Tidligere studenter som jobber i kulturlivet

Store deler av det jeg lærte under utdanningen er direkte relevant for mine arbeidsoppgaver ved museet, sier Ruben With, som har en mastergrad i gjenstandskonservering.

Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene mine som arkeolog. Jeg jobber både innen- og utendørs, og med oppgaver som setter både hode og kropp i sving, sier Anette Sand-Eriksen, som er feltleder ved Kulturhistorisk museum.

Relevante jobber er også å finne utenfor de tradisjonelle kunstinstitusjonene, og det kan ofte gi et forfriskende blikk på faget ditt, sier Åse Kamilla Aslaksen, som jobber med PR og kunstformidling i Galleri Würth.

Museumsarbeid er variert og jeg kan være både akademiker og praktiker, sier Kristian Reinfjord. På Anno museum, Domkirkeodden jobber han innenfor sitt interessefelt; norsk middelalder, kulturhistorie og bygningsvern.

Oppsøk kunstinstitusjoner, gallerier og ulike kunstinstitusjoner for å få perspektiv på det du studerer, anbefaler Margrethe Lømo. Hun har en master i kunsthistorie og jobber som kurator formidling ved Rammestiftelsen for kunst, kultur og natur.

Jeg kan bidra med andre synsvinkler og analytiske tilnærminger i en bransje hvor mange har en mer praktisk utdannelse, sier Karete Olsen. Hun har en bachelor i medievitenskap og jobber i Filmkameratene.

Masteren i musikkvitenskap har hatt stor betydning for hvordan jeg jobber med produksjon og innspilling av egen musikk, sier Ingvild Koksvik. Hun følger «drømmen» og er frilansmusiker på fulltid.

Dra gjerne på utveksling, arbeidsgivere liker folk med internasjonal erfaring, anbefaler UNESCO-koordinator Herdis Hølleland, arkeolog med doktorgrad i kulturarvstudier.

Husk at det er nok av spennende og interessante jobber også utenfor storbyene, sier Kristan Juel, historiker og kulturkonsulent i Sande kommune.

Jobben som historiker i Stiftelsen Arkivet gir meg mulighet til å kombinere historiefaglig fordypning med et aktuelt samfunnsperspektiv, sier Thomas V. H. Hagen.

Erfaringen med kildearbeid og kildekritikk gjennom historiestudiet ga meg en kompetanse som er svært nyttig i jobben som spesialkonsulent ved Oslo byarkiv, sier Johanne Bergkvist.

Fagkunnskapen studiet har gitt meg er nyttig for å kunne forstå de ulike delene av kunst- og museumsfeltet, sier Magnus Bognerud. Han er museolog og jobber ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Praksis undervis i studiet gir verdifull innsikt i hvordan museene jobber med samlingsforvaltning, sier Jeanne Alicia Dalbu. Hun har en master i museologi og jobber ved Jærmuseet.

Kombinasjonen av teori og praktisk museumsarbeid i studiet er svært verdifullt i jobben, sier Ragnhild Dannevig. Hun har master i museologi og jobber ved Museum for universitets- og vitenskapshistorie ved UiO.

Kulturhistoriestudiet har gitt Hilde Serine Krogstad et nettverk av dyktige folk som hun kan kontakte dersom hun skulle trenge faglige råd i sitt arbeid ved Østfoldmuseene.

Konservator-studiet har gitt Nina Kjølsen Jernæs en solid bagasje i form av yrkesetikk. Dette er helt nødvendig innsikt når du skal jobbe med uerstattelige kunstgjenstander.

Kunnskap om typologi, arkeologiske perioder, kildekritikk og metodikk er forutsetninger for å gjøre en god jobb, forteller arkeolog Silje Hauge, som arbeider hos Byantikvaren i Oslo.

Jobben min på Riksarkivet er en perfekt blanding av praktisk og akademisk arbeid, sier Runhild Seim, som har hovedfag i folkloristikk.

Å kunne setje meg inn i ei stor mengd informasjon og trekkje ut det viktigaste er, ifølgje idéhistorikar Nina Refseth, den med mest nyttige kunnskapen frå studia som ho nyttar i jobben som direktør ved Norsk filminstitutt.

Med en fagkombinasjon fra HF sitter du med kunnskap som veldig få andre utenfor Universitetet gjør. Bruk det for alt det er verdt! Det mener Margareta Magnus Myhre, kulturhistoriker og informasjonssjef ved Oslo Nye Teater.