Generelt om emnet og undervisning
Våren 2019 hadde dette emnet 14 dobbelttimer med seminarundervisning. Undervisningen var fordelt mellom Ragnhild Eik og Anu Laanemets. Ragnhild Eik tok seg av dialektologidelen i første del av semesteret og Anu Laanemets underviste i sosiolingvistikk i andre del av semesteret. Til slutt holdt Eik og Laanemets et felles seminar om talespråkskorpuser.
Det var i alt 14 studenter som var oppmeldt til emnet (10 på BA-nivå og 4 på MA-nivå) og det var sammenlagt 9 som avla eksamen.
Kvalifiseringsoppgave
Kvalifiseringsoppgaven var muntlig og bestod av presentasjon av en vitenskapelig artikkel. Masterstudenter måtte i tillegg kommentere og stille spørsmål til en annen masterstudent sitt framlegg. Alle som presenterte, fikk oppgaven godkjent.
Pensum
Pensum har vært (delvis) endret i løpet av de siste tre-fire ganger emnet har vært holdt. Dette skyldes hovedsakelig at emnet har vært undervist av ulike faglærere med ulik bakgrunn og (forsknings)interesser. Pensum V19 bestod hovedsakelig av ulike artikler (på norsk, engelsk, dansk og svensk) med fokus på både teori, metode og konkrete forskningsresultater innen dialektologi og sosiolingvistikk. Noen artikler har vært mer krevende enn andre, men vi har ikke lagt merke til den store forskjellen mellom bachelor- og masterstudenter når det gjelder forståelse av tekstene. Det kommer mer an på om studenten har tatt et emne om dialektologi og/eller sosiolingvistikk før eller ikke (f.eks. NOR1107 som er anbefalt forkunnskap på NOR2120/4120).
Endringer
Det var to større endringer siden sist. Den ene vedrører pensum (se ovenfor). Den andre var inkludering av en dobbelttime om talespråkskorpuser. I rammene av denne økten diskuterte vi hva det betyr å studere språk ved hjelp av korpuser. Vi viste fram eksisterende talespråkskorpuser ved Tekslaboratoriet/ILN og presenterte noen enkelte søk. Hele økten hadde en hands-on tilgang og vi avsluttet dobbelttimen med noen konkrete spørsmål som studentene måtte finne svar på ved å søke i korpusene. Vi som faglærere oppfattet hele økten som suksessfull og vil anbefale at andelen av slike timer hvor man jobber med praktiske ferdigheter, blir større i framtiden.
Studentevalueringer
Det var dessverre kun få studenter som utfylte emneevalueringen – 20 % av de oppmeldte bachelorstudentene og 50 % av de oppmeldte masterstudentene. De som har utfylt evalueringen, er generelt veldig positive. De har valgt emnet på grunn av det faglige innholdet og de er alle sammen «svært godt/godt fornøyd» med emnet. De angir at de har deltatt i over halvdelen av undervisningsgangene og at undervisningen har i stor eller noen grad bidratt til deres læringsutbytte. Det eneste konkrete ankepunktet som blir nevnt, er alt for få konkrete tilbakemeldinger i forbindelse med kvalifiseringsoppgaven. Dette er noe som bør tas hensyn til neste gang emnet gis.