Vilde Schanke Sundet

Bilde av Vilde Schanke Sundet
English version of this page
Mobiltelefon 91632127
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 OSLO
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Medieindustri, Medieendring, Mediepolitikk, Strømming, TV, Nettdrama, Publikum og fans

Bakgrunn

Vilde Schanke Sundet er forsker ved Institutt for medier og kommmunikasjon ved Universitetet i Oslo, og gjesteforsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Hun har tidligere vært postdoktor og forsker ved Avdeling for film og fjernsynsvitenskap ved Høgskolen i Innlandet (2014-2019) og stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO (2006-2010). I perioden 2010-2014 jobbet Sundet som sekretær i Mediestøtteutvalget og rådgiver og seniorrådgiver i Kulturdepartementet.

Verv

Sundet er medlem i Rådet for anvendt medieforskning (RAM).

Akademiske nettsider og sosiale medier

Egen hjemmeside

Google Schoolar

Academia.edu

Researchgate

Twitter

Emneord: Medier og kommunikasjon, Mediebransjene, TV, Medieinnovasjon, Strømmetjenester, Populærkultur, Fans

Publikasjoner

  • Steen-Johnsen, Kari; Sundet, Vilde Schanke & Enjolras, Bernard (2019). Theorizing Policy-Industry Processes : A Media Policy Field Approach. European Journal of Communication.  ISSN 0267-3231. . doi: 10.1177/0267323119830047 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke; Ihlebæk, Karoline Andrea & Steen-Johnsen, Kari (2019). Policy windows and converging frames: a longitudinal study of digitalization and media policy change. Media Culture and Society.  ISSN 0163-4437.  s 1- 16 . doi: 10.1177/0163443719867287 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Bakøy, Eva & Sundet, Vilde Schanke (2017). 'Remember, it's just television': Rubicon TV and the commercialisation of Norwegian television. View : Journal of European Television History and Culture.  ISSN 2213-0969.  6(11), s 53- 69 Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Co-Produced Television Drama and the Cost of Transnational ‘Success’: The Making of Lilyhammer, In Eva Bakøy; Roeland Puijk & Andrew Spicer (ed.),  Building Successful and Sustainable Film and Television Businesses : A Cross-National Perspective.  Intellect Ltd..  ISBN 9781783208203.  4.  s 67 - 88
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). «Det er bare du som kan føle det du føler» – emosjonell investering og engasjement i nettdramaet SKAM. 16:9.  ISSN 1603-5194. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2016). Den private tv-industrien i Norge. En medieøkologisk produksjonsanalyse, I: Eva Bakøy; Tore Ulrik Helseth & Roeland Puijk (red.),  Bak kamera : Norsk film og TV i et produksjonsperspektiv.  Oplandske Bokforlag.  ISBN 9788275182478.  1.  s 29 - 46
  • Sundet, Vilde Schanke (2016). Still ‘Desperately seeking the audience’? Audience making in the age of media convergence (the Lilyhammer experience). Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook.  ISSN 1601-829X.  14(1), s 11- 27 . doi: 10.1386/nl.14.11-1 Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2016). VGTV-serien Oljebarna: Produksjon og publisering av TV for nett, I: Eva Bakøy; Tore Ulrik Helseth & Roeland Puijk (red.),  Bak kamera : Norsk film og TV i et produksjonsperspektiv.  Oplandske Bokforlag.  ISBN 9788275182478.  7.  s 121 - 142
  • Mjøs, Ole Johan; Moe, Hallvard & Sundet, Vilde Schanke (2014). The functions of buzzwords: A comparison of 'Web 2.0' and 'telematics'. First Monday.  ISSN 1396-0466.  19(12:01.12.2014) . doi: 10.5210/fm.v19i12.4896 Vis sammendrag
  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2013). From fear of television to fear for television: five political debates about new technologies. Media History.  ISSN 1368-8804.  19(2), s 213- 227 . doi: 10.1080/13688804.2013.791420
  • Krumsvik, Arne Håskjold & Sundet, Vilde Schanke (2011). Etablerte medier og deres forutsetninger for fortjeneste : en komparativ analyse av konkurranseforholdene i norsk avis-, radio-, og fjernsynsbransje. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  18(3), s 188- 216
  • Sundet, Vilde Schanke & Kjus, Yngvar (2010). Medienes selvopptatthet. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  17(1), s 77- 83
  • Faltin, Karlsen; Sundet, Vilde Schanke; Syvertsen, Trine & Ytreberg, Espen (2009). Non-professional Activity on Television in a Time of Digitalisation. More Fun for the Elite or New Opportunities for Ordinary People?. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  30(1), s 19- 36 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). TV - en innføring. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01629-0.  286 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ihlebæk, Karoline Andrea; Sundet, Vilde Schanke & Steen-Johnsen, Kari (2019). Digitalization and diversity: A case study of policy incentives in the news sector.
  • Lüders, Marika; Colbjørnsen, Terje & Sundet, Vilde Schanke (2019). The streaming super user: Profiling heavy streaming users and their motivations across media industries.
  • Sundet, Vilde Schanke (2019). Bokanmeldelse av Synnøve Skarsbø Lindtner og Dag Skarstein (red.): Dramaserien Skam. Analytiske perspektiver og didaktiske muligheter. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  26(1), s 1- 4
  • Sundet, Vilde Schanke (2019). Fankultur i den digitale tidsalder.
  • Sundet, Vilde Schanke; Ihlebæk, Karoline Andrea & Steen-Johnsen, Kari (2019). Policy windows and converging frames: How media industry players frame digitalization and the need for policy actions.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2019, 11. september). Fremtidens strømmelandskap i Norge. [Radio].  NRK P2. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke & Petersen, Line Nybro (2019). Ins and outs of transmedia fandom: Motives for entering and exiting the SKAM fan community.
  • Sundet, Vilde Schanke & Strøm, Tarjei (2019, 27. april). Lørdagsunderholdning. [Radio].  NRK P1 "Lørdagsliv".
  • Sundet, Vilde Schanke & Svendsen, Maiken (2019, 26. august). «Beforeigners» har satt ny strømmerekord for HBO i Norge. [Internett].  NRK.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Svendsen, Maiken (2019, 27. august). Derfor lykkes Beforeigners. [Radio].  NRK P1 "Østlandssendingen".
  • Ringen, Lars Erik Ertzgaard & Sundet, Vilde Schanke (2018, 07. april). Tospråklige tv-produksjoner. [Radio].  NRK Radio Kurer.
  • Sundet, Vilde Schanke (2018). "Den andre bølgen. Nettdramas utvikling".
  • Sundet, Vilde Schanke (2018). Exporting Nordic Values - Online Teen Drama and Fan Culture.
  • Sundet, Vilde Schanke (2018). Mediemangfold: Oppsumering og avslutning.
  • Sundet, Vilde Schanke (red.) (2018). Produksjonsforskning.
  • Sundet, Vilde Schanke (2018). 'The Second Wave': The Development of Real-Time Online Drama.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lande, Ellen (2018, 01. oktober). – Vi må utfordre suksesskriteriene. [Internett].  Rushprint.
  • Sundet, Vilde Schanke & Steen-Johnsen, Kari (2018). “We have a Chrisis. Again!” How Norwegian Media Industry Players Talk about Media Change and the Need for Media Policy Actions.
  • Bendiksen, Kristian; Grønbech, Turi & Sundet, Vilde Schanke (2017, 06. juni). Indisk tv-serie for kvinner. [Radio].  NRK Radio - Studio 2.
  • Steen-Johnsen, Kari & Sundet, Vilde Schanke (2017). "Digitalization, globalization and the condition for national media policies - a field perspective". Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Behovsdrevet tenåringsdrama. Dansknoter.  (3), s 11- 13
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Debattdeltaker om kulturforskningens rolle i regjeringens langtidsplan for forsking og utvikling.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Fortellinger, fans og fellesskap: Fersk «Skam»-forskning.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Fra norsk «tenåringshemmelighet» til internasjonalt kultfenomen:Hva kan vi lære av SKAM?. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). From 'secret' online teen drama to international cult phenomenon: The global expansion of SKAM and its public service mission.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Plattformer og deres målgrupper: SKAM i sosiale medier.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). SKAM + Norden = Sant.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). SKAM - bakgrunn, fortellergrep og internasjonal suksess.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). SKAM - flermedialitet, sanntid og eventifisering.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). SKAM i sosiale medier: Spennfeltet mellom seer og serie.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). SKAM: Fra hemmelig nettdrama til internasjonalt kultfenomen. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). SKAM: Når seere blir fans. Hva var det som gjorde at engasjementet tok av blant SKAM-seere?.
  • Sundet, Vilde Schanke (2017). Transnational circulation and unexpected success stories.
  • Sundet, Vilde Schanke; Bendiksen, Kristian & Haug, Otto (2017, 26. juni). Hva har SKAM vært for ungdomskulturen?. [Radio].  NRK P2 Studio 2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Fraser, Sofie Amalie Hoff (2017, 25. april). SKAM svekker fordommer. [Internett].  Journalen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Grindem, Karianne (2017, 04. januar). Folket vil betale for NRK.  Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kristoffer Østegaard, Kristensen (2017, 19. mars). Dansk drama skal kigge sig over skulderen.  Jyllands-Posten.
  • Sundet, Vilde Schanke & McDermott, Patrick D. (2017, 10. april). Why The Whole Planet Is Obsessed With This Norwegian Teen Drama. [Internett].  The Fader. Vis sammendrag
  • Bakøy, Eva & Sundet, Vilde Schanke (2016). International ownership and transnational success: The history of Rubicon.
  • Sundet, Vilde Schanke (2016). Hvordan skal NRK finansieres? Og hva med TV 2?. Vox publica.  ISSN 1504-5927.
  • Sundet, Vilde Schanke (2016, 03. november). Medieforskere: Norske tv-kanaler må satse mer på lokalt innhold. [Internett].  Rushprint.
  • Sundet, Vilde Schanke (2016, 25. oktober). Milliardkjøp kan få norsk smitteeffekt.  Dagens Næringsliv. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2016). The Costs of Transnational Success: How Netflix went from Companion to Competitor during the Production of Lilyhammer.
  • Sundet, Vilde Schanke & Falch-Nielsen, Kirsti (2016, 09. desember). Tviler på blåkopi av Skam. [Internett].  NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Gravklev, Bente Rognan (2016, 21. januar). TV 2 til signalbygg i Bjørvika.  Dagsavisen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lars, Barth-Heyerdahl (2016, 03. februar). Derfor lar ikke TVNorge deg se kanalene gratis på nett. [Internett].  Tv2.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lindblad, Knut-Eirik (2016, 01. oktober). Ekspert om TV 2s hårete mål: - Som å utkonkurrere Google.  Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke; Lucia, Odoom & Lynge Stegger, Gemzøe (2016). SKAM - Vi driter i hvem du har hooka med!. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke & Mauno, Hanne (2016, 17. desember). Sikrer allmennkringkasteren.  Dagsavisen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Ringen, Lars Erik Ertzgaard (2016, 15. oktober). Krisefremtiden i media. [Radio].  NRK P2. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2016). Broadcasting, the Welfare State and Media Ecosystems: Changes and Challenges for Public Service Broadcasting. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke & Vollan, Mari Brenna (2016, 03. november). Netflix vinner tv-kampen.  Klassekampen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Zeiner, Håvard (2016, 09. desember). Gårdsliv i beste sendetid.  Nationen.
  • Karlsen, Stina & Sundet, Vilde Schanke (2015, 14. november). NRKs nye serie hylles av anmeldere og kjendis-Norge. Allerede før den har kommet på tv..  Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). Building media engagement in the age of big data: Or, the challenges of serving an online and interactive television audience.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). 'Front potential' as a new success criterion in web-TV: Production and publishing practices in VGTV.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). Generasjonsportrettet «Oljebarna»: Casting, historiefortelling og "fronting" av tv på nett.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). How to measure “success”? Media innovation, television consumption and the challenge of defining “the audience” is a digitalized and converged media. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2015, 19. juni). -Jeg er så kynisk at jeg tror TV 2 teller på knappene og regner på det.  Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015, 20. juni). Kritikerne om Widveys NRK-melding: De viktigste oppgavene skyver hun foran seg.  Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). New production and distribution models in television drama: Or how a US mafia boss made “Lilyhammer” Netflix’s “first Original Series”.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). New production and distribution models in television drama: Or how a US mafia boss made “Lilyhammer” the “first original Netflix series. Vis sammendrag
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). Still “Desperately seeking the audience”: Audience making in digitalized television production cultures.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). Television From Small Nations: Internationalisation - challenges and opportunities for small nations.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). Temanummer: Sosiale medier og politisk kommunikasjon. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  22(3), s 1- 2
  • Sundet, Vilde Schanke (2015). Transnational production and distribution models in television drama: Or, how a US mafia boss put “Lilyhammer” on the map.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015, 05. januar). Trenger redaktørhjelp.  Dagens Næringsliv.
  • Sundet, Vilde Schanke (2015, 22. juni). Varsler nye NRK-kutt.  Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Suvatne, Steinar Solås (2015, 07. oktober). De borgelige sloss videre om NRK: Lover å fortsette lisenskrangelen.  Dagbladet.
  • Suvatne, Steinar Solås & Sundet, Vilde Schanke (2015, 15. juni). Thorhild Widvey foreslår endringer: Spillet om NRK.  Dagbladet.
  • NRK, Kulturredaksjonen & Sundet, Vilde Schanke (2014, 10. november). Diskusjon om VGs nye tv-kanal. [Radio].  NRK P2 "Kulturhuset".
  • NRK, Kulturredaksjonen & Sundet, Vilde Schanke (2014, 20. oktober). Diskusjon om anmeldelser av tv-serier. [Radio].  NRK P2 "Kulturhuset".
  • Sundet, Vilde Schanke (2014). Profesjonsutvikling i fjernsynsbransjen.
  • Sundet, Vilde Schanke (2012). Making Sense of Mobile Media: Institutional Working Notions, Strategies and Actions in Convergent Media Markets.
  • Ihlebæk, Karoline Andrea & Sundet, Vilde Schanke (2011). The professionalization of ordinariness. Managing a non-professional media career.
  • Sundet, Vilde Schanke (2011). Lenge leve fjernsynet! Anmeldelse av Sigurd Allerns "Fjernsynsvalgkampen". Prosa - tidsskrift for skribenter.  ISSN 0805-276X.  (5), s 42- 43
  • Sundet, Vilde Schanke (2011, 23. januar). Radiofront om papir. [Radio].  NRK P2 - Radiofront.
  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2010). NRK gjør TV stuerent. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Ihlebæk, Karoline Andrea & Sundet, Vilde Schanke (2010). The Professionalism of 'Ordinariness': Managing a non-professional media career. Vis sammendrag
  • Jon, Bjørtuft; Krumsvik, Arne Håskjold & Sundet, Vilde Schanke (2010). Forutsetinger for fortjeneste: En analyse av ulike delmarkeder i den norske mediebransjen.
  • Ole Johan, Mjøs; Moe, Hallvard & Sundet, Vilde Schanke (2010). The Functions of Buzzwords: A Comparison of Web 2.0 and Telematics.
  • Sundet, Vilde Schanke (2010, 19. august). Debatt: NRKs høstlansering. [Radio].  NRK P2 - Kulturnytt.
  • Sundet, Vilde Schanke (2010). Nye medier sett gjennom gamle mediers øyne.
  • Sundet, Vilde Schanke (2010, 23. januar). Web-TV. [Radio].  NRK P2 - Kurer.
  • Enli, Gunn; Moe, Hallvard; Sundet, Vilde Schanke & Syvertsen, Trine (2009). Fears and Fascinations: Five debates about television.
  • Ihlebæk, Karoline Andrea & Sundet, Vilde Schanke (2009). Amatører og profesjonelle på Twitter. Vox publica.  ISSN 1504-5927. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 5. apr. 2019 16:01 - Sist endret 8. apr. 2019 17:10