Guro Busterud

Bakgrunn
Jeg er ansatt som førsteamanuensis i nordisk språkvitenskap med vekt på norsk som andrespråk. Doktorgraden min har jeg fra NTNU, der jeg disputerte våren 2014.
Faglige interesser
- Norsk som andrespråk
- Tilegning av andre- og tredjespråk
- Språktilegnelse både hos barn og voksne
- Menneskets medfødte grammatikk: Universalgrammatikken
- Alder og språktilegning
- Grammatikkteori
- Metodologiske problemstillinger
- Bindingsteori
- Grammatisk kjønn
- Ordstilling
Undervisning
Samarbeid
Jeg er med i Forskergruppe for andre- og tredjespråk (FANT) og Acquisition, Variation and Attrition (AcqVA). Jeg er også tilknyttet formidlingstjenesten Flere språk til flere.
Jeg deltar i prosjektet MultiGender: A Multilingual Approach to Grammatical Gender ved Centre for Advanced Study/Senter for grunnforskning høsten 2019 og våren 2020.
Jeg er fagansvarlig for språktilegning i Store norske leksikon og er ansvarlig å utvide leksikonet med artikler om språktilegnelse.
Verv
Jeg er medlem i Akademiet for yngre forskere (2017-2021).
Jeg har sittet to perioder som valgt representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte i NTNUs styre (2014-2017).
Publikasjoner
- Brøseth, Heidi; Busterud, Guro & Nygård, Mari (2020). "Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk". Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. ISSN 0800-3076. 38(2), s 187- 225 Fulltekst i vitenarkiv.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2020). Hvor mange genus er det i Trondheims-dialekten?. Maal og Minne. ISSN 0024-855X. 2, s 1- 36 Fulltekst i vitenarkiv.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2019). The loss of feminine gender in Norwegian: a dialect comparison. Journal of Comparative Germanic Linguistics. ISSN 1383-4924. 22(2), s 141- 167 . doi: 10.1007/s10828-019-09108-7 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Lundquist, Bjørn & Westergaard, Marit (2018). The acquisition of word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift. Nordic Journal of Linguistics. ISSN 0332-5865. 41(3), s 247- 274 . doi: 10.1017/S0332586518000203 Fulltekst i vitenarkiv.
- Busterud, Guro (2018). Generativ grammatikk og andrespråkstilegnelse, I: Ann-Kristin Helland Gujord & Gunhild Tveit Randen (red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202584702. 2. s 52 - 75
- Busterud, Guro (2015). Anaforer; relasjonen mellom nominaler og finitthet, I: Kristin Melum Eide (red.), Norsk andrespråkssyntaks. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-818-0. 5. s 197 - 240
- Eide, Kristin Melum & Busterud, Guro (2015). Kompetanse og performanse: kunnskap og produksjon, I: Kristin Melum Eide (red.), Norsk andrespråkssyntaks. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-818-0. kapittel 1. s 19 - 57
- Eide, Kristin Melum; Busterud, Guro & Jin, Fufen (2015). Nyere andrespråksteorier, I: Kristin Melum Eide (red.), Norsk andrespråkssyntaks. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-818-0. kapittel 6. s 241 - 286
- Busterud, Guro (2010). Methodological problems related to research on L2 Norwegian anaphors. Nordic Journal of Linguistics. ISSN 0332-5865. 33(2), s 145- 168 . doi: 10.1017/S0332586510000168
- Busterud, Guro; Falkum, Ingrid Lossius; Ingeborgrud, Lina & Solheim, Marte Cecilie Wilhelmsen (2020). Gjør utlysningene åpnere!. Forskerforum. ISSN 0800-1715.
- Busterud, Guro & Lohndal, Terje (2020). Grammatisk hunkjønn på vei ut av språket vårt. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. 161(168), s 22- 23
- Ellingsen, Simen Andreas Ådnøy; Busterud, Guro & Korsvoll, Nils Hallvard (2020). Ukens spørsmål: Hva er "ingenting". morgenbladet.no.
- Falkum, Ingrid Lossius; Busterud, Guro; Erdal, Marta Bivand; Eriksen, Marianne Hem & Eriksen, Stefka Georgieva (2020). Kjære, utålmodige minister [Forslag til liketillingstiltak i akademia]. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
- Hårstad, Stian; Busterud, Guro; Botheim, Sigrid Sørumgård & Lundemo, Trygve (2020, 21. september). Forgløym meg ei. [Fagblad]. Språknytt.
- Tjønndal, Anne Beret; Sandtorv, Alexander Harald & Busterud, Guro (2020). Hvor mange kjønn har vi?. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
- Brøseth, Heidi; Nygård, Mari & Busterud, Guro (2019). An analysis of how grammatical content knowledge is presented in a text book for Norwegian in lower secondary school.
- Busterud, Guro; Dahl, Anne & Listhaug, Kjersti Faldet (2019). Acquisition of verb placement in L3 French.
- Busterud, Guro; Dahl, Anne & Listhaug, Kjersti Faldet (2019). Verb placement in L3 German.
- Busterud, Guro; Listhaug, Kjersti Faldet & Dahl, Anne (2019). Transfer in L3 acquisition - movement to where?.
- Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet & Busterud, Guro (2019). Verb placement in French L3.
- Listhaug, Kjersti Faldet; Busterud, Guro & Dahl, Anne (2019). Acquisition of verb placement in L3 German.
- Busterud, Guro; Dahl, Anne & Listhaug, Kjersti Faldet (2018). Word order in L3 acquisition.
- Busterud, Guro & Lind, Guro Elisabeth (2018). Sløser med kvinnelig talent. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. s 4- 4
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2018). The decline of feminine gender in Norwegian: A case study of the Trondheim dialect.
- Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet & Busterud, Guro (2018). L3 acquisition of verb placement.
- Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet & Busterud, Guro (2018). L3 acquisition of verb placement.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2018). Det er ukult å si ei!.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2018). Grammatical gender in Norwegian: Acquisition, Variation, and Change.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2018). The decline of feminine gender in spoken varieties of Norwegian.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2018). Utviklingstrekk for hunkjønn i Trondheimsdialekten – blir trøndersk som bergensk?.
- Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena & Westergaard, Marit (2017). Word order in L2 Norwegian: The case of subject and object shift.
- Brøseth, Heidi; Busterud, Guro & Nygård, Mari (2017). «Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk» – en casestudie av hvordan grammatiske termer presenteres i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn.
- Busterud, Guro (2017). Førstespråkstilegnelse. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
- Busterud, Guro; Dahl, Anne & Listhaug, Kjersti Faldet (2017). Word order in L3.
- Busterud, Guro; Dahl, Anne & Listhaug, Kjersti Faldet (2017). Word order in L3 acquisition.
- Busterud, Guro & Eide, Kristin Melum (2017). Effects of Formal Instruction in Adult Language Acquisition.
- Busterud, Guro & Eide, Kristin Melum (2017). Finitthet i norsk som andrespråk.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017). Grammatical gender in Norwegian dialects.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017). Grammatisk kjønn i Trondheimsdialekten.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017, 14. oktober). Hunkjønn kan dø ut. [Internett]. Forskning.no.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017). Linguistic and sociolinguistic factors in language change: Grammatical gender in Norwegian dialects.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Rodina, Yulia; Westergaard, Marit & Ringstad, Tina Louise (2017). Genus i barnespråk.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Westergaard, Marit & Rodina, Yulia (2017, 11. oktober). "En jente, jenten - sier barn i Trondheim nå" i God ettermiddag Trøndelag.. [Radio]. NRK P1 Trøndelag.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Westergaard, Marit & Rodina, Yulia (2017, 12. oktober). Hunkjønn er på vei ut i Trondheim. Adresseavisen.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Westergaard, Marit & Rodina, Yulia (2017, 05. november). Hunkjønn forsvinner. [Radio]. NRK P2, Språkteigen.
- Busterud, Guro; Lohndal, Terje; Westergaard, Marit & Rodina, Yulia (2017, 23. oktober). Unge trøndere tar etter bergensk. Bergens Tidende.
- Eide, Kristin Melum; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Høyem, Inghild Flaate & Brøseth, Heidi (2017). En kunnskapsbasert skolepolitikk for framtida: Flere språk til flere!. Universitetsavisa. ISSN 0807-5271.
- Ingeborgrud, Lina & Busterud, Guro (2017). De "midlertidig faste" - hva betyr fast ansettelse ved NTNU?. Universitetsavisa. ISSN 0807-5271.
- Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van & Anne Mette, Sunde (2017). Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017). Det er ukult å si ei!.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017). The decline of the feminine gender across Norwegian dialects.
- Lohndal, Terje; Busterud, Guro; Rodina, Yulia & Westergaard, Marit (2017). The loss of feminine gender in Trondheim: Results and implications.
- Lohndal, Terje; Westergaard, Marit; Busterud, Guro & Rodina, Yulia (2017, 11. oktober). Hunkjønn kan dø ut. Universitetsavisa.
- Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena; Lundquist, Bjørn & Westergaard, Marit (2016). Subject and Object Shift in L2 Norwegian.
- Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena; Lundquist, Bjørn & Westergaard, Marit (2016). The Acquisition of Object Shift and Subject Shift in Ln Learners of Norwegian.
- Anderssen, Merete; Westergaard, Marit; Didriksen, Jelena; Bentzen, Kristine; Lundquist, Bjørn; Busterud, Guro & Dahl, Anne (2016). Tilegnelse av ordstilling i norsk som andrespråk: Subjekts- og objektsflytting.
- Borthen, Kaja; Ree, Nils Arne; Robbins, Sissel Vuttudal & Busterud, Guro (2016). Pragmatiske partikler i norsk som andrespråk. Hvordan undervise om etterstilt 'da'?.
- Busterud, Guro (2016). Andrespråksinnlæring - hvordan er dette relevant for muntlighet i barnehage og skole?.
- Busterud, Guro (2016, 26. april). Ka sa du, sa du? Barn og språkutvikling. [Radio]. Radio Trondheim.
- Busterud, Guro & Eide, Kristin Melum (2016). Finiteness features and reflexive binding in second language acquisition.
- Busterud, Guro; Eide, Kristin Melum; Foss, Bjarne Anton & Holden, Helge (2016). Ja takk til ansatt rektor!. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Eide, Kristin Melum & Busterud, Guro (2016). Hvordan teste det du ikke kan spørre om? Om kompetanse og performanse i mellomspråk.
- Westergaard, Marit; Anderssen, Merete; Bentzen, Kristine; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Didriksen, Jelena & Lundquist, Bjørn (2016). The acquisition of Subject and Object Shift in L2/Ln Norwegian.
- Busterud, Guro (2015). Reflexive binding in Norwegian L2 and L3.
- Busterud, Guro (2014). Anaforiske bindingskonstruksjoner i norsk som andrespråk.
- Busterud, Guro (2014). En ny analyse av tempus-infinitiv-asymmetrien.
- Busterud, Guro (2014). Reflexive binding in Norwegian as a second language.
- Eide, Kristin Melum & Busterud, Guro (2014). Anaforbinding hos andrespråksinnlærere:finittmorfologiens relevans.
- Busterud, Guro (2013). Anafortilegning hos andrespråksinnlærere av norsk og "tempus-infinitiv-asymmetrien".
- Busterud, Guro (2013). L2 acquisition of Norwegian anaphors and the “tensed-infinitive asymmetry”.
- Busterud, Guro (2013). L2 acquisition of Norwegian anaphors and the "tensed-infinitive asymmetry".
- Busterud, Guro (2013). Reflexive binding: the tensed-infinitive-asymmetry in Norwegian L2.
- Busterud, Guro & Eide, Kristin Melum (2013). Binding of reflexives in second language acquisition: The relevance of finiteness morphology.
- Busterud, Guro & Eide, Kristin Melum (2013). Binding of reflexives in second language acqusition: The relevance of finiteness morphology.
- Busterud, Guro (2012). Generativ andrespråksforskning - er den relevant?.
- Busterud, Guro (2012). "Slik lærer barnet grammatikk" (faktaboks, del av artikkelen "Grammatikalske genier. Jeg gådde til barnehagen"). Foreldre og barn. ISSN 0332-513X. (01), s 35- 335
- Hanssen, Linn & Busterud, Guro (2012). Grammatikalske genier. Jeg gådde til barnehagen. Foreldre og barn. ISSN 0332-513X. (01), s 32- 35
- Hanssen, Linn & Busterud, Guro (2012, 31. januar). Grammatikalske genier. Jeg gådde til barnehagen. [Internett]. dagbladet.no, klikk.no.
- Busterud, Guro (2010). Den fødte pratmaker. Barn og språktilegning.
- Busterud, Guro (2010). Den fødte pratmaker. Barns medfødte evne til å lære språk.
- Busterud, Guro (2009). Methodological problems in the investigation of reflexives in L2 Norwegian.
- Busterud, Guro (2009). Metodiske problemstillinger i generativ andrespråksforskning.
- Busterud, Guro (2008). "Den fødte pratmaker". A-magasinet : uketillegg til Aftenposten. ISSN 0807-5654. (20), s 62- 63 Vis sammendrag
- Busterud, Guro (2007). Anaphora in Norwegian as a second language.
- Busterud, Guro (2007). Aquisition of Norwegian anaphora by Chinese and English speakers.
- Eide, Kristin Melum & Busterud, Guro (2006). Anaforer i norsk som andrespråk.