Communications & Consultant Coordinator

"Ikke undervurder LinkedIn som kanal for å få jobb!" sier medieviter Isabel, og følger opp med gode LinkedIn-tips.

Portrettfoto, kvinne, utendørs, smil, blondt hår, hvit topp, beige frakk

Isabel Bernhardsen

Foto: Privat

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Som Communications & Consultant Coordinator har jeg en ganske så todelt stilling. Generelt kan man si at jeg jobber med kommunikasjon – både internt til ansatte og utleide, men også eksternt. Vi er et lite selskap og kommunikasjonsoppgavene er dermed svært variert. Jeg annonserer blant annet stillingsutlysninger i diverse kanaler, skriver blogger til web, lager og sender ut nyhetsbrev både til kunder og kandidater, har ansvar for events, publiserer på SoMe og redigerer nettsiden. I tillegg har vi begynt med TikTok og laget vår egen podcast som snart lanseres, der jeg er medprodusent.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det jeg liker best er at ingen arbeidsdag er lik. Mikro-management er på ingen måte i tråd med Hammer & Hanborgs visjon. Her får jeg varierte arbeidsoppgaver, mye ansvar og selvstendighet, og muligheten til å utvikle meg og forme min egen rolle. Jeg har selvfølgelig «daglige oppgaver», men utover det får jeg spillerom til å strukturere, prioritere og legge opp dagene mine selv. Tillitten innebærer selvsagt at man er selvstendig, men det gir også mye mestringsfølelse.

– Hva av det du lærte på HF har du hatt størst nytte av i denne jobben?

– Utdanningen fra HF har lært meg mye om makten media har, og hvor viktig kommunikasjon er i alle ledd. Graden gjenspeiler også mitt samfunnsengasjement, noe jeg tror de fleste arbeidsgivere setter pris på, i hvert fall når man jobber med kommunikasjon og er nødt til å følge med på nyhetsbildet for å bli og forbli relevant i bransjen, og samtidig engasjere.

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Her synes jeg det er vanskelig å fokusere på én ting, men det finnes mindre grep som kan forberede deg på arbeidslivet. Som konsulent hos et rekrutterings- og bemanningsbyrå som spesialiserer seg innen kommunikasjon og digitalisering, vil jeg selvsagt anbefale alle å bli med i nettverket til slike byråer, og gjerne i god tid før man er ferdig med studiene. 

Bruk også LinkedIn: Lag profil, hold den oppdatert og vær aktiv. De fleste som rekrutterer bruker LinkedIn aktivt. Her leter de ofte etter aktuelle kandidater. Lik sidene til organisasjoner du kunne tenkt deg å jobbe for, og connect med rekrutterere eller de som holder i den spesifikke rekrutteringsprosessen. Publiser et innlegg der du annonserer at du er ferdig med studiene, gjerne hva du skrev bachelor/masteroppgave om, og at du er på utkikk etter nye muligheter. Jeg vet om flere som gjorde dette etter studiene og fikk napp, så ikke undervurder denne kanalen! 

 

Isabel Bernhardsen

Fag:
Politisk kommunikasjon

Grad:
Master

Uteksaminert:
2022

Stilling:
Communications & Consultant Coordinator

Arbeidsgiver:
Hammer og Hanborg (hammerhanborg.no)

Flere karriereintervjuer

Publisert 11. nov. 2022 14:39 - Sist endret 16. nov. 2022 15:32