IMVs semesteråpningskonsert - tonen satt for nytt semester

Det ble litt av et fyrverkeri da IMVs ansatte ønsket studentene velkommen til et nytt semester i Salen onsdag den 21. august. I tillegg til et annerledes møte med de ansatte, administrasjonen og foreleserne, ble det en kraftfull demonstrasjon av alt IMV er, gjør og kan.

Det ble ikke engang sitteplass til alle denne gangen. Ikke så rart, egentlig. For det var neimen ikke mye å utsette på det programmet som på forhånd var sendt ut til alle og lagt på nettet. Her var klassisk og rytmisk, gammelt og nytt, selvkomponert og lånt i skjønn og velklingende forening.

Det startet med instituttets eget kor, prisgrossisten Schola cantorum, som pleier å øve i selvsamme sal hver mandag. Det var kun åtte av korets medlemmer som var med denne gangen, men de hadde ingen problemer med å fylle salen med klangfull framføring av både Arvo Pärt og en vakker irsk "blessing".

Det fortsatte med professor Anne Danielsen og Trio Trabant, som blant annet inkluderer Annes egen mann. De framførte smektende egenkomponert jazzbidrag, hvorav Anne måtte medgi at et av numrene nok hadde blitt framført i en litt annen form under denne konserten før, for 22 år siden.

Så var det afro-jazzensemblet ZEMACHEs tur. Gjennomføringsstipendiat og Cuba-kjenner Kjetil Klette Bøhler er leder for orkesteret, som i sin musikk lar europeisk musikk møte den cubanske, noe et begeistret publikum kunne underskrive på at de såvisst lyktes med.

Instituttleder Alexander Refsum Jensenius var ansvarlig for neste nummer, med IMVs nyopprettede iphone-orkester i sentrum. Mer moderne, teknologitunge og kanskje også improvoserte toner her, fra et ensemble som foruten å engasjere store deler av IMVs administrasjon også inkluderte blant andre IMVs undervisningsleder Hans T. Zeiner-Henriksen.

En strengere regi var det over neste nummer, som studiekonsulent Mons Thyness hadde med seg to venner for å fremføre. Trioen My favourite Plum gledet alle tilstedeværende med to smygende låter i jazz-visesjangeren, med vokal, gitar og trumpet i besetningen.Taket løftet seg nesten i Salen da Tracee Meyn til slutt fikk med seg en rekke av instituttets andre timelærere og vårt faste teknologi-orakel Andre Viervoll på en oppvisning i humørfylt og fargerik soul, med låter fra Marvin Gayes rikholdige repertoar.

"Å, det er så morsomt å se kolleger som man ellers bare ser tusle rundt i gangene virkelig få utfolde seg på scenen!", var Anne Eline Riisnæs begeistrede kommentar etter konserten. Anne Eline er klaverlærer ved insituttet og ansvarlig for IMVs ukentlige huskonsert for studentene, som denne opplevelsen ble dette årets energiske startskudd for.

Huskonsertene ved IMV er åpne for alle som vil og finner sted hver onsdag kl. 12.30.

Skrevet av Arve T. Thorsen

Publisert 22. aug. 2013 11:42 - Sist endret 22. juni 2020 22:59