Om prosjektet
Hvordan bruker publikum de ulike strømmetjenestene som nå er tilgjengelige?
Spotify og andre strømmetjenester har snudd opp ned på hvordan folk forholder seg til musikk. I stedet for å eie fysiske opptak abonnerer de fleste nå på tilgang til enorme biblioteker, der de kan søke opp musikk og høre når de vil.
Denne modellen blir nå vanlig i stadig flere bransjer: Vi ser allerede masse fjernsyn på Netflix, HBO, YouTube, TV 2 Sumo og NRK nett-TV. Tilsvarende tjenester er lansert for e-bøker, for eksempel Amazons Kindle Unlimited, og lydbøker, slik som Storytel. Norske Vio er et eksempel på et abonnement som lar deg lese flere dusin aviser og tidsskrifter. Vi skal kartlegge hvordan publikum faktisk bruker disse tjenestene, for det fanger ikke tradisjonelle seer- og leserundersøkelser opp.
Mange mistenker at teknologien spiller en stor rolle i hva vi faktisk ser og hører, fordi menysystemer og automatiske anbefalinger gjør noe veldig enkelt å finne, mens andre tilbud blir skjult. Dette håpet vi å lære mer om. I tillegg studerte vi økonomien i de ulike bransjene, og så hvordan verdier skapes og fordeles.
Strømmetjenester utfordrer hvordan vi tenker om TV, film, radio, bøker, aviser og musikk, så vi håpet også å kunne bidra til å fornye noen av teoriene i medievitenskapen og svare på prosjektets forskningsspørsmål.
Varighet
1. mars 2017 – 30. juni 2021
Finansiering
Samarbeid
- NTNU Trondheim
- OsloMet - Storbyuniversitetet
Referansegruppe
- Anders Fagerjord, Instituttleder ved Institutt for lingvistiske, litterære og esetiske sudier, Universitetet i Bergen
- Charles Melvin Ess, Professor i mediestudier ved Univsersitetet i Oslo
- David Berry, Professor i Digital humaniora (media og film) ved University of Sussex
- David Hesmondhalgh, Professor i Media, musikk, og kultur ved University of Leed
- Göran Bolin, Professor i Medie og kommunikasjon ved Södertörn Universitet
- Lucy Küng, Professor II i Medieinnovasjon ved Univseritetet i Oslo
- Nancy Baym, Professor i Kommunikasjonsstudier ved University of Kansas
Blogg
Se prosjektets blogg (streamprojectuio.com, engelsk)
Arrangementer
Hvordan har strømming endret mediebransjen?
Spotify, Netflix, Fabel og Storytel: Underholdning on-demand har endret medievaner og bransjens vilkår. Men hvordan?
Tid og sted: 10. juni 2021 15:30–18:00, Ole Johan Dahls hus, Aud. Smalltalk / Zoom
Forskerne i prosjektet Strømming av kulturindustriene (STREAM) har undersøkt strømmetjenester for musikk, TV, film og bøker med perspektiver på teknologi, mediebruk og bransje.
Velkommen til boklansering og seminar om mediestrømming i regi av forskningsprosjektet Streaming the Culture Industries.
Program
- Boklansering Television Drama in the Age of Streaming
Vilde Schanke Sundet presenterer hovedfunn fra omfattende studier av dramaproduksjoner de siste ti årene. Boka baserer seg blant annet på studier av kjente norske tv-serier, observasjon i NRK og over 100 intervjuer med tv-eksperter og fans. - Norsk tv-drama i en gullalder
NRK Dramasjef Ivar Køhn i samtale med Sundet om tendenser, strategier og veien videre. Professor Trine Syvertsen styrer ordet. - Hjelp, jeg blir forska på!
Serieskaper Knut Næsheim (blank, Min venn Marlon, Minibarna) i samtale med Sundet og Syvertsen om hvordan det er å lage tv-drama mens man blir forsket på – og hvordan det er å forske på ulike typer av folk. - Resultater fra fire år med strømmeforskning
I forskningsprosjektet Streaming the Culture Industries (2017-2021) har vi undersøkt strømmetjenester for musikk, TV, film og bøker med perspektiver på teknologi, mediebruk og bransje. Marika Lüders (IMK, UiO), Terje Colbjørnsen (OsloMet) og Håvard Kiberg (Høyskolen Kristiania) presenterer sentrale funn med utgangspunkt i to survey-undersøkelser, intervjuer med 30 brukere av strømmetjenester og intervjuer med 39 sentrale beslutningstakere og toppledere i berørte bransjer:- Tre myter og en sannhet om strømmepublikum (Lüders)
- Vinnere og tapere i strømmemodellen (Colbjørnsen)
- Fra musikk-strømming til lyd-plattformer (Kiberg)
- Panelsamtale
- Magnus Ulvik (Head of digital partners, Sony Music Entertainment)
- Andreas Kumano-Ensby (Operations Manager, Lydbokforlaget)
- Trygve Rønningen (Kanaldirektør i TV2)
- Arnt Maasø (IMK, UiO) leder samtalen
«Binging» og business: Nye medievaner i strømmealderen
Forskningsprosjektet Stream arrangerer frokostseminar på Litteraturhuset i Oslo 14. september.
Tid og sted: 14. sep. 2017 08:00–10:00, Litteraturhuset
Musikkstrømming drepte CD-en. Netflix og nett-TV tar over for lineært TV. Nå kommer også bokstrømmingen. Velkommen til strømmealderen.
Velkommen til frokost, der vi presenterer forskningsprosjektet «Stream» som skal studere strømmemedier fram til 2021. Vi får høre om Kantar TNS' nye publikumsmålinger der strømming endelig er med, og om Storytel, en «Spotify for lydbøker».
Foredragsholdere:
- Guro Stavn (Kantar TNS)
- Håkon Havik (Storytel)
- Arnt Maasø (UiO, strømmeforsker)
- Anders Fagerjord (UiO, prosjektleder i Stream)
Boklansering: "Digital Music Distribution"
Hendrik Spilker lanserer sin nye bok «Digital Music Distribution: The Sociology of Online Music Streams» i Oslo 14. september.
Tid og sted: 14. sep. 2017 10:00–11:15, Litteraturhuset
Hendrik Spilker presenterer hovedfunn fra sin nye bok «Digital Music Distribution: The Sociology of Online Music Streams» (Routledge). Boka er et resultat av flere års forskning på digital musikkdistribusjon. Spilker er førsteamanuensis i mediesosiologi ved NTNU - og forsker i STREAM-prosjektet.
På lanseringsseminaret for boka, har Spilker invitert Arvid Schanke-Knutsen (Klassekampen og Rockheim), Jarle Savio (Phonofile) og Robert Gjestad (Aftenposten) til å kommentere og reflektere rundt tematikken i boka.
Presentasjoner
EMMA 2018
Anders Fagerjord og Lucy Küng deltok på EMMA 2018 konferansen “Media Management in the Age of Big Data and High-tech”. Deres presentasjon “How Does the Plumbing Work? Understanding the Network-flow Model behind Netflix and Other Streaming Video Services”.
Media Industries Conference 2018
Fra den 18. til 20. april 2018 deltok vi på konferansen "Media Industries Conference 2018" med panelet: "The sustainability of streaming media services". Vi diskuterte om strømmemodellen er levedyktig over tid og i alle bransjer. Og hvordan vi kan forstå strømming i sammenheng med annen digital mediebruk og andre forretningsmodeller.
Publikasjoner
Fagfellevurderte tidsskriftartikler
Sundet & Colbjørnsen (forthcoming). Streaming across industries: Streaming logics and streaming lore in the music, television, film, and book industries. MedieKultur.
Sundet (2021). Youthification" of drama through real-time storytelling. A production study of blank and the legacy of SKAM. Critical Studies in Television, 16(2).
Lüders & Sundet (2021). Conceptualizing the Experiential Affordances of Watching Online TV. Television & New Media.
Lüders, Sundet & Colbjørnsen (2021). Towards streaming as a dominant mode of media use? A user typology approach to music and television streaming. Nordicom Review, 42(1).
Colbjørnsen, Tallerås & Øfsti (2021). Contingent availability: A case-based approach to understanding availability in streaming services and cultural policy implications. International Journal of Cultural Policy
Spilker & Johannesen (2020). Samfunnsoppdrag i forvitring? En analyse av sjangermangfold og programleggingsteknikker i NRK og TV2 på lineær-tv og strømme-tv. Norsk medietidsskrift, 4/20.
Colbjørnsen (2020). The Streaming Network. A conceptualization of distribution economy, technology and power in streaming media services. Convergence.
Kiberg (2020) «Personaliserte anbefalinger og musikalsk mangfold – en umulig kombinasjon?» Norsk medietidsskrift, 27(3).
Lüders (2020). Ubiquitous tunes, virtuous archiving and catering for algorithms. The tethered affairs of people and music streaming services. Information, Communication & Society
Spilker & Colbjørnsen. (2020). The dimensions of streaming: toward a typology of an evolving concept. Media, Culture & Society
Andersen, M., & Sundet, V. (2019). Producing Online Youth Fiction in a Nordic Public Service Context. VIEW Journal of European Television History and Culture, 8(16)
Maasø, Arnt & Anja Nylund Hagen (2020) Metrics and decision-making in music streaming, Popular Communication, 18:1, 18-31
Fagerjord & Küng (2019) Mapping the core actors and flows in streaming video services: What Netflix can tell us about these new media networks. Journal of Media Business Studies
Lüders (2019). Pushing music: People’s continued will to archive versus Spotify’s will to make them explore. European Journal of Cultural Studies
Ask, Spilker & Hansen (2019). The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv. First Monday
Tallerås, Colbjørnsen & Øfsti (2019). Relativ tilgjengelighet: Formidling og utvelgelse i strømmetjenester for film, tv-serier og digitale bøker. Norsk medietidsskrift, 26(1)
Spilker, Ask & Hansen (2018). The New Practices and Infrastructures of Participation: How the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing. Information, Communication & Society
Bøker
Sundet (2021). Television Drama in the Age of Streaming. Transnational Strategies and Digital Production Cultures at the NRK. Palgrave Pivot.
Spilker (2018). Digital Music Distribution: The Sociology of Online Music Streams. Routledge.
Bokkapitler
Lüders (2020). “Innovation & Creativity: Media as Business and Commons” in von Rimscha, B. & Kienzler, S. (eds.) Management and Economics of Communication. De Gruyter Mouton.
Sundet (2020). “Drama as flagship productions: Small nation television and digital distribution”. Book chapter in Anne Marit Waade, Eva Novrup Redvall and Pia Majbritt Jensen (eds.) Danish Television Drama: Global Lessons from a Small Nation. Palgrave Macmillan
Andre publikasjoner
Andersen & Lüders (forthcoming). Streaming media: production, interfaces, content and user. Editorial introduction to Special Issue. MedieKultur
Kiberg (2019) Hvordan forstå og undersøke populærmusikkens "svarte bokser"? [How to understand and investigate the “black boxes” of popular music?] Comment in Norsk medietidsskrift, 26(01), 1-11.
Fagerjord (2019). Algoritmer og mennesker, makt og filosofi. Book-review of Taina Bucher: If… then: Algorithmic Power and Politics. Norsk medietidsskrift, 26(01), 1-3.
Lüders (2018). Music and the Internet in Barney, W. (Ed.) The SAGE Encyclopedia of the Internet, 3v. Sage Publications.