Kjell Lars Berge

Bilde av Kjell Lars Berge
English version of this page
Telefon +47 22856711
Mobiltelefon +47 924 21 945
Rom Rom 629, Henrik Wergelands hus, Blindern
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels vei 36 Henrik Wergelands hus 0313 Oslo
Postadresse Pb. 1102, Blindern 0317 Oslo

Bakgrunn

Utdanning

1985: Cand.philol. i nordisk språk og litteratur, Universitetet i Oslo
1996: Dr.art. i anvendt språkvitenskap, NTNU

Tidligere og nåværende arbeid

1987-92: Universitetslektor i norsk språk og litteratur, Stockholms universitet
1992-95: Stipendiat i anvendt språkvitenskap, NTNU
1995-1997: Førsteamanuensis i nordisk språk, Universitetet i Oslo
1997-: Professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
2009: "Hedersdoktor" ved Örebro universitet, Sverige
2010-13: Professor II ved Universitetet i Stavanger

2013-: Professor II ved Skrivesenteret, Høgskolen i Sør-Trøndelag

2014-2015: Gjesteprofessor ved Göteborgs universitet

Utvalgte styreverv

  • Sekretær i Nordic Association for Semiotic Studies
  • Nestleder i Landslaget for norskundervisning, 1992-95
  • Styreleder i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, 2005-2008
  • Styreleder i Lærebokutvalget for høyere utdanning, UHR/Kunnskapsdepartementet, 2007-2016
  • Leder i Klarpråksjuryen 2009-2016
  • Medlem i sakprosautvalget, Norsk kulturråd 2008-
  • Medlem i sakprosautvalget, NORLA, 2012-

Undervisnings- og veiledningsområder

  • Tekstvitenskap
  • Retorikk og språklig kommunikasjon

Faglige kompetanseområder

  • Tekstlingvistikk
  • Retorikk
  • Semiotikk
  • Skriveforskning (skrivekompetanse, skriveferdigheter, skrivevurdering)
  • Diskursanalyse

Pågående og planlagte forskningsprosjekter ved ILN

  •  Developing national standards for the assessment of writing – a tool for teaching and learning/ Normprosjektet
  • Naturvitenskap i nordisk folkeopplysning 1650-2016/MATNOR

Tekster jeg har skrevet innenfor forskjellige fagområder, som kan lastes ned fritt (husk at opphavsretten gjelder)

Om forholdet mellom retorikk og lingvistikk
Er språket egentlig retorisk? I: K.L.Berge (red.) 1988. Vad är retorik? MINS 29. Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet. 32-45

Om teksthistorie
Noen tekstvitenskapelige betraktninger omkring studiet av tekster, kulturer og ideologier i dansk-norsk 1700-tall, I: Arr. 4/1999. 72-80.

Om semiotikk
Semiotikk er uunnværlig. I: Apollon. 1/1999.

Om skriving
Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier I: A.J. Aasen og S. Nome (red.). 2005. Det nye norskfaget. Fagbokforlaget: Oslo.

Om vitenskapsretorikk
The Rhetoric of Science in Practice: Experiences from Nordic Research on Subject-Oriented Texts and Text Cultures. I: Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse. Cambridge Scholars Publishing 2007

Om retorikk og ytringsfrihet

Ytringsfrihet og ytringsanstendighet. Om ytringsfrihetens retoriske vilkår., I: Halvor, Stenstadvold (red.),  Georgs bok.  Pax Forlag.  ISBN 978-82-530-3339-6.  Del II. Politikken. 168 -185

Om tekst og talehandlingsteori

Tekst og ytringshandlingsteori. Skandinaviske sprogstudier.  ISSN 1902-8504.  8

Om sakprosaforskning

Det vitenskapelige studiet av sakprosa. Om tekstvitenskapelige utfordringer og løsninger i norsk og svensk sakprosaforskning. I: Sakprosa-skrifter fra prosjektmiljøet Norsk sakprosa. : 2001 ISBN 82-90954-13-1. s. 9-71

Emneord: Tekstvitenskap, Retorikk, Skriveforskning, Literacy

Publikasjoner

Norskspråklige publikasjoner

Skolestilen som genre, Oslo, 1988

Tekstnormers diakroni. Noen ideer til en sosiotekstologisk teori om tekstnormendring. Stockholm, 1990

Norsksensorenes tekstnormer og doxa, Trondheim, 1996

Ungdommers skrivekompetanse, Oslo, 2003

Tekst og historie, Oslo, 2008

Engelskspråklige publikasjoner

Communication
I: Encyclopedia of Language and Linguistics, London, 1996

Hidden Norms in Assessment of Students' Exam Essays in Norwegian Upper Secondary Schools. Written Communication 2002, Volume 19(4)

From utterance to text, again: theoretical reflections on the notion of 'text' based on empirical studies of writing in different contexts. I: Coppock, P, Eco, U. & Violi, P. (eds.). The Semiotics of Writing. Semiotic and Cognitive Studies

Semiotics of the North, Oslo, 2005

The Rhetoric of Science in Practice: Experiences from Nordic Research on Subject-Oriented Texts and Text Cultures. I: Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse. Cambridge Scholars Publishing 2007

  • Berge, Kjell Lars (2023). Skriving og skriveundervisning: skriving som grunnleggende ferdighet. I Kverndokken, Kåre & Bakke, Jannike Ohrem (Red.), 101 skrivegrep - em teoretisk og praktisk skrivedidaktikk. Fagbokforlaget. ISSN 9788245043396. s. 17–42.
  • Berge, Kjell Lars & Ledin, Per (2023). Texts as Cultural Artefacts: Theoretical Challenges to Empirical Research on Utterances and Texts. I Nyström Höög, Catharina; Rahm, Henrik & Hammerstad, Gøril Margrethe Thomassen (Red.), Nordic perspectives on the discourse of things. Sakprosa texts helping us navigate and understand an ever-changing reality. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-031-33124-4. doi: 10.1007/978-3-031-33122-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Berge, Kjell Lars (2022). Fire argumenter for retorikkens gjeninnføring. En historisk refleksjon over noen trekk ved utviklingen av nyere skandinavisk retorikk. . I Källström, Lisa & Sigrell, Anders (Red.), Är man två har man alltid en publik. Festskrift till Lennart Hellspong. Lunds universitet. ISSN 978-91-7267-469-1. s. 23–33.
  • Berge, Kjell Lars (2022). Folkemening, religiøs deliberasjon og offentlighet i Danmark-Norge. Retorikkfaglige refleksjoner over Trygve Riiser Gundersens bok «Haugianerne. Enevelde og undergrunn 1795-1799». Retorikkmagasinet KAIROS.
  • Berge, Kjell Lars (2022). Grunnleggende muntlige ferdigheter i norsk skole: Kritiske perspektiv på den utdanningspolitiske og faglige forankringen. I Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn & Riis-Johansen, Marit Olave (Red.), Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-05724-8. s. 211–228.
  • Berge, Kjell Lars (2021). Using Textbooks to Constitute a Nation: On Ove Høegh-Guldberg’s Text- book Reforms in 18th Century Denmark-Norway. I Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo & Matthiesen, Christina (Red.), Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense. ISSN 978-90-04-44954-1. s. 79–94. doi: https:/doi.org/10.1163/9789004449558.
  • Berge, Kjell Lars (2019). Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet . I Helset, Stig Jarle & Brunstad, Endre (Red.), Skriftkulturstudiar i ei brytingstid. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202632663. s. 21–52. doi: 10.23865/noasp.67. Fulltekst i vitenarkiv
  • Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred & Otnes, Hildegunn [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 26(1), s. 6–25. doi: 10.1080/0969594X.2017.1330251. Fulltekst i vitenarkiv
  • Berge, Kjell Lars (2017). Utviklingen av en naturvitenskapelig skrift- og tekstkultur i 1700-tallets Danmark-Norge. Johan Ernst Gunnerus og Det Trondhjemske Selskabs skrifter. I Roos, Merethe & Tønnesson, Johan (Red.), Sann opplysning? Naturvitenskap i nordiske offentligheter gjennopm fire århundrer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566265. s. 75–100.
  • Berge, Kjell Lars (2016). Skolen og humaniora: noen begrunnelser for gjenopprettelse av et ødelagt forhold. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. 32(1-2), s. 166–173. doi: 10.18261/issn.1504-3053-2016-01-02-15.
  • Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred & Thygesen, Ragnar (2016). The Wheel of Writing: a model of the writing domain for the teaching and assessing of writing as a key competency. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 27(2), s. 172–189. doi: 10.1080/09585176.2015.1129980. Fulltekst i vitenarkiv
  • Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve & Solheim, Randi (2016). Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 27(2), s. 229–245. doi: 10.1080/09585176.2015.1134338. Fulltekst i vitenarkiv
  • Berge, Kjell Lars (2015). Developing a New Political Text Culture in Denmark–Norway 1770–1799. I Krefting, Ellen Marie; Nøding, Aina & Ringvej, Mona Renate (Red.), Eighteenth century periodicals as agents of change. Perspectives on Northern Enlightenment. Brill Academic Publishers. ISSN 9789004290051. s. 172–184. doi: 10.1163/9789004293113_011.
  • Berge, Kjell Lars & Thygesen, Ragnar (2015). Skrivande son grundläggande färdighet: förståelse, bedömning och undervisning. I Skar, Gustaf Bernhard Uno & Tengberg, Michael (Red.), Bedömning i svenskämnet. Natur & Kultur. ISSN 978-91-27-13844-5. s. 63–86.
  • Berge, Kjell Lars (2014). Å kunne uttrykke seg skriftlig. I Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (Red.), Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-41424-5. s. 488–502.
  • Berge, Kjell Lars (2014). Fra eksamensskriving i norsk til skriving som grunnleggende ferdighet - to vurderingsutfordringer. I Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (Red.), Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-784-8. s. 259–276.
  • Berge, Kjell Lars (2014). Article 100 and the Evolution of a Public Opinion Text Culture in Denmark-Norway 1770-1799. I Gammelgaard, Karen & Holmøyvik, Eirik (Red.), Writing Democracy. The Norwegian Constitution 1814 - 2014. Berghahn Books. ISSN 978-1-78238-504-2. s. 165–180.
  • Berge, Kjell Lars (2014). Hva er politisk retorikk? Rhetorica Scandinavica. ISSN 1397-0534. 66/67, s. 11–34.
  • Thygesen, Ragnar & Berge, Kjell Lars (2013). Skrivelyst - en viktig del af elevens personlige udvikling og alle fags ansvar. I Madsbjerg, Sigrid & Friis, Kirsten (Red.), Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag. ISSN 978-87-7706-821-8. s. 93–118.
  • Berge, Kjell Lars (2012). Om forskjellene mellom systemisk-funksjonell lingvistikk og tekstvitenskap. I Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard & Solheim, Randi (Red.), Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02044-0. s. 72–90.

Se alle arbeider i Cristin

  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred & Thygesen, Ragnar (2021). Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar. Universitetsforlaget. ISBN 9788215028705. 432 s.
  • Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo & Matthiesen, Christina (2021). Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense. ISBN 978-90-04-44954-1. 400 s.
  • Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine; Øgreid, Anne Kristine & Fougt, Simon Skov (2014). Tid til skrivning 3. Alinea forlag. ISBN 978-87-23-04619-2. 64 s.
  • Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine; Øgreid, Anne Kristine & Fougt, Simon Skov (2014). Tid til skrivning 2. Alinea forlag. ISBN 978-87-23-04619-2. 64 s.
  • Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine; Øgreid, Anne Kristine & Fougt, Simon Skov (2013). Tid til skrivning 1. Alinea. ISBN 9788723043511. 64 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Tønnesson, Johan Laurits; Grape, Signy; Gundersen, Trygve Riiser & Berge, Kjell Lars (2023). Haugianerne: bevegelsen som trosset det dansk-norske diktaturet. [Radio]. Postkasten SAKLIG! fra Universitetsplassen.
  • Berge, Kjell Lars (2023). «Jeg ofrer til siste rest!» Om Jonas Reins tale i Eidsvollsforsamlingen 13. mai 1814 i anledning Finanskomiteens innstilling. Kairos. Nettsted for retorikk.
  • Berge, Kjell Lars; Kverndokken, Kåre & Bakke, Jannike Ohrem (2023). Kunnskapsminister Tonje Brenna bør styrke skriveundervisningen Debatt: Bruk av samtaleroboter og annen digital teknologi gir ikke gode elevskrivere. Utdanningsnytt.no.
  • Berge, Kjell Lars (2023). Skrivehandlinger – ikke genrer – som grunnlag for skriveundervisningen? Nationalt videncenter for læsning.
  • Berge, Kjell Lars (2022). En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon. Forskersonen.no.
  • Berge, Kjell Lars & Tønnesson, Johan Laurits (2022). Skap rom for kunnskapslitteraturen! Prosa - tidsskrift for skribenter. ISSN 0805-276X.
  • Berge, Kjell Lars (2022). Hva er egentlig ytringsfrihet? Kairos. Nettsted for retorikk.
  • Berge, Kjell Lars (2022). Morsmålsfaget i skandinavisk skole - en sammenlikning av morsmålsfagene i den studiespesialiserende videregående skolen. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. s. 13–21.
  • Berge, Kjell Lars (2021). En teoretisk diskussion av sakprosaforskning i relation till andra textteorier .
  • Berge, Kjell Lars (2021). Fremragende om skrivefrihetens ytringskultur. Rhetorica Scandinavica. ISSN 1397-0534. 83, s. VII–XII. doi: 10.52610/WVSV6367.
  • Berge, Kjell Lars & Roos, Merethe (2021). Introduction. I Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo & Matthiesen, Christina (Red.), Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense. ISSN 978-90-04-44954-1. s. 1–12. doi: https:/doi.org/10.1163/9789004449558.
  • Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars & Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik (2020). Linné. En oppklaring (26.9.2020). Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Berge, Kjell Lars; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik & Roos, Merethe (2020). Linné, en foreløpig avslutning (10.10.2020). Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2020). ”Så blir elever bättre på att skriva”. Svenska dagbladet. ISSN 1101-2412.
  • Burner, Tony & Berge, Kjell Lars (2020). Eksamen svekker mulighetene for god læringskultur. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Berge, Kjell Lars (2019). Hva bør vi gjøre med eksamen i norsk skriftlig hovedmål, videregående skole? Et forslag til en læringsforankret sluttvurdering av elevers skrivekompetanse . I Blikstad-Balas, Marte & Solbu, Kjersti Rognes (Red.), Det (nye) nye norskfaget. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033267. s. 173–190.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Hvordan vurdere dybdelæring? Læreplanreformen er forgjeves uten en reform av vurderingssystemet i skolen. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Kunnskapsdepartementet tar feil. Vurderingssystemet i skolen må reformeres. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Nordisk literacyforskning i internasjonal belysning. Mønstre og tendenser.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Bildningsbegreppet ur ett skrift- och textkulturellt perspektiv .
  • Berge, Kjell Lars (2018). Hvordan legge til rette for god skriveundervisning?Ny skriveundervisning basert på Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars & Tønnesson, Johan (2018). Klart språk, dannelse og demokrati.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2018). Young Students’ Writing Development. A longitudinal study.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Writing Development and Education Standards in Crossnational Perspective.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Hvordan legge til rette for god skriveopplæring? Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Hvordan legge til rette for god skriveopplæring. Ny skriveopplæring basert på Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Hva kan vi lære av Normprosjektet om god skriveopplæring.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Dannelse til medborgerskap: retorikkens muligheter og utfordringer.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Om (det nasjonale) kvalitetsvurderingssystemet og revideringen av L06.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Er klart språk nok? Om klarspråk som demokratiprosjekt.
  • Berge, Kjell Lars (2018). Retorikk og demokratisk medborgerskap i det norske samfunnet.
  • Berge, Kjell Lars; Marti, Kristin Torjesen & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2018). Young Students’ Writing Development. A longitudinal study.
  • Tønnesson, Johan & Berge, Kjell Lars (2017). Vitenskapsretorikk og vitenskapelig patos.
  • Marti, Kristin Torjesen; Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2017). Å skrive faglig. En studie av fagspråk i elevtekster på 3.-7.trinn.
  • Berge, Kjell Lars (2017). Vi må styrke skriveopplæringen i skolen. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Berge, Kjell Lars & Baarøy, Fillip-André (2017). Å beskylde Sylvi Listhaug for «hatretorikk» utvanner begrepet. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Berge, Kjell Lars & Baarøy, Fillip-André (2017). Listhaugs ytringer er ikke hatefulle. nrk.no/ytring.
  • Berge, Kjell Lars & Blikstad-Balas, Marte (2017). Skolens viktigste fag. Det gamle norskfaget er dødt – leve det nye norskfaget! Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Berge, Kjell Lars (2017). Crisis, what crisis? Meld.St.25 (2016-2017). Melding til Stortinget. Humaniora i Norge. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. ISSN 0802-7005. s. 122–125.
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Otnes, Hildegunn; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars & Krogh, Ellen (2017). Writing education and assessment in Norwegian primary school – Results and experiences from a large-scale intervention study .
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2017). Vad blir man bättre på, när man blir bättre på att skriva?
  • Berge, Kjell Lars (2017). Det gamle norskfaget er dødt - leve det nye norskfaget! Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 26–34.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2016). Ensuring valid writing assessment thru Many Facet Rasch approaches and local integration of assessment tools.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Berge, Kjell Lars; Solheim, Randi; Matre, Synnøve; Thygesen, Ragnar & Evensen, Lars Sigfred (2016). Effects of a long term writing assessment intervention.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2016). Using cross-curricular standards for writing. Effects of a long term school intervention in Norway.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2016). Att skriva för läslyftet.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2016). Introducing New Semiotic Tools for Writing Instruction and Writing Assessment: Effects on Students’ Writing Proficiency.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2015). Normprosjektet: vitenskapelige funn og praktiske erfaringer.
  • Berge, Kjell Lars (2015). Språk, språkopplæring og demokratisk myndiggjøring.
  • Berge, Kjell Lars (2015). God skriveopplæring. Hva kan vi lærer av Normprosjektet?
  • Berge, Kjell Lars (2015). Skriveopplæring som virker. Erfaringer og funn fra Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars (2015). Nynorskopplæring i/for framtida.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2015). Skriveoppløring som virker. Erfaringer og funn fra Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars (2015). Skrivevurdering – tradisjon og fornyelse.
  • Berge, Kjell Lars (2015). Klasseledelse når lærere jobber med skriveopplæring og vurdering av skriving. Erfaringer og funn fra Normprosjektet.
  • Berge, Kjell Lars (2015). Kommunikasjon og retorisk kompetanse i norsk skole etter L06: muligheter og utfordringer for undervisning.
  • Berge, Kjell Lars (2015). Retorikk og politikk.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2015). Skriveopplæring som fungerer. Funn og erfaringer fra Normprosjektet .
  • Berge, Kjell Lars (2015). Ytringskultur og retorikk i spennet mellom forvalting og politisk ledelse.
  • Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Matre, Synnøve; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Solheim, Randi & Thygesen, Ragnar [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2015). Symposium: Skriveutvikling og vurderingskompetanse - funn frå Normprosjektet.
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Berge, Kjell Lars & Evensen, Lars Sigfred (2014). Innspel til Ludvigsen-utvalet og framtidas skule.
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Berge, Kjell Lars; Otnes, Hildegunn & Parr, Judy (2014). Symposium: Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning.
  • Tønnesson, Johan & Berge, Kjell Lars (2014). Klart språk er ikke enkelt.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2017). Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. ISSN 978-82-93194-18-7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2016). Skrivrespons och bedömning av texter [(åk 7–9)]. Skolverket.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2016). Skrivande och skrivundervisning i alla ämnen [(åk 7-9)]. Skolverket.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2015). Skrivande och skrivundervisning i alla ämnen [(åk 4–6)]. Skolverket.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2015). Skrivrespons och bedömning av texter [(åk 4–6)]. Skolverket.
  • Berge, Kjell Lars & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2015). Ble elevene bedre skrivere? Intervensjonseffekter på elevers skriveferdigheter og skriveutvikling. Høgskolen i Sør-Trøndelag, Normprosjektet. ISSN 978-82-7877-247-8.
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno & Berge, Kjell Lars (2013). Skrivbedömning och validitet. Fallstudier av skrivbedömning i svenskundervisning på gymnasiet. Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
  • Langaas, Anne; Middelthon, Anne-Lise Orvin; Lie, Anne Helene Kveim & Berge, Kjell Lars (2013). Å berøre og bli berørt - å bevege og bli beveget. Om fysioterapeutstudenters læring om og gjennom kroppen. Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-8264-532-4.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 31. mai 2010 13:29 - Sist endret 23. juni 2023 12:19