-
Tønnesson, Johan Laurits; Grape, Signy; Gundersen, Trygve Riiser & Berge, Kjell Lars
(2023).
Haugianerne: bevegelsen som trosset det dansk-norske diktaturet.
[Radio].
Postkasten SAKLIG! fra Universitetsplassen.
-
Berge, Kjell Lars
(2023).
«Jeg ofrer til siste rest!» Om Jonas Reins tale i Eidsvollsforsamlingen 13. mai 1814 i anledning Finanskomiteens innstilling.
Kairos. Nettsted for retorikk.
-
Berge, Kjell Lars; Kverndokken, Kåre & Bakke, Jannike Ohrem
(2023).
Kunnskapsminister Tonje Brenna bør styrke skriveundervisningen Debatt: Bruk av samtaleroboter og annen digital teknologi gir ikke gode elevskrivere.
Utdanningsnytt.no.
-
Berge, Kjell Lars
(2023).
Skrivehandlinger – ikke genrer – som grunnlag for skriveundervisningen?
Nationalt videncenter for læsning.
-
Berge, Kjell Lars
(2022).
En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon.
Forskersonen.no.
-
Berge, Kjell Lars & Tønnesson, Johan Laurits
(2022).
Skap rom for kunnskapslitteraturen!
Prosa - tidsskrift for skribenter.
ISSN 0805-276X.
-
-
-
Berge, Kjell Lars
(2022).
Morsmålsfaget i skandinavisk skole - en sammenlikning av morsmålsfagene i den studiespesialiserende videregående skolen.
Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
s. 13–21.
-
Berge, Kjell Lars
(2021).
En teoretisk diskussion av sakprosaforskning i relation till andra textteorier .
-
-
Berge, Kjell Lars & Roos, Merethe
(2021).
Introduction.
I Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo & Matthiesen, Christina (Red.),
Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020.
Brill|Sense.
ISSN 978-90-04-44954-1.
s. 1–12.
doi:
https:/doi.org/10.1163/9789004449558.
Vis sammendrag
This volume addresses a gap in previous research and explores Nordic textbooks chronologically and empirically from the Protestant Reformation to our present time. The chapters are written by scholars from universities in Finland, Denmark, Sweden and Norway, countries that distinguish themselves with a rich tradition of textbook research. The authors represent different academic traditions and use a wide range of scholarly methods and perspectives. The overall objective is to highlight how textbooks reflect national cultural politics and legislation. The various chapters cast light on how textbooks are integrated in national politics and demonstrate how they have contributed to nation-building and to strengthening the nations’ core values and other major political projects.
-
Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars & Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik
(2020).
Linné. En oppklaring (26.9.2020).
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Berge, Kjell Lars; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik & Roos, Merethe
(2020).
Linné, en foreløpig avslutning (10.10.2020).
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
-
-
Berge, Kjell Lars
(2019).
Hva bør vi gjøre med eksamen i norsk skriftlig hovedmål, videregående skole? Et forslag til en læringsforankret sluttvurdering av elevers skrivekompetanse .
I Blikstad-Balas, Marte & Solbu, Kjersti Rognes (Red.),
Det (nye) nye norskfaget.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245033267.
s. 173–190.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Hvordan vurdere dybdelæring? Læreplanreformen er forgjeves uten en reform av vurderingssystemet i skolen.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Kunnskapsdepartementet tar feil. Vurderingssystemet i skolen må reformeres.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Nordisk literacyforskning i internasjonal belysning. Mønstre og tendenser.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Bildningsbegreppet ur ett skrift- och textkulturellt perspektiv .
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Hvordan legge til rette for god skriveundervisning?Ny skriveundervisning basert på Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars & Tønnesson, Johan
(2018).
Klart språk, dannelse og demokrati.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna
perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2018).
Young Students’ Writing Development. A longitudinal study.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Writing Development and Education Standards in Crossnational Perspective.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Hvordan legge til rette for god skriveopplæring. Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Hva kan vi lære av Normprosjektet om god skriveopplæring.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Dannelse til medborgerskap: retorikkens muligheter og utfordringer.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Er klart språk nok? Om klarspråk som demokratiprosjekt.
-
Berge, Kjell Lars
(2018).
Retorikk og demokratisk medborgerskap i det norske samfunnet.
-
Berge, Kjell Lars; Marti, Kristin Torjesen & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2018).
Young Students’ Writing Development. A longitudinal study.
-
Tønnesson, Johan & Berge, Kjell Lars
(2017).
Vitenskapsretorikk og vitenskapelig patos.
-
Marti, Kristin Torjesen; Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2017).
Å skrive faglig. En studie av fagspråk i elevtekster på 3.-7.trinn.
-
-
-
-
-
Berge, Kjell Lars
(2017).
Crisis, what crisis? Meld.St.25 (2016-2017). Melding til Stortinget. Humaniora i Norge.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift.
ISSN 0802-7005.
s. 122–125.
-
Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars & Krogh, Ellen
(2017).
Writing education and assessment in Norwegian primary school – Results and experiences from a large-scale intervention study
.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2017).
Vad blir man bättre på, när man blir bättre på att skriva?
-
Berge, Kjell Lars
(2017).
Det gamle norskfaget er dødt - leve det nye norskfaget!
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
s. 26–34.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2016).
Ensuring valid writing assessment thru Many Facet Rasch approaches and local integration of assessment tools.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars; Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Thygesen, Ragnar & Evensen, Lars Sigfred
(2016).
Effects of a long term writing assessment intervention.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2016).
Using cross-curricular standards for writing. Effects of a long term school intervention in Norway.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2016).
Att skriva för läslyftet.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2016).
Introducing New Semiotic Tools for Writing Instruction and Writing Assessment: Effects on Students’ Writing Proficiency.
-
Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2015).
Normprosjektet: vitenskapelige funn og praktiske erfaringer.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Språk, språkopplæring og demokratisk myndiggjøring.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
God skriveopplæring. Hva kan vi lærer av Normprosjektet?
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Skriveopplæring som virker. Erfaringer og funn fra Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Nynorskopplæring i/for framtida.
-
Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2015).
Skriveoppløring som virker. Erfaringer og funn fra Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Skrivevurdering – tradisjon og fornyelse.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Klasseledelse når lærere jobber med skriveopplæring og vurdering av skriving. Erfaringer og funn fra Normprosjektet.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Kommunikasjon og retorisk kompetanse i norsk skole etter L06: muligheter og utfordringer for undervisning.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Retorikk og politikk.
-
Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2015).
Skriveopplæring som fungerer. Funn og erfaringer fra Normprosjektet
.
-
Berge, Kjell Lars
(2015).
Ytringskultur og retorikk i spennet mellom forvalting og politisk ledelse.
-
Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Matre, Synnøve; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Solheim, Randi & Thygesen, Ragnar
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2015).
Symposium: Skriveutvikling og vurderingskompetanse - funn frå Normprosjektet.
-
Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Berge, Kjell Lars & Evensen, Lars Sigfred
(2014).
Innspel til Ludvigsen-utvalet og framtidas skule.
-
Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Berge, Kjell Lars; Otnes, Hildegunn & Parr, Judy
(2014).
Symposium: Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning.
-
Tønnesson, Johan & Berge, Kjell Lars
(2014).
Klart språk er ikke enkelt.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2017).
Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper.
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
ISSN 978-82-93194-18-7.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
-
-
-
Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno
(2015).
Ble elevene bedre skrivere? Intervensjonseffekter på elevers skriveferdigheter og skriveutvikling.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Normprosjektet.
ISSN 978-82-7877-247-8.
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars
(2013).
Skrivbedömning och validitet. Fallstudier av skrivbedömning i svenskundervisning på gymnasiet.
Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
-
Langaas, Anne; Middelthon, Anne-Lise Orvin; Lie, Anne Helene Kveim & Berge, Kjell Lars
(2013).
Å berøre og bli berørt - å bevege og bli beveget. Om fysioterapeutstudenters læring om og gjennom kroppen.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-8264-532-4.