Hvordan få eksterne studenter inn i Canvas-rom?

Denne veiledningen gjelder emner ved UiO som har felles undervisning med emner ved andre læresteder. Det ønskes et Canvas-rom for dette emnet, der alle studenter og lærere, interne og eksterne, skal ha tilgang.

Det forutsettes her at de eksterne studentene har opptak og betaler semesteravgift til annet lærested (UiB, NTNU, etc.) og skal avlegge eksamen der. Det er bare undervisningen som er felles med studentene fra UiO.

For dette formålet benyttes EVU-modulen i FS. Den generelle oppskriften er denne:

  • Det opprettes et eget EVU-kurs ved UiO, i tillegg til det ordinære emnet.
  • De eksterne studentene søker om opptak på dette EVU-kurset. 
  • Etter opptak blir de eksterne studentene automatisk registrert som deltakere på EVU-kurset i FS, og de får IT-konto ved UiO. De slipper å betale semesteravgift ved UiO.
  • EVU-kurset og personene tilknyttet dette blir overført til Canvas som et eget rom. Personene (seksjonene) må deretter kysslistes inn i det ordinære emnet i Canvas, der undervisningen skal finne sted.

Å bruke EVU-modulen er altså bare en metode for å få registrert de eksterne studentene og få gitt dem brukernavn og passord og tilgang til Canvas. I undervisningen brukes et ordinært emne ved UiO.

Her er en mer detaljert oppskrift for hva instituttet må gjøre og hva de eksterne studentene må gjøre. 

Hva må instituttet gjøre?

  1. Eksterne lærere og studiekonsulenter registreres i SAP og opprettes i FS. Se veiledningen for eksterne brukere i Canvas.
  2. Instituttet oppretter EVU-kurset ved å følge denne oppskriften: https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/etter_og_videreutdanning/
    I Nettskjemaet for registrering velges Etterutdanning som kurstype (studiet er ikke studiepoenggivende), at kurset skal være forbeholdt et bestemt utvalg personer og at vi selv skal forhåndsgodkjenne søkere, samt at Kurset er internt finansiert (100%). Det er ingen opptakskrav. Det skal være automatisk påmelding.
  3. Studieavdelingen oppretter tilbudet i FS og EVUweb.
  4. Når kurset er opprettet sørger instituttets administrator av EVU-kurset for å informere de eksterne studentene om hvordan de går frem (se under). De må først få en lenke til påmeldingen til kurset i EVUweb. Se ellers UiOs side for å registrere søknader.
  5. Studentene søker om opptak
  6. Om det er valgt Etterutdanning med direkte påmelding, trengs ikke videre saksbehandling i form av opptak, godkjenning, vurdering av GSK, etc. Søkerne blir meldt rett på kurset. Se ellers UiOs side for hvordan behandle EVU-søknader.
  7. I FS må det legges inn at EVU-kurset skal ha et rom i Canvas, med Eksport LMS=J. Se Registrere data i FS (EVU-modulen)
    Deltakere må få registrert tilbud = I og svar = J. Når de overføres til Canvas vil de få rollen Student.
    Eksterne lærere og studiekonsulenter legges inn på Personrolle.
  8. I Canvas krysslistes seksjonen med de eksterne brukerne over i det ordinære undervisningsrommet. EVU-rommet i Canvas blir liggende tomt og upublisert.
    ELLER: EVU-rommet beholdes i Canvas og seksjonen med de ordinære UiO-brukerne krysslistes over i EVU-rommet.
    Rommet som benyttes kan gis et annet navn manuelt, som gjenspeiler at det er et fellesrom for to ulike emner, etc.
  9. VIKTIG: Listen med eksterne studenter i Canvas må sjekkes. Om noen "utenforstående" har meldt seg til kurset via EVUweb må det meldes fra til evu-hjelp@admin.uio.no. Disse brukerne må tas ut av FS og deres IT-kontoer må deaktiveres.

Hva må de eksterne studentene gjøre?

  1. De eksterne studentene må melde seg på kurset i EVU-web ved å følge lenken de får oppgitt.
  2. De vil få tilsendt UiO-brukernavn på SMS. De må så opprette passord for ny brukerkonto, via https://passord.uio.no/
  3. De logger inn på canvas.uio.no (https://uio.instructure.com/) med sitt UiO-brukernavn og finner undervisningsrommet der.

Hjelp

Spørsmål kan stilles til evu-hjelp@admin.uio.no 

 

Publisert 7. des. 2022 11:21 - Sist endret 27. apr. 2023 10:05