Edda Jansdottir Arneberg

Bilde av Edda Jansdottir Arneberg
English version of this page
Treffetider Ved avtale
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 Oslo
Andre tilknytninger Det humanistiske fakultet (Student)

Faglige interesser

Jeg er interessert i barn og ungdommers oppleves av tilhørighet og identitet i en mediert virkelighet. Doktorgradsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse av ungdommer i alderen mellom 16 og 19 år, og deres medievaner og bruk av YouTube med disse perspektivene:

  • Medievaner og underholdningsmedier som identitetsmarkør og symbolsk betydning
  • Klasse og sosiale forskjeller
  • Internett som en forlengelse av virkelighet
  • Autentisitet
  • Internett-kultur og identitet

Bakgrunn

Jeg har erfaring som sanger, sangpedagog og lærer i musikk, samfunnsfag og filosofi/religion, og har en mastergrad i forskningsrettet utdanningsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Masteroppgaven tok for seg hvordan unge voksne bruker dataspill i sin identitetskonstruksjon (se lenke til artikkel nedenfor).

Stilling

Doktorstipendiat

Samarbeidspartnere

Global Natives 

Emneord: Youtube, Gaming, Medievaner, Ungdomskultur, Symbolske grenser, Sosiale grenser, Sosial identiet, Tilhørighet, Digitalt utenforskap

Publikasjoner

  • Arneberg, Edda J. & Hegna, Kristinn (2018). Virtuelle grenseutfordringer. Symbolske grenser i spill i The League of Legends. Norsk sosiologisk tidsskrift. ISSN 2535-2512. 2(3), s. 259–274. doi: 10.18261/issn.2535-2512-2018-03-05. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Arneberg, Edda J. (2023). YouTube is still the most popular media for Norwegian teens, but how are they using it, and what does it mean to them?
  • Arneberg, Edda J. (2023). YouTube and Rabbit Holes: Are we even living in the same reality? Researching how Norwegian youth use YouTube.
  • Arneberg, Edda J. (2023). Looking for a sense of belonging: the Paradox of youths YouTube habits. Researching how Norwegian youth use YouTube.
  • Arneberg, Edda J. (2022). Does authenticity matter? Exploring how teens value YouTube content in their everyday user-practice.
  • Arneberg, Edda Jansdottir (2022). Media-habits and social differences. Are socio-economic differences and paywalls shaping Norwegian youth’s media habits?
  • Arneberg, Edda Jansdottir & Platou, Jeannette (2022). Hvorfor trakasseres kvinnelige utøvere i e-sport? [Radio]. NRK P2.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 10. feb. 2022 11:14 - Sist endret 11. okt. 2023 19:43