English version of this page

Unge som innfødte i en global mediekultur

Norske tenåringers mediehverdag domineres av globale plattformer som YouTube, TikTok og Netflix. Kan nasjonale medieaktører vinne tilbake den «tapte generasjonen»?

Ung jente med hodetelefoner som sitter foran flere dataskjermer.

Den nye generasjonen har helt andre medievaner enn deres foreldre. Prosjektet undersøker både de endrede medievanene og hvilke konsekvenser disse har for mediebransjen. Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

Om prosjektet

«Unge som innfødte i en global mediekultur» undersøker om tenåringer er i ferd med å etablere generasjonsbaserte snarere enn livsfasebestemte medievaner. Nasjonale medieorganisasjoner advarer om at en «tapt generasjon» kan true deres legitimitet og økonomiske bærekraft.

Globale plattformer skaper også mediepolitiske utfordringer i den forstand at mediepolitikken ikke treffer unges mediehverdag eller tar høyde for nasjonale medieaktørers endrede konkurransesituasjon.

Prosjektet fokuserer på underholdningsmedier og undersøker hva medieprodusenter og mediepolitiske aktører gjør for å bli relevante for en ny mediegenerasjon. Underholdningsmedier inkluderer både innhold produsert av tradisjonelle medieaktører og innhold produsert av en fremvoksende industri av online-kjendiser, påvirkere og gamere.

Mål

Prosjektet undersøker «global natives» som en ny generasjon mediebrukere med helt andre medievaner enn eldre generasjoner.

Forskerne studerer hvilke grep nasjonale medieprodusenter og mediepolitiske aktører tar for å bli relevante for en ny mediegenerasjon.

Prosjektet kombinerer publikumsstudier, produksjonsstudier og mediepolitikkstudier.  

Varighet

01.06.2021 - 31.01.2025

Samarbeid

Prosjektet involverer fire partnere:

  • Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo (koordinator)
  • Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen Bergen
  • Institutt for samfunnsforskning, Oslo
  • Department of Culture, Media and Creative Industries, King’s College London

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet (prosjekt nr. 315917). 

Publikasjoner

Lüders (under publisering 2024) "Streaming media/experiences: a conceptualization informed by critical theory and media entertainment studies", in Bowman, Nick (red.) Handbook of Entertainment Media and Communication. DeGruyter.  

Steen-Johnsen & Sundet (under publisering 2024) "Theories of the Policy Process", i Mansell, Puppis & Van Den Bulck (red.) Handbook of Media and Communication Governance. Edward Elgar.

Sundet (2023) "Public service youth content on social media platforms: Reaching youth through YouTube", i Jensen, Redvall & Christensen (red.) Audiovisual content for children and adolescents in Scandinavia: Production, distribution, and reception in a multiplatform era. Nordicom, pp. 79-98. 

Sundet & Lüders (2022) "Young people are on YouTube: Industry notions on streaming and youth as a new media generation", Journal of Media Business Studies, online first.

Lüders Sundet (2022) "Globalt innfødte som en tapt generasjon? En konseptualisering av unge som en mediegenerasjon", Norsk medietidsskrift, online first.

Konferanser og seminarer

ECREA pre-konferanse (forthcoming) "Digital content creators, platforms and changing cultural institutions", Ljubljana, 23 september 2024.

UiO Frokostsseminar "Hvis influensere er svaret, hva var spørsmålet? Mediefrokost om jakten på de unge", Domus Bibliotheca, Oslo, 29 november 2022. Se HFs forskningssak i forkant av eventet.

ECREA pre-konferanse "Young people, entertainment and cross-media storytelling: Perspectives and methods for investigating youth media", Aarhus, 18 Oktober 2022. Se bloggpost om arrangementet

Essay og kronikker

Sundet (2024) "Ung-utfordringen, et ekte dilemma", kommentar i M24, 3 januar. 

Sundet (2023) "It’s A Picnic Basket, Not A Fridge? Strategies from Norway for reaching a new media generation", essay i Kirkham & Woodfall (red.) The Children's Media Yearbook 2023. The Children's Media Foundation. 

Presentasjoner

Lüders & Sundet (2024) "Exploring screen entertainment from a combined industry-youth perspective" presentasjon på Media Industries Conference, London, 16-19 april. 

Sundet & Steen-Johnsen (2024) "Influencer autonomy: Navigating authenticity, agency and algorithms", presentasjon på Media Industries Conference, London, 16-19 april. 

Lüders (2024) "Hvor er de unge i medielandskapet?", presentasjon på Åpen Dag 2024, arrangert av Universitetet i Oslo, Oslo, 7 mars. 

Sundet (2024) "Bransjestrategier for å nå de unge", presentasjon på Medietrender 2024, arrangert av Kantar Media, Oslo, 11 januar. 

Arneberg (2023) "YouTube is still the most popular media for Norwegian teens, but how are they using it, and what does it mean to them?", presentasjon på CeCoR@ASCoR, Amsterdam, 30 november. 

Lüders (2023) "Hvem er de 'Global Natives'? Hvor er de unge i medielandskapet?", presentasjon på Buster Barnemediekonferanse, København, 3 oktober.

Sundet (2023) "Tingenes tilstand: Vinteren har kommet", innlegg under Seriedagene, Oslo, 28 September.

Sundet (2023) "Perspektiver på barn og unges medievaner", innlegg I strømmen av innhold: 7-14 åringes forhold til film, serier og spill, organisert av NFI, Oslo, 21 september.

Sundet (2023) "Growing up on Big Tech: How global platforms define youth entertainment culture", keynote på NordMedia 2023, Bergen, 18 august.

Lüders (2023) "Experience machines for well-being? Teens as audiences of social media entertainment", presentasjon på NordMedia 2023, Bergen, 17 august.

Arneberg (2023) "Looking for a sense of belonging: the paradox of youths YouTube habits. Reaching how Norwegian youth use YouTube", presentasjon på NordMedia 2023, Bergen, 17 august.

Sundet (2023) "Influencer autonomy: Navigating authenticity, agency and algortihms", presentasjon på NordMedia 2023, Bergen, 17 august.

Sundet (2023) "Commissioning screen studies for youth", presentasjon på SCMS, Denver, 12 April.

Sundet (2022) "Hvis influenser er svaret, hva var spørsmålet?", innlegg på Mediefrokost, Domus Bibliotheca, Oslo, 29 november. 

Sundet (2022) "Ungdom og underholdningsmedier", innlegg på Ungdatakonferansen, Oslo, 6 november. 

Lüders (2022) "Entertainment across boundaries? A repertoire study of media use among Norwegian teens", presentasjon på ECREA, Aarhus 20 oktober. 

Arneberg (2022) "Does authenticity matter? Exploring how teens value YouTube content in their everyday user-practice", presentasjon på ECREA pre-konferanse Young people, entertainment and cross-media storytelling, Aarhus, 19 oktober. 

Lüders (2022) "Media entertainment experiences among youth on global platforms", innlegg hos Media Futures Seminar, online, 13 mai. 

Sundet (2021) "Hvordan skal NRK engasjere et ungt publikum? Unge som  'innfødte' i en global mediekultur', innlegg hos Kringkastingsrådet (tv.nrk.no), Oslo, 23 november. 

Sundet Lüders (2021) "Unge som innfødte i en global mediekultur?", innlegg på Medietrender Ung 2021, Oslo, 26 august.

Sundet (2021) "Young streamers: Who are they and how to reach them?", innlegg på Seriedagene 2021 (seriedagene.no), Oslo, 30 september. 

Publisert 24. juni 2021 14:10 - Sist endret 20. apr. 2024 15:17

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere