Bli med på case-konkurranse!

Fra 14. til 16. mars 2022 kan du delta i fakultetets andre case-konkurranse. Her vil tverrfaglige og internasjonale studentteam samarbeide om å løse et case fra en potensiell arbeidsgiver. Sett sammen ditt eget team eller meld deg på alene, så fikser HF et team til deg!

Hva er en case-konkurranse?

En case-konkurranse er en akademisk konkurranse der studenter samarbeider om å løse et case de får presentert av en organisasjon eller bedrift. Studentene bruker sine evner til samarbeid og planlegging, kritisk vurdering og analytiske ferdigheter til å arbeide seg fram til en løsning. Deretter presenterer gruppen løsningen for en jury og for bedriften som har levert caset.

Hvorfor delta?

I en case-konkurranse får du prøvd ut teorien og ferdighetene du har lært i studieløpet i en praktisk og arbeidsrelevant kontekst. 

  • Teamarbeid
    Du får erfaring med hvordan man samarbeider effektivt og skaper god gruppedynamikk.
  • Analyse
    Du lærer å evaluere de ulike komponentene i caset og arbeide deg fram til en strategisk løsning.
  • Kritisk tenkning
    Du får bruke din evne til kritisk tenkning i en praktisk kontekst.
  • Kommunikasjon
    Du lærer både å kommunisere innad i gruppen og å presentere til et publikum. 
  • Planlegging
    Du lærer tidsbruk, ressursbruk og prosessorganisering i en tverrfaglig gruppe.

Flere grunner til å delta

  • innsikt i reelle utfordringer og problemstillinger i arbeidslivet
  • vise relevansen av utdanningen din i en praktisk setting
  • mulighet for å møte potensielle arbeidsgivere
  • tilgang til coaching, kurs og opplæring som styrker deg som arbeidssøker
  • nettverksbygging
  • attest for deltagelse i case-konkurransen
  • noe å legge til på CV-en
Vinnerlaget

HF-studenter imponerte oppdragsgiver!

Studentene hadde bare 48 timer. Likevel kom de med noe som virkelig var på et høyt nivå i min bransje. De hadde forstått oppgaven veldig godt og de skjønte formatet, forteller Magnus Nystrand, som er partner i Corporate Communications AS.

Evalueringskriterier for juryen

  • Svarer presentasjonen på problemstillingen eller utfordringen i caseoppgaven?
  • Sett fra oppdragsgivers synspunkt, hvordan er kvaliteten på gruppens løsning?
  • Hvordan har gruppen anvendt sine akademiske ferdigheter til å løse oppgaven?
  • Hvordan har gruppen begrunnet løsningen sin (hvem har gruppen snakket med, hvilke kilder har man brukt for å utforske ideens anvendelighet)?
  • Hvordan var kvaliteten på pitch/presentasjon?

Case-konkurranse på HF - mars 2022

2. mars

11:30-12.00  Digitalt informasjonsmøte - her kan du stille spørsmål og få svar om den kommende case-konkurransen, v/faglig ansvarlig Arnt Maasø

14. mars

14:00-16:00  Kick-off! Case-konkurransen sparkes i gang og oppdragsgiverne presenterer casene til studentgruppene. Nærmere informasjon kommer. Sted: Aud. 2, Sophus bugges hus

16:00            Deltagere/gruppene starter jobben med eget case

15. mars

Deltagere/gruppene jobber med eget case

16. mars

- 13:00           Deltagere/gruppene jobber med caset

13:00             FRIST for innlevering av ppt.-presentasjon av case-løsning

14:00 -16:00  Gruppene presenter løsningene for case-juryene (7 minutter per gruppe). Oppdragsgivere oppfordres til å bidra med et medlem til juryen for sitt case. Juryene delibererer og kommer frem til en vinner per case etter at alle gruppene har presentert. Sted: sem.rom 1-5, Sophus Bugges hus.

16:00-20:00    Finale og avslutningsarrangement Union371, Fredrikkebygningen

16:00-17:00   Serveing av varm mat og drikke, sosialisering

17:00-18:00   Finale! Gruppene som er kåret til vinner på hvert case presenterer på nytt i plenum og en ny jury kårer den ultimate  vinneren. Premieutdeling!

18:00-20:00   Sosialisering og feiring av vel gjennomført case-konkurranse;  biljard, dart, shuffleboard…

          Mulighet for å kjøpe mat og drikke.             

Hva ER et prosjekt?

 

  • Case-konkurranse - et prosjekt?
  • Faser i prosjektprosessen.
  • Klassiske feil og nyttige grep.

Digitalt kurs: «Strategic communication» (fra ekstern nettside)

Hva ER et team?

 

  • Kranglesuppe eller superteam?
  • Ulikhet som risiko og ressurs.
  • Hvordan støtte hverandre underveis.

Har du spørsmål? 

Ta kontakt med Therese Gjessing eller Torunn Nyland

Logoen til prosjektet GROWTH. Sorte bokstaver og et blått firetall.

Det humanistiske fakultet (HF) deltar i Erasmus+ KA2 Strategisk partnerskapsprosjektet GROWTH4SMEs sammen med partnere i Danmark og Belgia, og case-konkurransene er en del av prosjektet.