Publikum ler hånlig. Dommerne himler oppgitt med øynene. Forventningene til damen på scenen er på bunn. Men så begynner hun å synge.
Du har sannsynligvis sett videoklippet, i likhet med flere hundre millioner andre på Youtube. Susan Boyle sjokkerer alle med sin audition i TV-programmet «Britain’s Got Talent» i 2009.
– Vi har en forventning om at en vakker stemme skal være fra en ung og vakker person. Men her kommer middeladrende Susan Boyle med en annen kropp og utseende og bryter med disse forventningene, sier professor i musikkvitenskap ved UCLA, Nina Sun Eidsheim.
Vi hører det vi ser
Eidsheim har forsket på hvordan ulike stemmeklanger styres av forventninger som er sosialt konstruerte. Hun mener sang- og talentkonkurranser på TV ofte forsøker å bryte disse forventningene mest mulig for å få en sjokkeffekt.
– Et annet godt eksempel på dette er Angelina som 7 år gammel overrasket i Norske Talenter med sin Billie Holiday-lignende stemme, sier Eidsheim.
Nettopp stemmer – hvordan stemmer brukes og hva stemmer gjør med oss – var tema da Institutt for musikkvitenskap (IMV) ved Universitetet i Oslo arrangerte halvdagsseminar sammen med Den Norske Opera & Ballett i slutten av mai.
Eidsheim var en av innlederne og snakket om hvordan vi mennesker på mange måter hører det vi ser.
– I de tilfellene hvor vi ikke ser hvem en stemme kommer fra, lager vi oss et visuelt bilde av hvem som har stemmen. Er det mann eller dame? Ung eller gammel? Hvilke etniske bakgrunn? Her kommer alt det kulturen har lært oss om menneskekategorier inn i bildet, sier Eidsheim.
Tett samarbeid med Operaen
På seminaret i Operaen deltok, i tillegg til Eidsheim, forskere med ulike faglige perspektiver på stemmen; historisk, teknologisk, fysiologisk og psykologisk.
– Et tverrfaglig arrangement som dette er veldig fint, forskerne har mye å snakke med hverandre om, sier Peter Edwards, instituttleder for IMV ved UiO.
Edwards er svært fornøyd med samarbeidet med Den Norske Opera & Ballett. I tillegg til seminarer som dette, samarbeider IMV og Operaen om et emne hver høst hvor studentene har mulighet til å følge med på prosessen bak scenen og hvordan en oppsetning går til.
– Det er en ganske unik mulighet. Det er ganske få operahus i verden som slipper noen til bak scenen, sier Edwards.
TV-programmer forsterker fordommer
Selv om talentprogrammer på TV bryter med publikums forventninger om hvem som kan ha bestemte typer stemmer, mener Eidsheim at de likevel – gjennom tanke-akrobatikk – ender opp med å bare forsterke de opprinnelige forestillingene publikum har.
– Billy Holidays stemme er kjent for å være sjelfull og bære preg av et levd turbulent liv. Når 7 år gamle Angelina synger tilnærmet likt, legges det til andre forklaringer for å holde på den opprinnelige forståelsen av stemmen. Angelina blir fremstilt som noe overjordisk og som en gammel sjel i en ung kropp.
Hør bare hva dommerne sier etter Angelinas audition i Norske Talenter: