Om prosjektet
Programmet “Mestere i didaktikk” var et internasjonalt samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Ministeriet for utdanning og vitenskap, avdeling for innovasjon og utvikling i Republikken Polen. Prosjektet tilrettela for didaktisk samutvikling og -læring for 60 polske universitetslærere og like mange forelesere ved Institutt for lingvistikk og nordiske studier (ILN), Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS) og Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS).
Mentorer fra UiO jobbet én-til-én med polske akademikere med det mål å utvikle deres didaktiske strategier og metoder, med spesiell vekt på fremragende undervisning. Programmet fokuserte på erfaringsdeling og refleksjon, og omfattet både foredrag, forelesninger, seminarer, observasjoner og mentorering, både i grupper og én-til-én.
Begge partene ble oppfordret til å delta aktivt med kontinuerlig tilbakemelding, for så å utfordre og motivere hverandre til inspirerende endringer i oppfatning av og praktisk tilnærming til didaktikk.
Mål
Programmets mål var å fremme et skifte i hvordan man tenker på læring, og dét først og fremst til studentenes fordel. Deltakerne diskuterte og analyserte de didaktiske virkemidlene, strategiene og metodene som var i bruk på UiO, og reflekterte over hvordan og i hvilken grad disse kan bli tilpasset det polske akademiske miljøet.
Finansiering
European Funds – Knowledge Education Development, Republikken Polen, European Social Fund.
Varighet
Januar 2019 - desember 2022
Samarbeid
Prosjektet var et samarbeid mellom Universitetet i Oslo (ILN, ILOS, IKOS) og Ministeriet for vitenskap og høyere utdanning i Republikken Polen.