English version of this page

Risikokommunikasjon i en digital tidsalder (DIGICOM) (avsluttet)

Hvordan påvirker nye former for risikokommunikasjon samfunnssikkerheten og vår oppfatning av hva kriser og risiko egentlig er?

Logo. Det står DIGICOM med store bokstaver.

Om prosjektet

"Risikokommunikasjon i en digital tidsalder" (DIGICOM) var et forskningsprosjekt ledet av PRIO hvor Institutt for medier og kommunikasjon er en av samarbeidspartnerne.

Prosjektet undersøkte hvordan nye former for risikokommunikasjon påvirker samfunnssikkerhet, og utforsket hvordan risikokommunikatører i ulike miljøer, for eksempel myndigheter, nyhetsmedier og sosiale medier, samhandler med hverandre.

Kommunikasjonen ble undersøkt i forhold til ulike typer risikohendelser som kan være aktuelle for Norge, som for eksempel naturkatastrofer, terrorisme og dataangrep.

Mål

Ved å mobilisere partnere fra Norge, Europa og Nord-Amerika, utforsket DIGICOM hypotesen om at digitaliseringen og integrering av digitalteknologi i hverdagen, ikke bare har påvirket risikokommunikasjon, men at denne påvirkningen fortsatt pågår.

DIGICOM studerte løftene og fallgruvene ved digitaliseringen av risikokommunikasjon.

Finansiering

Prosjektet var finansiert av SAMRISK ved Norges forskningsråd.

Samarbeid

Prosjektet ble ledet av PRIO og gjennomført i samarbeid med:

Varighet

2014–2018.

Publisert 12. okt. 2020 14:28 - Sist endret 8. juni 2023 09:38