Publisert 16. nov. 2010 08:29

Hvilken musikk du hører på, når du gjør det og på hvilken måte er nå kartlagt. Forskningssamarbeid med WiMP og Telenor gir innsikt i våre lyttemønstre.

Publisert 17. juni 2010 10:43

Utviklingen i digital musikkteknologi endrer både rytme og lyd i populærmusikken. - Computerne har tilført spillemåter som før var uhørte. Som ekstrem mikrorytmikk, sier Anne Danielsen, leder for forskningsprosjektet Rhythm In The Age of Digital Reproduction.

Publisert 16. juni 2010 13:07

Tid: onsdag 21. april, kl 0915-1100.

Sted: Seminarrom 1, ZEB-bygget.

Ole-Martin Ihle holder gjesteforelesning ved IMV onsdag 21. april. Forelesningen har tittelen "Pimpology: pimpfiguren i afroamerikansk kultur"

Ihle har en mastergrad i African American Studies fra New York University. Han er også musiker og skribent og har tidligere studert ved IMV. Ihle er for øvrig en av programskaperne bak NRK-serien Hjernevask.

Publisert 16. juni 2010 13:07

I forbindelse med et forskningsseminar i regi av Music, Motion, and Emotion-prosjektet ved IMV som foregår dels ved UiO og dels på Lysebu i perioden 10.-12. mai, vil det bli holdt fire gjesteforelesninger mandag 10. mai viet problemstillinger knyttet til "embodied cognition".

Forelesningene er åpne for alle interesserte.

Program mandag 10. mai

Kl. 10.15-11.30, Auditorium 1, Georg Sverdrups Hus: Filosof Mark Johnson, University of Oregon: "Aesthetics of Human Understanding"

Kl. 11.45-13.00, Auditorium 1, Georg Sverdrups Hus: Kognitiv psykolog Raymond Gibbs, University of California, Santa Cruz: "Embodiment in metaphorical imagination"

Kl. 14.15-15.15, Salen, ZEB-bygget: Musikkviter Lawrence Zbikowski, University of Chicago: "Musical Embodiment"

Kl. 15.30-16.30, Salen, ZEB-bygget: Musikkviter Steve Larson, University of Oregon: "Motion, Metaphor, and Meaning in Chopin"s Nocturne in Db major, Opus 27/2"

Mark Johnson og Raymond Gibbs er blant grunnleggerne av kognitiv semantikk, og Lawrence Zbikowski og Steve Larson har gitt verdifulle bidrag til anvendelsen av kognitiv semantikk innen musikkvitenskap, så forelesningene burde være av interesse for alle som ønsker å vite mer om et forskningsfelt som har preget vår måte å forstå forståelse på. Vel møtt!

Publisert 1. feb. 2010 10:11

I mange år har cand.phil. Kari Michelsen samlet opplysninger om norsk notehandel og notetrykk i Norge. Hun har stilt sitt materiale til disposisjon, og i samarbeid med Arvid Vollsnes og Fakultetets IKT-avdeling er samlingen gjort søkbar og lagt ut på nettet på Norsk musikkhistorisk arkiv.