English version of this page

Sosiale medier og valgkamp (avsluttet)

Hvilken betydning har sosiale medier i politisk valgkamp? Forskningsprosjektet Sosiale medier og valgkamp forsket på bruken av sosiale medier i valgkampene i USA (2012), Norge (2013), Australia (2013) og Sverige (2014).

Mange ulike flagg og hashtags, blant annet usa, politics og norway. Illustration.

Mer utfyllende informasjon på prosjektets engelske nettsider.

Om prosjektet

Sosiale medier og valgkamp (Social Media and Agenda-Setting in Election Campaigns) var et internasjonal forskningsprosjekt ledet fra Universitetet i Oslo. Formålet med prosjektet var å undersøke hvordan sosiale medier påvirker valgkamp og politisk debatt.

Sentrale spørsmål i prosjektet var:

  • Hva kjennetegner politikeres bruk av sosiale medier?
  • Flyttes den politiske debatten fra tradisjonelle medier til sosiale medier?
  • Skaper sosiale medier en ny arena for dagsordensetting?

Disse spørsmålene ble undersøkt gjennom intervjuer med politikere og informasjonsrådgivere i de største partiene i Norge, USA, Sverige og Australia, innholdsanalyse av sosiale medier som Twitter og Facebook, og nettverksanalyse av politikernes Twittersfære.

Finansiering

Prosjektet var finansiert av Norges forskningsråd (NFR).

Varighet

2012-2015.

Arrangementer

#Valgkamp 2013 - Den siste TV-valgkampen?

Tid og sted: 5. september 2013, Nedjma, Litteraturhuset. 

Forskningsprosjektet Sosiale medier og Valgkamp ved Institutt for medier og kommunikasjon (UiO), inviterte i samarbeid med TNS Gallup og Kampanje til seminaret: #Valg2013 - Den siste TV-valgkampen?

Seminaret handlet om norske politikeres bruk av sosiale medier i valgkampen 2013.

Clinton vs Trump: valgkamp og sosiale medier

Tid og sted: 28. sep. 2016 12:00–15:30, Nasjonalgalleriet, Auditoriet, 1. etg, Universitetsgata 13, Oslo

  • Hva preger årets valgkamp i USA?
  • Hvilken rolle spiller sosiale medier?
  • Og har denne valgkampen noen innflytelse på neste års stortingsvalg?

Innlegg og paneldebatt. Arrangementet var åpent for alle.

Publikasjoner

2018

2017

2016

  • Bruns, Axel, Gunn Enli, Eli Skogerbø, Anders Olof Larsson & Christian Christensen (2016). The Routledge Companion to Social Media and Politics. Routledge.  ISBN 9781138860766.  538 s.
  • Enli, Gunn & Anja Naper (2016) Social Media Incumbent Advantage: Barack Obama  and Mitt Romney's Tweets in the 2012 US Presidential Election Campaign. In Axel Bruns, Gunn Enli, Eli Skogerbø, Anders Olof Larsson & Christian Christensen (eds.) The Routledge Companion to Social Media and Politics
  • Larsson, Anders Olof & Skogerbø, Eli (2016). Out with the old, in with the new? Perceptions of social (and other) media by local and regional Norwegian politicians. New Media and Society.  ISSN 1461-4448. . doi: 10.1177/1461444816661549
  • Larsson, Anders Olof, Bente Kalsnes & Christian Christensen (2016). Elite Interaction - Public service broadcasters’ use of Twitter during national elections in Norway and Sweden . Journalism Practice.  ISSN 1751-2786.
  • Larsson, Anders Olof & Christian Christensen (2016). From showroom to chat room SVT on social media during the 2014 Swedish elections. Paper published online before print in Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies  1354856516644564.   

  • Larsson, Anders Olof & Hallvard Moe (2016) From Emerging to Established? A Comparison of Twitter Use during Swedish Election Campaigns in 2010 and 2014. In Axel Bruns, Gunn Enli, Eli Skogerbø, Anders Olof Larsson & Christian Christensen (eds.) The Routledge Companion to Social Media and Politics.

  • Kalsnes, Bente (2016) The social media paradox explained: comparing political parties? Social media strategy vs. practice. Social media + Society 2(2) DOI: https://doi.org/10.1177/2056305116644616

  • Kalsnes, Bente (2016) The power of likes: Social media logic and political communication. Phd.-thesis. University of Oslo, Department of Media and Communication.

  • Kalsnes, Bente (2016) Epostens triumf i amerikansk valgkamp. Agenda Magasin, 07.11.2016.

  • Skogerbø, Eli, Axel Bruns, Andrew Quodling & Thomas Ingebretsen (2016) Agenda-Setting Revisited: Social Media and Sourcing in Mainstream Journalism. In Axel Bruns, Gunn Enli, Eli Skogerbø, Anders Olof Larsson & Christian Christensen (eds.) The Routledge Companion to Social Media and Politics

  • Bruns, Axel (2016) Big data analysis. In Tamara Witschge, C. W. Anderson, David Domingo & Alfred Hermida (eds.) The sage handbook of digital journalism.

2015

2014

2013

Publisert 26. okt. 2020 10:31 - Sist endret 26. nov. 2020 15:29

Kontakt