Når stemmen bryter med forventningene

– Vi tror at en vakker stemme må komme fra en ung og vakker person, sier forsker.

Bildet kan inneholde: ansiktsuttrykk, opptreden, sanger, singing, musikkartist.

SJOKK-AUDITION: Sang- og talentkonkurranser på TV forsøker å bryte våre sosialt konstruerte forventninger til stemmer mest mulig for å få en sjokkeffekt. Foto: Ken Mckay / Rex Shutterstock

Publikum ler hånlig. Dommerne himler oppgitt med øynene. Forventningene til damen på scenen er på bunn. Men så begynner hun å synge.

Du har sannsynligvis sett videoklippet, i likhet med flere hundre millioner andre på Youtube. Susan Boyle sjokkerer alle med sin audition i TV-programmet «Britain’s Got Talent» i 2009.

– Vi har en forventning om at en vakker stemme skal være fra en ung og vakker person. Men her kommer middeladrende Susan Boyle med en annen kropp og utseende og bryter med disse forventningene, sier professor i musikkvitenskap ved UCLA, Nina Sun Eidsheim.

Bildet kan inneholde: Begivenhet, Samtale, Offentlig taler.
SEMINAR I OPERAEN: Professor Nina Sun Eidsheim sammen med professor Stan Hawkins under seminar om stemmer i Operaen i Oslo. Foto: Fillip-André Baarøy

Vi hører det vi ser

Eidsheim har forsket på hvordan ulike stemmeklanger styres av forventninger som er sosialt konstruerte. Hun mener sang- og talentkonkurranser på TV ofte forsøker å bryte disse forventningene mest mulig for å få en sjokkeffekt.

– Et annet godt eksempel på dette er Angelina som 7 år gammel overrasket i Norske Talenter med sin Billie Holiday-lignende stemme, sier Eidsheim.

Nettopp stemmer – hvordan stemmer brukes og hva stemmer gjør med oss – var tema da Institutt for musikkvitenskap (IMV) ved Universitetet i Oslo arrangerte halvdagsseminar sammen med Den Norske Opera & Ballett i slutten av mai.

Bildet kan inneholde: Begivenhet, Samtale, Offentlig taler, Tilpasning, Konvensjon.
FORNØYD: Leder ved Institutt for musikkvitenskap ved UiO, Peter Edwards, er strålende fornøyd med samarbeidet med Operaen og mener det er viktig med tverrfaglige møteplasser. Foto: Fillip-André Baarøy

Eidsheim var en av innlederne og snakket om hvordan vi mennesker på mange måter hører det vi ser.

– I de tilfellene hvor vi ikke ser hvem en stemme kommer fra, lager vi oss et visuelt bilde av hvem som har stemmen. Er det mann eller dame? Ung eller gammel? Hvilke etniske bakgrunn? Her kommer alt det kulturen har lært oss om menneskekategorier inn i bildet, sier Eidsheim.

Tett samarbeid med Operaen

På seminaret i Operaen deltok, i tillegg til Eidsheim, forskere med ulike faglige perspektiver på stemmen; historisk, teknologisk, fysiologisk og psykologisk.

– Et tverrfaglig arrangement som dette er veldig fint, forskerne har mye å snakke med hverandre om, sier Peter Edwards, instituttleder for IMV ved UiO.

Bildet kan inneholde: Akademisk konferanse, Presentasjon, Offentlig taler, Begivenhet, Konvensjon.
MÅLER PUSTEN: Sensorer rundt magen måler operasangerens pust mens hun synger. Målingen har tidligere også blitt utført på publikum, og resultatet viser at publikum synkroniserer pustingen sin med musikken - de begynner å puste samme rytme som sangeren. Foto: Fillip-André Baarøy

Edwards er svært fornøyd med samarbeidet med Den Norske Opera & Ballett. I tillegg til seminarer som dette, samarbeider IMV og Operaen om et emne hver høst hvor studentene har mulighet til å følge med på prosessen bak scenen og hvordan en oppsetning går til.

– Det er en ganske unik mulighet. Det er ganske få operahus i verden som slipper noen til bak scenen, sier Edwards.

TV-programmer forsterker fordommer

Selv om talentprogrammer på TV bryter med publikums forventninger om hvem som kan ha bestemte typer stemmer, mener Eidsheim at de likevel – gjennom tanke-akrobatikk – ender opp med å bare forsterke de opprinnelige forestillingene publikum har.

– Billy Holidays stemme er kjent for å være sjelfull og bære preg av et levd turbulent liv. Når 7 år gamle Angelina synger tilnærmet likt, legges det til andre forklaringer for å holde på den opprinnelige forståelsen av stemmen. Angelina blir fremstilt som noe overjordisk og som en gammel sjel i en ung kropp.

Hør bare hva dommerne sier etter Angelinas audition i Norske Talenter:

Av Fillip-André Baarøy
Publisert 25. juni 2019 15:48 - Sist endret 26. juni 2019 09:24