Om prosjektet
Prosjektet vil utforske følgende spørsmål om innvandrer- og etniske minoritetsforeldre i Europa:
- Hva gjør innvandrer- og etniske minoritetsforeldre for å skjerme sine barn fra risiko på nett (foreldremediering)?
- Hvor bevisste er de på hyppigheten i barnas opplevelser med risiko på nett (foreldrekunnskap)?
- Hvor trygge er de på egne evner til å skjerme sine barn fra risiko på nett (mestringsevne)?
- Hvordan varierer deres foreldremediering, bevissthet og følelse av mestring som følge av deres og barnas kjønn?
Mål
Prosjektet tar sikte på å utvikle et nytt teoretisk rammeverk, en ny konseptuell modell, og nye måleskalaer for foreldres mediering av barns internettbruk blant innvandrere og etniske minoriteter i Europa. Det vil å ta hensyn til kjønnsforskjeller i foreldre-barn-interaksjonen om risikobevissthet, mediering og selvtillit, gitt at man kan observere store etniske forskjeller når det gjelder kjønnsroller.
Bakgrunn
Selv om det finnes et stort datasett i EU Kids Online-undersøkelsen som ble gjennomført i 19 EU-land (2018), har det ikke ennå blitt analysert med det formål å estimere nasjonale og etniske forskjeller i foreldremediering av barns internettbruk.
En slik empirisk analyse er nødvendig for å forklare:
- Hvor trygge er foreldre på at de kan sikre sine barns trygghet på nett og deres tilgang til nettbaserte utdannings- og sosiale muligheter?
- Legger foreldres regulering av barns internettbruk til rette for sosial integrering og integrering i skolen, eller er det til hinder?
Å besvare disse spørsmålene kan bidra til implementering av teknologibaserte programmer for foreldre, skreddersydd til sårbare, etniske populasjoner i Europa, og på den måten understøtte europeisk familiepolitikk og støttetjenester til innvandrer- og minoritetsforeldre.
Varighet
27.09.2021- 26.09.2023
Finansiering
Prosjektet er finansiert av EUs Horizon 2020 (ec.europa.eu) forsknings- og innovasjonsprogram under Marie Skłodowska-Curie avtale nr. 101026567.