Else Ryen

Faglige interesser
Ulike temaer knyttet til fagfeltet norsk som andrespråk og til flerspråklighet. Et sentralt tema er grammatikk med fokus på norsk språk i kontrastivt perspektiv. Et annet sentralt emne er andrespråksdidaktikk, blant annet forskning knyttet til undervisning og læring i en flerkulturell kontekst og har også arbeidet med utdanningspolitiske temaer. Et tredje område er fagspråk, med bl.a. skriving av lærebøker i norsk for utenlandsk medisinsk personell i samarbeid med kollega Lasse Morten Johannesen (se http://www.lmf.no/).
Undervisning
Ulike emner på bachelor og masternivå i norsk som andrespråk, blant annet: NOAS2101 - Norsk språkstruktur i et andrespråksperspektiv, NOAS4101 - Andrespråksforskning i faghistorisk lys, NOAS4102 - Andrespråkstilegnelse og andrespråkslæring og LING1109 - Tospråklighet.
Samarbeid
Forskningsprosjektet Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Tilpasning og bruk i grunnskolen, i samarbeid med Kirsten Palm, Høgskolen i Oslo. I prosjektet studerer vi læreres bruk av kartleggingsverktøy for grunnleggende norsk og deres refleksjoner rundt bruken. Datagrunnlaget hentes fra tre grunnskoler i Norge. I kartleggingssituasjonene som observeres, er lesing, skriving og samtale om språk og tekst sentralt.
Publikasjoner
- Ryen, Else & Svendsen, Bente Ailin (2020). Bilingualism and Multilingualism in Primary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440.
- Svendsen, Bente Ailin; Ryen, Else & Ims, Ingunn Indrebø (2020). Flerspråklighet i skolen: Forskningsstatus og data fra "Ta tempen på språket!" og "Rom for språk?", I: Lars Anders Kulbrandstad & Guri Bordal Steien (red.), Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Novus Forlag. ISBN 9788283900422. Delkapittel. s 259 - 285
- Johannesen, Lasse Morten & Ryen, Else (2019). Pasienters synlighet og medvirkning i vaktskifterapporter, I: Ragnhild Hellesø & Rose Mari Olsen (red.), Digitalisering i sykepleietjenesten – en arbeidshverdag i endring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-63264-9. Kapittel 2. s 33 - 47 Vis sammendrag
- Kulbrandstad, Lars Anders & Ryen, Else (2018). Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver, I: Ann-Kristin Helland Gujord & Gunhild Tveit Randen (red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202584702. Kapittel 1. s 27 - 51
- Palm, Kirsten & Ryen, Else (2018). Kartlegging for tilrettelegging, I: Anne Marit Vesteraas Danbolt; Gunhild Tomter Alstad & Gunhild Tveit Randen (red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2350-3. kapittel 11. s 219 - 236
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet - myter og realiteter. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 30(1-2), s 195- 217 Fulltekst i vitenarkiv.
- Ryen, Else & Tonne, Ingebjørg (2015). Norske grammatikkarbeider med et andrespråksperspektiv – en oversikt. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 30(1-2), s 40- 76 Fulltekst i vitenarkiv.
- Palm, Kirsten & Ryen, Else (2014). Vurdering av andrespråksinnlærere - en utfordring for skolen. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(1) . doi: 10.5617/adno.1099 Fulltekst i vitenarkiv.
- Ryen, Else (2012). Noen betraktninger om gammel ost, kaffe pause, norsk-amerikansk og pakistansk-norsk, I: Unn Røyneland & Hans-Olav Enger (red.), Fra holtijaR til holting. Språkhistoriske og språksosiologiske artikler til Arne Torp på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-704-6. kapittel. s 291 - 304
- Palm, Kirsten & Ryen, Else (2011). Kartlegging av ferdigheter på andrespråket, I: Jon Smidt; Elise Seip Tønnesen & Bente Aamotsbakken (red.), Tekst og tegn. Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 9788251928427. kapittel. s 255 - 272
- Selj, Elisabeth & Ryen, Else (red.) (2019). Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-61583-3. 304 s.
- Golden, Anne; Mac Donald, Kirsti & Ryen, Else (2014). Norsk som fremmedspråk Grammatikk. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02317-5. 302 s.
- Ryen, Else & Johannesen, Lasse Morten (2014). Grunnbok i helsenorsk. Språk og kommunikasjon for fremmedspråklig helsepersonell. Læremiddelforlaget. ISBN 978-82-92284-91-9. 164 s.
- Ryen, Else & Johannesen, Lasse Morten (2014). Grunnbok i helsenorsk. Språk og kommunikasjon for fremmedspråklig helsepersonell. Arbeidsbok. Læremiddelforlaget. ISBN 978-82-92284-90-2. 51 s.
- Ryen, Else & Standnes, Gro (red.) (2014). NAFO - 10 år for flerkulturell barnehage og skole. Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-226-3. 185 s.
- Mac Donald, Kirsti & Ryen, Else (2019). Strukturer i målspråk og morsmål, I: Elisabeth Selj & Else Ryen (red.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-61583-3. Kapittel 9. s 201 - 232
- Persen, Sissel & Ryen, Else (2019). Lesing og skriving på tvers av fag. Dekonstruksjon av tekster.
- Ryen, Else (2019). Fokus på tale, skrift og grammatikk i andrespråksopplæring for voksne.
- Ryen, Else (2019). Modellering og skriving av tekster.
- Ryen, Else (2019). Språkutviklende arbeidsmåter.
- Ryen, Else (2019). Utvikling av skriftspråklige ferdigheter.
- Ryen, Else & Palm, Kirsten (2019). Kartlegging av språklige og faglige ferdigheter hos elever fra språklige minoriteter, I: Elisabeth Selj & Else Ryen (red.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-61583-3. Kapittel 2. s 40 - 53
- Johannesen, Lasse Morten; Hellesø, Ragnhild & Ryen, Else (2018). Innhold og språkbruk i journaler forfattet av sykepleiere med norsk som andrespråk og norsk som førstespråk.
- Ryen, Else (2018). "Da jeg kommet til Norge jeg har begente å lære norsk": Hva kan feil fortelle om voksnes språk og språkutvikling?.
- Ryen, Else (2018). Hva kjennetegner utviklingen av et andrespråk, muntlig og skriftlig?.
- Ryen, Else (2018). Hvorfor er det viktig å ha kompetanse i norsk som andrespråk?.
- Ryen, Else (2018). Språk og språkundervisning i norsk skole - med vekt på norsk som andrespråk.
- Ryen, Else (2018). Uten norsk og ny på skolen - norsk som andrespråk.
- Ryen, Else (2018). Utvikling av andrespråket. Teoretiske og didaktiske perspektiver.
- Johannesen, Lasse Morten & Ryen, Else (2017). Hvordan står det til? En analyse av innhold og språkbruk i journalnotater forfattet av sykepleiere med norsk som andrespråk.
- Ryen, Else (2017). Grammatikk i andrespråksopplæringa.
- Ryen, Else (2017). Hvorfor er det viktig for voksenlærere å ha kompetanse i norsk som andrespråk? Hva må de kunne?.
- Ryen, Else (2017). Kartlegging av andrspråkselevers språklige og faglige forutsetninger.
- Ryen, Else (2017). Kartlegging av språklige og faglige ressurser.
- Ryen, Else (2017). Språklig variasjon i et flerkulturelt Norge.
- Ryen, Else (2017). Utvikling av skrivekompetanse i norsk for voksne innvandrere..
- Ryen, Else (2017). kartlegging av ferdigheter og undervisning i norsk for nyankomne minoritetsspråklige elever.
- Svendsen, Bente Ailin; Ims, Ingunn Indrebø & Ryen, Else (2017). Er elevenes flerspråklighet synlig i skolen? En presentasjon av skoleundersøkelsen “Rom for språk?”.
- Ims, Ingunn Indrebø; Ryen, Else & Svendsen, Bente Ailin (2016). "Rom for språk?".
- Ryen, Else (2016). Flerspråklig utvikling - noen myter og realiteter.
- Ryen, Else (2016). Grammatikk i andrespråksopplæringen.
- Ryen, Else (2016). Morsmål og norsk som andrespråk. Elevers bruk og tilegnelse av norsk i et sammenlignende perspektiv.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2016). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer.
- Palm, Kirsten & Ryen, Else (2015). Kartlegging av andrespråksferdigheter - utfordringer for skolen.
- Palm, Kirsten & Ryen, Else (2015, 24. februar). Nyttig kartleggingsverktøy Kartleggingsverktøy viser tydelig hvor komplekst det er å tilegne seg et nytt språk.. [Internett]. http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Nyttig-kartleggingsverktoe.
- Ryen, Else (2015). Andrespråkstilegnelse og språklæring i faglig kontekst.
- Ryen, Else (2015). Anmeldelse: Kari Mari Jonsmoen & Marit Greek (red.): Språkmangfold i utdanningen. Refleksjon over pedagogisk praksis. Gyldendal akademisk 2015. Bedre skole, Utdanningsforbundet. Nr. 4 – 2015.. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4)
- Ryen, Else (2015). Anmeldelse:Camilla Bjørke, Magne Dypedahl, Gro Anita Myklevold (red.): Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk 2014. Bedre Skole, Utdanningsforbundet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4)
- Ryen, Else (2015). Begrepet literacy - hva rommer det, og trenger vi det? Forelesning for ansatte ved HiOA.
- Ryen, Else (2015). Den språklige utfordringen.
- Ryen, Else (2015). Eleven som språkekspert.
- Ryen, Else (2015). Hva er det særskilte i særskilt språkopplæring?.
- Ryen, Else (2015). Hva er godt nok norsk? En presentasjon av kartleggingsverktøyet Språkkompetanse i grunnleggende norsk.
- Ryen, Else (2015). Morsmål og målspråk. Kontrastive perspektiver.
- Ryen, Else (2015). Norsk i alle fag.
- Ryen, Else (2015). Språk og språklig variasjon i et flerkulturelt Norge.
- Ryen, Else (2015). Språklige utfordringer i profesjonsstudier.
- Ryen, Else (2015). Språkvariasjon i et flerkulturelt Norge.
- Ryen, Else (2015). Strategier for styrking av studenters / elevers literacy.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2015). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen..
- Svendsen, Bente Ailin; Ryen, Else & Lexander, Kristin Vold (2015). Ta tempen på språket!.
- Gedde, Tone Greve & Ryen, Else (2014). Godt nok norsk? - språkkrav for sykepleierstudenter.
- Palm, Kirsten & Ryen, Else (2014). Kartlegging av andrespråkskompetanse - utfordringer for skolen.
- Ryen, Else (2014). Kartlegging av elevers grunnleggende ferdigheter.
- Ryen, Else (2014). NAFO 10 år. Tilrettelegging for bedre læring og større deltakelse blant språklige minoriteter, I: Else Ryen & Gro Standnes (red.), NAFO - 10 år for flerkulturell barnehage og skole. Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-226-3. Artikkel.
- Ryen, Else (2014). Språklig mangfold og læring. Anmeldelse: Vibeke Bjarnø, Mette Elisabeth Nergård, Finn Aarsæther: Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. Gyldendal Akademisk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (2)
- Ryen, Else (2014). Språklæring i fagene.
- Ryen, Else (2014). Ta tempen på språket!.
- Ryen, Else (2014). Vurdering av flerspråklige barns kompetanse: verktøy og tiltak.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Flerspråklighet i barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet. Muligheter og utfordringer for barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: muligheter og utfordringer for barnehagen.
- Ryen, Else & Simonsen, Hanne Gram (2014). Tidlig flerspråklighet: muligheter og utfordringer for barnehagene.
- Svendsen, Bente Ailin & Ryen, Else (2014). Ta tempen på språket! Forskningskampanjen 2014.
- Gedde, Tone Greve & Ryen, Else (2013). Skriftlig produksjon på et andrespråk innenfor en faglig kontekst.
- Golden, Anne; Lane, Pia; Lanza, Elizabeth; Ryen, Else; Simonsen, Hanne Gram & Svendsen, Bente Ailin (2013). Bred enighet i internasjonal forskning om fordeler ved tospråklighet. Aftenposten Innsikt. ISSN 1890-6931.
- Golden, Anne; Lane, Pia; Lanza, Elizabeth; Ryen, Else; Simonsen, Hanne Gram & Svendsen, Bente Ailin (2013). Finn fem feil i debatten om tospråklighet. Aftenposten Innsikt. ISSN 1890-6931.
- Ryen, Else (2013). Andrespråksopplæring og kartlegging av språklige ferdigheter.
- Ryen, Else (2013). Kartlegging - Språkkompetanse i grunnleggende norsk.
- Ryen, Else (2013). Kompleksitet og nøyaktighet. Skriftlig produksjon på et andrespråk innenfor en faglig kontekst.
- Ryen, Else (2013). Leger, autorisasjon og språkkrav.
- Ryen, Else (2013). Noen grammatiske emner i kontrastivt perspektiv.
- Ryen, Else (2013). Norskkompetanse - liv eller død.
- Ryen, Else (2013). Språklæring i fagene.
- Ryen, Else (2013). Utvikling av språklige og faglige ferdigheter.
- Ryen, Else (2012). Akademisk skriving på norsk.
- Ryen, Else (2012). Andrespråksforskning. Andrespråksundervisning / Fremmedspråksundervisning.
- Ryen, Else (2012). Det-setninger i norsk.
- Ryen, Else (2012). Læreplaner i endringer.
- Ryen, Else (2012). Norsk grammatikk i kontrastivt perspektiv.
- Ryen, Else (2012). Norsk språk i et kontrastivt perspektiv.
- Ryen, Else (2012). Ny læreplan - nye mål.
- Ryen, Else (2012). Passiv i norsk. Struktur og bruk.
- Ryen, Else (2012). Språkregler til besvær. Skriving av sammensatte ord i norsk - og de andre skandinaviske språkene.
- Ryen, Else (2012). Tospråklighet i fagene.
- Selj, Elisabeth & Ryen, Else (2012). Andrespråksskriving i yrkesfag.