia dell'Arte.
- Hov, Live (2000). Sagatid på scenen. Kunst og kultur. ISSN 0023-5415. Årgang 83(Nr. 2), s 81- 101
- Hov, Live (1999). Forholdet mellom dialog og didaskalier - med eksempler fra Ibsen.
- Hov, Live (1999). Orfevs og Evrydike som nyskapere i musikkteatret. Klassisk Forum. ISSN 0801-3179. (I), s 28- 54
- Hov, Live (1999). Sagatid på scenen.
- Hov, Live (1999). Teorier om skuespillerkunst.
- Hov, Live (1999). Thalias sønner og døtre. Skuespillerkunsten gjennom 2500 år.
- Hov, Live (1999). Varm eller kald - idealistisk eller realistisk? Teorier og meninger om spillestil.
- Hov, Live (1995). Kastratenes eiendommelige historie. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Hov, Live (1994). Dansk Teaterhistorie I-II (red. Kela Kvam, Janne Risum, Jytte Wiingaard), København 1992-93. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. 6(3), s 66- 72
- Hov, Live (1994). Sebastiano Serlio: On Stages and Theatres. From 'Architettura', Gideå 1991. Nordic Theatre Studies. ISSN 0904-6380. 6(3)
- Hov, Live (1991). Bent Holm: Solkonge og månekejser. Spillerom. ISSN 0333-2624. (3)