Annely Tomson

Faglige interesser
- Norsk som andrespråk
- Andrespråkstilegnelse
- Innlærerkorpus
- Bærekraftige tilbakemeldinger
- Språktesting og språkvurdering
- Nettkurs
Undervisning
Faglig utvikling, prosjekter, priser
I 2014, da Tomson ble ansatt ved Institutt ved lingvistiske og nordiske studier (ILN), utviklet hun NORINT-korpuset sammen med Liv Andlem Harnæs og Else Ryen samt Tekstlaboratoriet. I 2016 mottok Tomson ILNs undervisningspris for MOOC-kurset Introduction to Norwegian sammen med Erik Juriks og Roger Solberg. Året etter, i 2017, var Tomson, Solberg og Juriks tildelt Universitetet i Oslos utdanningspris for Introduction to Norwegian. Siden 2018 har Tomson vært ansvarlig for nettsiden Interaktive grammatikkoppgaver for internasjonale norskstudenter (IGIN). I perioden 01.08.2017–31.07.2020 var Tomson undervisningsleder og nestleder ved ILN. 01.01.2019–30.04.2021 ledet hun et EU-prosjekt om didaktikk, "Mestere i didaktikk", og Tomson er en av bidragsyterne til "Mestere i didaktikk" ut 2022.
Annet
- 2018–d.d.: IGIN-ansvarlig
- 01.09.2018–31.08.2022: 2. vararepresentant til styret ved Universitetsbiblioteket
- 2017–2020: Det humanistiske fakultets vararepresentant til styret ved Den internasjonale sommerskole
Publikasjoner
-
Tomson, Annely; Szymanska, Oliwia & Hagen, Kristin (2021). NORINT-korpuset – et elektronisk innlærerkorpus til bruk i andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1–2/2021), s. 235–257. Fulltekst i vitenarkiv
-
Tomson, Annely (2022). Syntaktiske avvik fra målspråket: Forskjell på innlærernes skriftlige og muntlige produksjon?
-
Tomson, Annely (2021). Plenary: Designing Sustainable Feedback.
-
Tomson, Annely & Leirvåg, Siren (2020). Plenary: Masters of Didactics: The participants’ learning outcomes and experiences with the programme.
-
Wapinska, Ewa & Tomson, Annely (2017). Assessing B2 exam papers at B2 level through the CEFR lens.
-
Harnæs, Liv Andlem & Tomson, Annely (2014). Muntlig korpus - voksne deltakere på norskkurs ved UiO.
-
Garbacz, Piotr & Tomson, Annely (2021). A Masters of Didactics Model for University Teaching and Tutoring. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Fulltekst i vitenarkiv