IMKs masterstudenter tør å satse

Masteroppgave er et forskningsprosjekt. Vis den fram til andre!

Foto: Colourbox.com

IMKs tidligere masterstudent Ida Marie Helgetveit har nettopp publisert en artikkel i en vitenskapelig journal (JOCIS) etter å ha presentert paper på den internasjonale konferansen TOCREA i Portugal i fjor. Hun skrev paperet på bakgrunn av sin masteroppgave, og mener at dette er noe flere masterstudenter bør satse på.

– En ekstremt lærerikt opplevelse

– Det å skrive et paper krever en del innsats, men du har jo et godt fundament fra din masteroppgave. Det var min veileder som oppfordret meg til å sende et sammendrag («abstract») til konferansearrangørene, og konferansedeltagelsen ble finansiert av IMK-midler. Etter presentasjonen ble paperet fagfellevurdert, og nå er den endelig publisert.

Ida Marie som nå jobber som Newsletter Editor i Nordic Choice, anbefaler IMK studenter å tenke strategisk, uansett om de drømmer om en forskerkarriere eller skal søke jobber utenom akademia:

– Det gjelder om å utfordre seg selv, og gå ut av komfortsonen. Det at du har fått mulighet til å presentere ditt eget prosjekt, på engelsk, overfor et stort fagkyndig publikum, er en ekstremt lærerik opplevelse og et helt konkret resultat du kan vise til når du søker jobb.

Vise fram ideer

Ida Marie får støtte av underviserne på IMK.

– Det å jobbe med en masteroppgave handler om et selvstendig forskningsprosjekt, hvor du etter hvert får mye mer kunnskap om «ditt emne» enn de fleste andre. Mange studenter har spennende ideer og meget solide prosjekter, som absolutt bør vises fram, sier IMKs undervisningsleder Maria Utheim.

– Husk at konferansedeltagelsen også kan inngå som ett eget emne i IMKs mastergrad. Når du senere skal søke jobb, uansett om det er i akademia eller i næringslivet, skårer du absolutt poeng på gjennomføringsevne og evne til å oppnå resultater, sier Utheim.

Publisert 15. mars 2018 15:41 - Sist endret 15. mars 2018 15:41