Chief Experience Officer

Gå ut av komfortsonen og tenk utenfor boksen i jobbjakten, anbefaler Tiffany Hildre. I verste fall sitter du igjen med ny kunnskap og kanskje noen nye venner. I beste fall finner du en karrieremulighet som ikke nødvendigvis har blitt lagt ut på nett.

Bildet kan inneholde: person, ansikt, hår, øyenbryn, hake.

Tiffany Hildre. Foto: 

Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Hovedoppgaven til meg og mitt team er å skape og opprettholde gode kundeforhold. Hos Journey Agency tilbyr vi våre kunder et bredt utvalg markedsføringstjenester for digitale plattformer, eksempelvis søkemotoroptimalisering (SEO), Paid Media, e-commerce og utvikling. Med et bredt kundespekter, alt fra store banker til mindre frisører, må vi være fleksible til enhver tid. Dette gjelder både interne prosesser og i våre kundeforhold. En typisk arbeidsdag kan bestå av å pitche en strategi for markedsføring til en potensiell kunde, koordinere de ulike avdelingene involvert i prosjektet og sørge for god flyt i alle prosesser internt. Det er viktig å opprettholde den gode motivasjonen! I tillegg til rollen som Chief Experience Officer, er jeg ansvarlig for alt engelsk innhold, noe som omfatter produksjon, korrekturer, innhold til sosiale medier, innholdsmarkedsføring og kundekontakt.

– Hva liker du best med jobben din?

– Hvor skal jeg begynne! Jeg synes det er veldig motiverende å ha friheten til å utvikle strategier med verktøy fra et bredt fagfelt, å kunne jobbe med alt fra merkevarebygging og markedsføring, til forretningsutvikling og prosjektledelse. En drivkraft i arbeidet er også den gode samarbeidsånden i teamet vårt som består av inspirerende, smarte og hyggelige kollegaer.

Mange selskaper påstår å ha en fleksibel struktur, særlig etter pandemien traff. Her hos Journey Agency er dette faktisk sant. Her får vi arbeide to dager hjemmefra. Dette gir ansatte større autonomi i strukturering av arbeidsdagen. I tillegg vokser Journey Agency i et høyt tempo. Vi får ta del i denne utviklingen, noe som gir oss mulighet til å teste ut egne initiativer innenfor trygge rammer. Det skader heller ikke at kontoret er ganske fett.

Hvordan er utdanningen fra HF relevant i denne jobben?

  – Det er en evig spøk blant de som jobber med kundeopplevelser at ingen planlegger å ende opp som CXO/CXM – og det er veldig sant for min egen del. Jeg har en bakgrunn innen innholdsproduksjon og prosjektledelse. Likevel har forkjærligheten for organisering, det å skape noe ut av ingenting, ta initiativ og strategisk tenkning alltid vært en rød tråd i livet som ledet meg til denne rollen.

All research og skriveprosessen til masteroppgaven ga meg et enormt fortrinn når det gjelder strategisk arbeid, samt det å se “det større bildet” samtidig som man tar vare på de små detaljene. Dette er helt essensielle egenskaper for min nåværende stilling. Videre er det viktig å forstå det konkrete markedet de individuelle kundene våre sikter mot, hvordan vi kan styrke deres digitale utvikling, og hvordan det nordiske medielandskapet utvikler seg. Mastergraden min fra IMK la virkelig et godt grunnlag for disse oppgavene.

–  Ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Vær kreativ. Å holde seg oppdatert på Finn.no og LinkedIn er aldri feil, men likevel har jeg kommet over nesten alle karrieremulighetene mine på noe utradisjonelle måter.

Lag en post på sosiale medier om deg og din jobbjakt, start en YouTube-kanal eller en podcast hvor du fokuserer på det markedet du selv ønsker å jobbe i. Senk terskelen for å benytte deg av nettverket ditt. Pitch et forslag over en kopp kaffe. Gå ut av komfortsonen og tenk utenfor boksen. I verste fall sitter du igjen med ny kunnskap og kanskje noen nye venner. I beste fall finner du en karrieremulighet som ikke nødvendigvis har blitt lagt ut på nett.

Av Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator HF
Publisert 4. nov. 2021 11:22 - Sist endret 4. nov. 2021 11:22