Rådgiver

«For meg var det å ha en relevant deltidsjobb som ga arbeidserfaring og et nettverk veldig lurt», sier Ingrid Maria som er rådgiver ved Forsvarsmuseet.

Portrettfoto, kvinne, stort smil, svart-hvitt foto, mørkt hår, halvlangt hår, hårbånd, grå genser, innendørs

Ingrid Maria Lutnæs

Foto: Håvard Madsbakken / Forsvarets museer

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Mine viktigste arbeidsoppgaver i museet er å ha fagansvar for perioden 1500- til 1800-tallet, produsere innhold for ulike formidlingskanaler, planlegge og lage utstillinger, og å delta i forsknings- og formidlingsavdelingens oppgaver. 

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg tror det må være å jobbe med historie daglig, men også at arbeidsdagene på et museum er varierte med både forskning og praktisk museumsarbeid. Jeg svarer på henvendelser til museet om 1700-tallet, skriver utstillingstekster, leter i arkiver og formidler. Museet har et eget fagbibliotek, så det er kort vei til boksamlingen om man trenger lukten av gamle bøker og trykt gotisk skrift. Jeg er også veldig glad i arkivbesøk og tyding av gotisk håndskrift, så det er alltid stas når kolleger kommer med en gotisk «nøtt». En veldig fin ting med jobben min er at jeg får jobbe tverrfaglig med kunnskapsrike konservatorer, museologer og andre historikere på museet. 

– Hvordan er utdanningen fra HF relevant i denne jobben?

– I masterløpet var bearbeiding av litteratur og kilder til tekst, sammen med kritisk tenkning, en vesentlig del av utdanningen. Det er noe jeg bruke hver dag i jobben min. Mer konkret var det å få kurs i paleografi og erfaring med ulike kilder og kildesøk veldig viktig. Jeg ser tilbake på tiden ved HF som et sted hvor jeg lærte selvstendig arbeid, kildekritikk og fikk «verktøy» til å studere historien. Jeg tror også det positive studentsynet, og den gode måten de ansatte ved HF ser på studentforeninger på, er utrolig viktig for et inspirerende og inkluderende studiemiljø. 

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Bli med i en studentforening, skriv for et studenttidsskrift og vær en engasjert student. På den måten finner du ut av hva du vil jobbe med, og lærer mens du gjør det. Selve læringen er ikke hva du tilegner deg av kunnskap, men å finne ut av hvordan du lærer. For meg var det å ha en relevant deltidsjobb som ga arbeidserfaring og et nettverk veldig lurt. 

 

Ingrid Maria Lutnæs

Fag:
Historie

Grad:
Master

Uteksaminert:
2015

Stilling:
Rådgiver

Arbeidsgiver:
Forsvarsmuseet (kultur.forsvaret.no)

Flere karriereintervjuer

Publisert 20. mars 2019 14:36 - Sist endret 26. okt. 2022 19:02