English version of this page

Rådgiver i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

«Utdanningen har gitt meg faglig kompetanse innenfor det jeg brenner for og jobber med: like muligheter og rettigheter i et mangfoldig samfunn», sier Queen.

Portrettfoto, kvinne, stort smil, sort hår, grønn og sort bluse, sort jakke, innendørs

Queen Sossina Wacu Joramo

Foto: Private

– Hva er de viktigste oppgavene i jobben din?

– Min viktigste oppgave er forvaltning av tilskuddsordningen Jobbsjansen. Hovedmålet med denne tilskuddsordningen er å øke sysselsettingen blant hjemmeværende innvandrerkvinner som står langt fra arbeidsmarkedet, og som har behov for kvalifisering for å komme i jobb eller ordinær utdanning. Jeg har oppfølgingsansvar for 15 Jobbsjansen-prosjekter i fire fylker. I tillegg arbeider jeg med utviklingen av en ny IT-løsning, og jeg er med å utarbeide satsningsforslag for 2024.

Utover dette skriver jeg ledermøtesaker, svarer på bestillinger fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, og planlegger flere konferanser og samlinger, deriblant IMDi største årskonferanse med 500 deltakere.

– Hva liker du best med jobben din?

– Først og fremst er jeg veldig opptatt av integrering, mangfold og inkludering. Jeg elsker å jobbe innenfor dette feltet. Det er fint å kunne bidra med kompetanseheving og kunnskapsbygging innenfor et så viktig felt. Og jeg setter pris på at jeg jobber kunnskapsbasert, og at det å lese forskning er en del av min arbeidshverdag. Dessuten er kontakten med kommunene et høydepunkt i jobben.

– Hvordan er utdanningen fra HF relevant i denne jobben?

– Jeg er selv innvandrer, og har et brennende engasjement for å øke mulighetene for innvandrere i samfunnet. Utdanningen fra HF har gitt meg en ekstra forståelse av feltet mitt (kvalifisering av flyktninger, innvandrere, innvandrerkvinner og mangfold i arbeidslivet), og evnen til å se feltet fra flere perspektiver. På kjønnsstudier fikk jeg innsikt i aktuelle temaer, debatter og teorier innenfor kjønnsforskning, kjønnsrettigheter, likestilling, sosiale forskjeller, ulike sosiale kategorier og maktforskjeller i samfunnet. Det er nyttig i jobben! Jeg vil også trekke frem fagene som belyser majoritetspolitikk i møte med den samiske befolkningen, nasjonale minoriteter og innvandrere som relevant. Utdanningen min har kort og godt gitt meg faglig kompetanse innenfor det jeg brenner for: like muligheter og rettigheter i et mangfoldig samfunn.

Kombinasjonen av kjønnsstudier, sosiologi og juss har også hjulpet meg å utvikle annen viktig kompetanse. Kvantitativ metode og statisikkanalyse er nyttig for å lese og forstå forskning og rapporter, og jeg har også lært å skrive godt og forståelig – og å formidle forskning.

Før jeg startet i IMDi jobbet jeg 9 år i NAV, og utdanningen min har vært og er et viktig verktøy i min karriere.

– Hva er ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

– Tverrfaglige kjønnsstudier kan kombineres med et fagområde og frie emner. Prøv å velge fag som du brenner for. Prøv også å tenke tidlig på hvor og hva du vil jobbe med, og hvordan du kan bruke utdanningen din som et verktøy for å finne den jobben du ønsker eller drømmer om.

Queen Sossina Wacu Joramo

Fag:
Tverrfaglige kjønnsstudier

Grad:

Uteksaminert:

Stilling:
Rådgiver

Arbeidsgiver:
IMDi - Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (imdi.no)

Flere karriereintervjuer

Publisert 21. nov. 2022 15:56 - Sist endret 1. des. 2022 16:05