Demokratidagene 2022: – Vi skal vise oss fram i hele Oslo

Når HF til våren fyller Deichman med arrangementer om demokrati, blir det det største formidlingsinitiativet fakultetet har gjennomført noensinne.

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, halsbånd.

Et av våre samfunnsoppdrag er å bidra til debatt og bevisstgjøring i samfunnet rundt oss, sier dekan Frode Helland, som har tatt initiativ til Demokratidagene. Foto: Benjamin Ward/UiO.

Det er bare å notere seg dagene i kalenderen først som sist: Fra 21. mars til 3. april neste år, arrangerer HF «Demokratidagene - Humaniorafestivalen 2022» i samarbeid med Deichman. I to hele uker skal forskere fra fakultetet fylle Oslos store og små biblioteker med spennende innhold.

Programmet er klart

Demokratidagene arrangeres 21. mars til 2. april.

Se det fulle programmet.

– Dette vil bli det største formidlingsinitiativet vi har gjennomført. Samarbeidet med Deichman gir oss et godt utgangspunkt for å lage noe som blir veldig bra, og som når ut til mange, sier dekan Frode Helland.

Humaniora er en av styrkene til UiO, og målet med Demokratidagene er å vise fram alt vi har, og komme i bedre kontakt med byen, forteller dekanen.

Et tema som passer «alle»

De aller fleste fagområdene ved HF kan knyttes opp mot problemstillinger som omhandler demokratiet og demokratiets kår. Arrangementene som lages skal representere bredden i fagmiljøene ved fakultetet.

– Demokratiet er under press mange steder og på mange områder, også nært oss. De perspektivene humaniora har å tilby er viktige når vi skal diskutere grunnene til det.

Forskerne må være med

Arbeidet med program er allerede godt i gang, og skal være klart tidlig på nyåret. Før sommeren var flere forskere invitert til idémyldring, det er nedsatt en programkomité, og instituttene har gitt innspill til temaer og forskere.

− Framover kommer vi til å ta kontakt med mange forskere på HF for å høre om de vil bidra til arrangementene. Uten fagmiljøene, ingen Demokratidager, sier dekanen.

Publisert 1. des. 2021 14:52 - Sist endret 16. apr. 2024 10:42